LM Someco logo

Bluesky – onko tässä X:n haastaja?

Bluesky on saanut paljon huomiota viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa. Oletko sinäkin miettinyt, keneltä voisit saada kutsun siniselle taivaalle? X:n – entisen Twitterin – manttelinperijän paikasta kilpailevat nyt vahvimmin Metan Threads-sovellus, jota povataan saapuvaksi pian Eurooppaan, sekä Twitterin entisen toimitusjohtajan ja yhden sen perustajista, Jack Dorseyn rahoittama projekti Bluesky Social. Mutta mikä Bluesky oikein on, mitä siellä tulisi tehdä ja miten siniselle taivaalle pääsee mukaan? Lue tämä blogiartikkeli, niin tiedät enemmän Blueskystä.

Lähtökohtaisesti palvelun toimintaperiaate on hyvin samanlainen kuin Twitterin, ja käyttö tuntuukin hyvin samanlaiselta kuin millainen Twitter oli yhteisönä kymmenen vuotta sitten. Kukin käyttäjä voi tehdä maksimissaan 300 merkkiä sisältäviä julkaisuja, jotka sisältävät tekstiä, kuvia ja linkkejä.

Yksittäisten käyttäjien julkaisut ovat avoimia kaikille käyttäjille ja ne näkyvät kutakin käyttäjää seuraaville käyttäjille uutisvirrassa. Lisäksi palvelusta löytyy muistakin kanavista tuttu algoritmien ohjaama Discover-virta eli ehdotuksia käyttäjää kiinnostavasta sisällöstä. Blueskyssä käyttäjä voi myös luoda itselleen ja tilata muiden luomia feedejä eli uutisvirtoja, joita voi pinnata eli merkitä muistiin oman uutisvirran rinnalle. Näitä luodaan julkisten, jaettavissa olevien listojen kautta.

Blueskyn tavoitteena oli alun perin kehittää hajautettu sosiaalinen verkosto, jossa useat sosiaaliset verkostot, joilla on omat kuratointi- ja moderointijärjestelmänsä, ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Näistä jokaista kutsuttiin omaksi sovelluksekseen. Nyt vuonna 2023 Bluesky toimii omalla verkostollaan, Bluesky Socialilla, joka on keskitetty palvelu ja toimii omilla palvelimillaan. Hajautetut palvelut ovat olleet varsin uusi suuntaus alalla – niissä valta ja kontrolli jakautuvat laajemmalle kuin keskitetyissä palveluissa, tarjoten erilaisen lähestymistavan tiedon jakamiseen ja yhteisöllisyyteen internetissä.

Käyttäjäksi vain henkilökohtaisella kutsulla

Edit 6.2.2024: Blueskyhyn pääsee kirjautumaan nyt myös ilman henkilökohtaista kutsua.

Piirit ovat Blueskyssä vielä pienet, koska palveluun ei voi vain rekisteröityä mukaan halutessaan, vaan käyttäjä pääsee mukaan vain henkilökohtaisella kutsukoodilla, jonka voi saada joltain palvelussa jo aktiiviselta käyttäjältä. Kukin käyttäjä saa käytännössä hyvin maltillisen määrän kutsukoodeja, lähtökohtaisesti yhden kerrallaan, jolloin palvelun käytön leviäminen on verkkaista. Näin ollen trollit puuttuvat palvelusta ja keskusteluja käydään aktiivisemmin. Kutsuperiaate myös saa kanavaan pääsyn tuntumaan houkuttelevalta, joten kiinnostus sinitaivasta kohtaan kasvaa varmasti tämän ansiosta. Syyskuussa 2023 Bluesky saavutti miljoonan käyttäjän rajan ja vastikään jo kahden miljoonan käyttäjän raja on ylitetty.

Kuitenkin, kritiikkiä on herättänyt se, saattaako Bluesky muodostua elitistiseksi kuplaksi, jonne vain tietynlainen yleisö löytää tiensä. Jotkut pelkäävät, että Bluesky saattaa jäädä marginaaliseksi alustaksi, joka ei kykene haastamaan vakiintuneita sosiaalisen median jättiläisiä. Tähän Bluesky on itse jo reagoimassa, sillä he vastikään kertoivat, että kirjautuminen kanavaan uutena käyttäjänä tulee avautumaan kaikille sen sijaan, että kirjautumiseen tarvitaan aina kutsu. Mielenkiinnolla seuraamme, onnistuuko Bluesky saavuttamaan laajemman käyttäjäkunnan (kuten median ja päättäjät) ja muodostumaan todelliseksi vaihtoehdoksi nykyisille sosiaalisen median kanaville, vai jääkö Bluesky samanlaiseen niche-rooliin kuin Mastodon, toinen vaihtoehtoinen sosiaalisen median alusta, joka on pysynyt pienen yleisön käyttämänä keskustelufoorumina.

Blueskyssä käyttäjien tunnukset ovat muotoa @valitsemasikäyttäjätunnus.bsky.social, minut esimerkiksi löydät käyttäjatunnuksella @minnavaltari.bsky.social. Jos hallinnoit omaa domainia eli verkko-osoitetta, viemällä koodin nimipalvelimelle voit vaihtaa käyttäjätunnukseksi oman verkko-osoitteesi. Me esimerkiksi loimme LM Somecolle oman Bluesky-tilin ja sen käyttäjätunnus onkin nyt muodossa @lmsomeco.fi.

Blueskyn sovellus on saatavilla selaimella, iPhoneilla ja Androidilla. Jos käytät useampaa kuin yhtä Bluesky-tiliä, esimerkiksi henkilökohtaista ja yrityksen tai organisaation tiliä, saat X:n sovelluksesta tuttuun tapaan lisättyä ne rinnakkain yhtä aikaa kirjautuneeksi sekä selaimella että mobiilisovelluksella ja voit vaihdella varsin näppärästi tililtä toiselle.

Nähdään sinitaivaalla

Bluesky Social edustaa uudenlaista modernia lähestymistapaa sosiaaliseen mediaan käyttäjien vapauden ja kontrollin ollessa keskiössä. Kanavan käyttö on ainakin itselleni tuonut fiiliksen paluusta avoimen Twitter-keskustelun aikakaudelle, kun trollit ja massapostitukset puuttuvat keskusteluiden joukosta. ­LM Someco on nyt myös mukana yrityksenä ja tarkoituksenamme on testailla kanavan toimivuutta B2B-markkinoinnissa ja -viestinnässä. Nähtäväksi jää, millaiseksi kanava kehittyy, miten nopeasti kanava tulee avautumaan kaikille, lähteekö suuri yleisö mukaan ja miten käyttäjämäärien mahdollinen nopeakin kasvu vaikuttaa kanavan käytön kehitykseen.

Tutustuitko jo uuteen
Tekoälyn hermolla -webinaarisarjaan?

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta