LM Someco logo

Metan Threads on saapunut Eurooppaan – vaikutukset viestintään ja markkinointiin

Metan kesällä globaalisti lanseeraama Threads-sovellus lanseerattiin torstaina 14. joulukuuta Eurooppaan ja Suomeen. Kirjoitin jo aiemmassa blogiartikkelissani, mistä Threadsissä on kyse. Tähän blogiartikkeliin kokosimme havaintoja juuri saapuneesta Threadsistä, sen vaikutuksista markkinointiin ja viestintään sekä globaaleja havaintoja Threadsin käytöstä.

Tiivistetysti Threads on siis Metan pyrkimys kilpailla X:n eli entisen Twitterin kanssa tekstipohjaisen viestinnän herruudesta. Syksyn mittaan olemme saaneet seurata myös samalla pelikentällä kilpailevan Blueskyn kasvua. Globaalilla mittakaavalla sen käyttäjämäärä (kaksi miljoonaa) on erittäin marginaalinen suhteessa Threadsiin, jolla on globaalisti jo lähes 100 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää. On kiinnostavaa saada pian uutisia siitä, paljonko käyttäjiä Meta saa Threadsille Euroopan lanseerauksen yhteydessä. Aktiivisimmin kanavaan näyttävät nyt saapuneen viestijät ja markkinoijat – tai siltä ainakin omassa Threads-kuplassani tällä hetkellä näyttää.

Teknisesti Threadsin toimintaperiaate ei kesäisen globaalin lanseerauksen jälkeen ole muuttunut. Aihetunnisteet eivät kanavassa toimi, mutta käyttöön on tullut vastikään mahdollisuus tehdä kuhunkin julkaisuun merkintä, mihin aihepiiriin se liittyy. Tämä auttaa viestien kategorisoinnissa ja tiedon löytämisessä. Itse kyllä kaipaisin aihetunnisteitakin mukaan.

Euroopan unionin tietosuojasääntely esti aiemmin Threadsin avaamisen Euroopassa. Sovellusta on kehitetty niin, että Threadsiin luodaan oma profiili, vaikka Threads toimii Instagramin ympäristössä. Toki profiilin luovan käyttäjän tulee yhä antaa älylaitteen hakea käyttäjästä paljon tietoja. Palvelun käyttö on nyt kuitenkin mahdollistettu myös ilman kirjautumista, vaikka silloin Threadsissä ei voi julkaista omaa sisältöä, tykätä tai kommentoida.

Threads – henkilökohtaista vai ammatillista viestintää?

Threads sijoittuu tiukasti Instagramin kylkeen ja palveluun kirjaudutaankin Instagram-tunnuksilla. Kanavapaletissamme Threads todennäköisesti sijoittuu jonnekin ammatillisen ja henkilökohtaisemman viestinnän välimaastoon. Toki Threadsiin luodaan kokonaan oma profiilinsa (julkinen tai yksityinen), jossa voi olla oma profiilin esittely, joka eroaa Instagram-profiilista. Koska itse olen Meta Verified -tilaaja, en kuitenkaan voi vaihtaa profiilikuvaani Threadsissä toiseksi kuvaksi kuin Facebookissa ja Instagramissa. Minulla siis on aiemmin tyypillisesti ollut Facebookissa ja Instagramissa käytössä rennompi profiilikuva kuin ammatillisissa kanavissa, kuten LinkedInissä ja X:ssä. Kanavan saama rooli tulee tietenkin riippumaan pitkälti käyttäjistä itsestään: siirtyvätkö keskustelut muista kanavista todella Threadsiin ja löydämmekö kanavasta meitä kiinnostavat keskustelut.

Kysymys siis kuuluu: kiinnostaako tekstipohjainen viestintä tarpeeksi? Millaisia sovelluksia ja sisältöjä me haluamme arjessa kuluttaa ja mihin sisältöön koukutumme? Kiinnostaako TikTokin tyylisten algoritmien ohjaama erittäin koukuttava videosisältö, jota Instagramissa ja Facebookissakin on nähty yhä enemmän vai kaivataanko kirjallista keskustelua vielä? Toki Threadsissä voi jakaa ihan vastaavasti sisältöä kuin yleisimmissä sosiaalisen median kanavissa: tekstiä, kuvia, videoita ja linkkejä – Threadsissa onnistuvat näiden lisäksi myös ääniviestit. Silti Metan tavoite Threadsille tuntuu olevan juuri X:n aiemman roolin kaappaaminen.

Threadsin käyttöehdoissa puhutaan myös fediversumista ja Metan suunnitelmasta tehdä Threadsistä osa fediversumia, eli kolmansien osapuolten hallinnoimien palvelinten verkostoa. Kukin fediversumin palvelin toimii itsenäisesti, mutta voi viestiä toisten samaa protokollaa käyttävien fediversumin palvelinten kanssa. Threadsin kerrottiinkin vastikään aloittaneen testaukset ActivityPub-protokollan kanssa, eli kanavan sisällöt olisivat näin tarjolla mm. Mastodonissa. Metan visio on, että Threadsin kautta käyttäjät voisivat viestiä myös sellaisten käyttäjien kanssa, jotka ovat muilla fediversumin alustoilla ja joita Meta ei omista tai hallinnoi.

Millaisen roolin Threads saa?

Nähtäväksi jää, moniko henkilö, yritys ja organisaatio päättää tehdä tilin Threadsiin. Moni yritys ja organisaatio lähti mukaan heti lanseerauksen yhteydessä, eli uskoa Threadsin mahdollisuuteen vakiinnuttaa paikkansa mediakentässä tuntuu riittävän. Moni brändi lähti mukaan hieman hullutellenkin, kuten oheisista kuvakaappauksista huomaat.

Etenkin yhteiskunnallinen keskustelu on hakenut paikkaansa X:n käytön vähennyttyä Elon Muskin muutettua käytäntöjä keskustelujen moderoinnissa ja koko palvelun kehityksessä. Tulevatko siis toimittajat, poliitikot ja viranomaiset Threadsiin? Halutaanko jatkossa käyttää Elon Muskin X:ää vai Metan Threadsia? Yritysten ja organisaatioiden kannalta tietenkin relevanttia on, minkä kanavan kautta haluttuja kohderyhmiä pystytään jatkossa tavoittamaan.

Yhteiskunnalliseen keskusteluun tarvitaan avoin alusta, jossa keskusteluja seurataan aiheiden perusteella, ei pelkästään omien verkostojen sisällä, joten Threadsillä lienee tähän mahdollisuus.

Facebookin ja LinkedInin on ollut vaikeaa kilpailla Twitterin/X:n kanssa yhteiskunnallisen keskustelun pelikentästä, koska niiden käyttö perustuu toisella kaveruuteen, toisella ammatillisiin kontakteihin, ei täysin avoimeen aiheisiin perustuvaan viestintään. Näin ollen keskustelu ei samalla tavalla Facebookissa tai LinkedInissä ole julkista ja kaikille avointa kuin se Twitterissä/X:ssä on ollut. Ja mikäli moderointi sekä faktantarkistustoiminnallisuudet toimivat, kuten on lupailtu, on Threadsista mahdollisuus rakentaa turvallisempi keskusteluympäristö myös yhteiskunnallisen vaikuttamisen saralla.

Onkin siis kiinnostavaa odotella ensimmäisiä tietoja siitä, paljonko käyttäjiä Threadsiin on tullut Euroopan lanseerauksen yhteydessä. Nähtäväksi jää, millaisen roolin Threads käytännössä saa kanavapaletissamme, miten nopeasti se saadaan integroitua sosiaalisen median hallinnointi- ja julkaisualustoihin, kuten Sprout Socialiin tai Metan omaan Business Manager-hallintaympäristöön ja toisaalta, miten nopeasti Meta päättää kaupallistaa alustan. Eiköhän siihenkin suunnitelmat ole jo tehty. Seuraamme kehitystä aktiivisesti sekä täällä blogissamme että yksityiskohtaisemmin myös #SomenHermolla-webinaareissa ensi vuonna!

Nähdään Threadsissä!

Minna

Havaintoja Threadsin globaalista käytöstä

Jani Lilja

Ehdin tutustua palveluun parin viikon ajan sen EU:n ulkopuolisen lanseerauksen aikana kuutisen kuukautta sitten. Kanava täyttyi vaikuttajista ja brändeistä hyvin rennolla ja kevyellä sisällöllä, kuin olisi palattu sosiaalisen median alkuaikoihin.

X:n radikalisoituminen toi palveluun myös paljon seuraamiani teknologiatoimittajia ja tämän aihealueen keskustelijoita. Instagramin kaikuina valokuvaajat ottivat palvelua myös vahvasti haltuun, varsinkin kun Threadsin tapa esittää kuvat ja videot on huomattavasti miellyttävämpi kuin Instagramissa.

EU-sulun aikana sain vain seurattua virtaa osallistumatta mihinkään ja näiden kuukausien aikana suurin vaikuttajahumu alkoi katoamaan, osa brändeistä hiljeni ja monet jatkoivat muita kanavia kevyemmällä sisällöllä. Seuraamani teknologikeskustelu kuitenkin jatkui suht vilkkaana valokuvaajien ohella.

Aihetunnisteiden tilalle esitelty aihetägäys nosti selkeästi eri aihealueiden löydettävyyttä ja mikä parasta, nosti myös laatua muihin palveluihin verrattuna, kun julkaisussa voi olla vain yksi tägäys aihetunnistemerien sijaan.

Euroopan päästyä vihdoin alustalle elämme uutta alkua, innostumisen ja utelaisuuden kulta-aikaa. Täällä bränditkin toimivat hyvin samalla tavoin kuin ensimmäisen aallon brändit.

Tulevaisuus on kiehtova. Mikäli brändit kykenevät säilyttämään kevyen ja keskustelevan tyylinsä, voimme todistaa sosiaalisuuden palaamista mediaan entistä syvempää suhdetta kuluttajiin luoden.

Alkaako Threads dominoimaan kilpailijoitaan? Suuri käyttäjäkanta yhdistettynä tulevaan yhdistymiseen Mastodonin kaltaisten palveluiden kanssa antaa kasvulle hyvät eväät. Samalla BlueSkyn kaltaiset pienemmät alustat pitävät varmasti kiinni osasta käyttäjiään, joille koko maailman auki oleminen ei ole niin tärkeää.

Kuten aina, verkostot kannattaa kuitenkin rakentaa omat tai liiketoiminnan tarpeet huomioiden juoksematta uuden kiiltävän perässä.

Tervetuloa koulutukseen:

Threads, Bluesky ja X: sosiaalisen median kehitys

24.01.2024 klo 10:00 – 12:00

X eli entinen Twitter on saanut kovia kilpailijoita: Meta lanseerasi joulukuussa Threadsin, Bluesky kehittyy, vaikka onkin vielä beta-vaiheessa, ja myös X muuttuu nopealla tahdilla. Mikä näistä kanavista ottaa tekstipohjaisen viestinnän herruuden?

Tässä koulutuksessa saat perusteellisen yhteenvedon ja tilannekatsauksen Threadsin, Blueskyn ja X:n käytön nykytilasta Suomesta ja sekä vinkkejä kanavastrategian päivittämiseen toimintaympäristön muuttuessa nopeasti.

Ohjelma:

  • Perusteet kanavista: Threads, Bluesy ja X (eli ent. Twitter)
  • Sosiaalisen median käytön kehitysnäkymät
  • Miten muuttaa sosiaalisen median kanavastrategiaa ja sisältöjen jalkautusta kanavapaletin muuttuessa

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta