LM Someco logo

Minna Valtari

Director, Chairman

Minna on purjehtija, hiihtäjä, sosiaalisen median visionääri, LM Somecon hallituksen puheenjohtaja sekä yksi alkuperäisen Someco Oy:n perustajaosakkaista, joka toimi pitkään sen vetäjänä. 

Minna vastaa LM Somecolla markkinoinnista, koulutuksista, myynnistä ja etenkin sosiaalisen median osaamisen kehityksestä sekä toimii viestinnän ja digimarkkinoinnin tiimin yhtenä esihenkilönä. Minna on jo vuosien ajan työkseen seurannut sosiaalisen median kanavien muutosta ja tulkinnut tulevaa kehitystä. Häntä kiinnostaa teknologinen kehitys, joka muuttaa viestintää ja markkinointia nopealla syklillä. Minna uskoo jatkuvaan itsensä ja yrityksen kehittämiseen. Yhtenäinen brändikokemus on markkinoinnin keinoista paitsi tärkein myös tehokkain tässä nopeassa maailmassamme. Sen me täällä LM Somecolla osaamme.  

Minnan yrittäjäura alkoi vuonna 2009 freelance-toimittajana, mutta sen varsinainen pohja valettiin vuonna 2010, kun hän opiskeli New Yorkissa. Tuolloin hän huomasi, kuinka sosiaalisen median käyttö oli niin markkinoinnissa kuin viestinnässä Suomessa ihan lapsenkengissä verrattuna Yhdysvaltoihin, missä hyödynnettiin esimerkiksi Twitteriä jo aivan eri tasolla – ja tuloksilla – kuin meillä. Minnan palattua Suomeen hän alkoi pitää yrityksille valmennuksia ja työpajoja sosiaalisen median käytöstä. Vuonna 2012 hän perusti miehensä Antti Valtarin ja Teemu Malisen kanssa Someco Oy:n, ja pian Someco alkoikin jo rekrytoida Minnan lisäksi muita konsultteja ja sisältösuunnittelijoita.  

Vuonna 2019 Lahtinen & Mantere Oy ja sisältömarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan erikoistunut viestintätoimisto Someco yhdistyivät ja osakevaihdolla toteutetussa yrityskaupassa syntyi LM Someco. Valtarista tuli tällöin LM Somecon hallituksen puheenjohtaja.  

Sosiaalinen media on sittemmin kasvattanut räjähdysmäisesti merkitystään, mutta keskeiset näkemykset ovat yhä samoja kuin tuolloin. 

Minna uskoo kumppanuusajatteluun. Hänen mielestään yritysten ei kannata kokonaan ulkoistaa markkinointia tai viestintää, ellei yhteistyö ole todella tiivistä ja siihen olla valmiita panostamaan isosti. Luovan kumppanin tehtävä on sparrata yrityksiä muutosprosessissa, tukea markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoita luomaan yritykselle toimintamalli sosiaaliseen mediaan sekä rohkaista asiantuntijoita ja johtoa toimimaan itsenäisesti sosiaalisessa mediassa. Tällöin saadaan aikaiseksi pysyvää ja aktiivista toimintaa, joka juontaa yrityksestä itsestään.  

Ulkoinen toimija ei voi tehdä kaikkea asiakasyrityksensä puolesta, mutta se voi tukea etenkin uudistumisessa ja strategiatyössä. 

Elämästä pitää osata nauttia myös töiden ulkopuolella. Minnan henkireikä on ikkunan takaa avautuva luontomme. Hän nauttii vapaa-ajallaan ulkoilusta – kesällä purjehtien ja talvella hiihtäen. Kesäloman purjehdusreissut saaristossa auttavat hienosti irrottautumaan töistä. Viime vuosina Minna ja miehensä Antti ovat seikkailleet pienen poikansa kanssa ympäri Turun ja Tukholman saaristoa, mutta aiempina vuosina he ovat tehneet pidempiä matkapurjehduksia mm. Norjaan asti.  

LM Someco ja koko yhteisömme ovat Minnan toinen koti. Hän nauttii päivittäin tiimin kanssa työskentelystä ja toisiltamme oppimisesta. Yksin toimimalla pääsee vain tiettyyn pisteeseen. Parhaisiin saavutuksiin tarvitaan osaavaa, ajan hermolla pysyvää ja kehittyvää porukkaa. Vain kokeilemalla itse osaamme kertoa mahdollisuuksista ja kokemuksistamme myös muille. 

Digitaalisuus on tullut tänne jäädäkseen, mikä tarkoittaa myös asenteiden muutosta yrityksissä. Nuoremmalle sukupolvelle sosiaalinen media on arkipäivää ja osa ammatillista työnkuvaa. Viestinnällistä työskentelytapaa ei kyseenalaisteta, eikä sosiaalisen median tärkeyttä tarvitse jatkossa enää korostaa samalla voimalla kuin ennen.  

Minna painottaa niin asiakkaillemme kuin omalle väellemme osaamisen ja markkinoinnin ketterää kehittämistä osana strategista markkinointiviestintää. Tavoitteena on saavuttaa pysyviä muutoksia markkinointiviestinnässä, ja tähän muutokseen Minna haluaa jättää kädenjälkensä. Teknologiaa ymmärtäen – tietysti! 

Työkaverien sanoin:

Minna on firman sielu ja kallio. Jäätävä tietotaito. Rautainen ammattilainen! Valovoimainen kouluttaja. Uskomaton draivi omassa tekemisessä. Minnan palo, tarmo ja huippuosaaminen yrittämiseen ja yrityksemme kehittämiseen on jotain sellaista, mistä muut firmat saavat olla kateellisia. Minnalla on suuri sydän ja hän osaa kuunnella muita silloin, kun se on tärkeää.