LM Someco logo

Google Analytics 4 on täällä, ota se käyttöön nyt!

Google Analytics on päivittynyt uuteen versioon 4 ja vanha Universal Analytics ei kerää enää dataa. Huolet Google Analyticsin käytön lainmukaisuudesta ovat myös hälvenneet. Jollet ole vielä ottanut Google Analytics 4 -työkalua käyttöön, se kannattaa tehdä nyt!

Google Analytics ei (enää) ole laiton

Useat tahot ehtivät viimeisen puolentoista vuoden aikana julistaa Google Analyticsin laittomaksi. Tietosuojaviranomaiset Suomessa ja useissa muissa EU-maissa antoivat verkkosivustoille huomautuksia liittyen Googlen palveluiden käyttöön. Suurimpana ongelmana näissä tapauksissa pidettiin henkilötietojen (mukaan lukien IP-osoite) siirtymistä EU:n ulkopuolelle, yhdysvaltalaisen yrityksen haltuun.

Nämä huolet voidaan nyt unohtaa. Euroopan komission heinäkuussa hyväksymä uusi tietosuojakehys mahdollistaa henkilötietojen siirtämisen GDPR:n mukaisesti yhdysvaltalaisille yrityksille. Tämä on tervetullut päätös, sillä nyt voimme jälleen keskittyä täysillä olennaiseen eli verkkopalveluiden käytön mittaamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen tulosten perusteella. Toki toiminnan lainmukaisuudesta täytyy edelleen pitää tiukasti huolta, mutta aiemmin vaivanneeseen epävarmuuteen on viimein saatu kauan kaivattu selvyys.

Uusi uljas Google Analytics

Kauan käytetty ja useimmille tuttu Universal Analytics lopetti datan keruun heinäkuussa 2023. Tilalle Google tarjoaa uutta Google Analytics 4 -tuotetta (lyhyemmin GA4), joka eroaa toimintaperiaatteiltaan jonkin verran vanhasta tutusta Universal Analyticsistä.

Heti alkuun on mainittava, että Google Analytics 4:n tarjoama data ei ole suoraan verrannollinen Universal Analyticsin dataan. Mikäli olet tarkastellut viime vuoden analytiikkatietoja Universal Analyticsissa ja siirtynyt tänä vuonna käyttämään GA4:ää, saattaa tuloksissa ilmetä vaihtelua samoilla mittareilla. Ero ei selity yksinomaan datan aikajänteen muutoksella; vertailtaessa samoja mittareita samalla aikajänteellä, huomataan silti muutoksia. Täältä löydät tarkemman katsauksen siihen, missä määrin eri mittarit ovat vertailukelpoisia Universal Analyticsin ja Google Analytics 4:n välillä.

Tapahtumien mittaaminen

Google Analytics 4 keskittyy aiempaa vahvemmin tapahtumien mittaamiseen. Siinä kaikki interaktiot, jopa sivujen katselut ja vierittäminen, katsotaan tapahtumiksi. Tämä on merkittävin ja perustavanlaatuinen ero Universal Analyticsin ja GA4:n mittaustavoissa.

Raportit

Raportointi Google Analytics 4:ssä on erittäin joustavaa ja räätälöitävissä verkkosivuston tarpeiden mukaisesti. Samalla se tarjoaa selkeämmän ja yhtenäisemmän rakenteen datankeruulle. Uutuutena ovat myös kehittyneemmät analyysimahdollisuudet, kuten edistyneempi segmentointi, suppilonäkymä ja polkuanalyysi.

Koneoppimisen hyödyntäminen eli ennustavat mittarit

GA4 hyödyntää koneoppimista ja tekoälyä Universal Analyticsia enemmän. Tekoälyn avulla voidaan tarjota tarkempia suosituksia ja toimialakohtaisia ennusteita esimerkiksi kuluttajien kysynnästä. Siinä missä Universal Analyticsissa koneoppiminen oli jälkikäteen lisätty ominaisuus varsinaisen työkalun päälle, Google Analytics 4 on aidosti rakennettu toimimaan koneoppimisen pohjalta.

Yksityisyys, tietoturva ja GDPR

GA4 käyttää uusia menetelmiä tietojen keräämiseen ja tallentamiseen, jotka auttavat suojaamaan käyttäjien yksityisyyttä. Tietoturvaominaisuuksiin kuuluvat tietojen salaus, käyttöoikeuksien hallinta ja mahdollisuus poistaa henkilötietoja. Lisäksi GA4:n yksityisyyden suojaamiseksi käytetyt menetelmät sisältävät anonymisoinnin, käyttöoikeuksien hallinnan ja mahdollisuuden rajoittaa tietojen keräämistä. Näiden ominaisuuksien ansiosta GA4 tarjoaa kattavan suojan sekä tietoturvan että käyttäjien yksityisyyden säilyttämisen suhteen.

Miksi ottaa juuri Google Analytics 4 käyttöön?

Selkein syy, miksi Google Analytics 4 kannattaa ottaa käyttöön on, että se on nykyään ainoa vaihtoehto, mikäli ylipäätään haluaa käyttää Google Analyticsia. Paluuta takaisin Universal Analyticsin aikaan ei enää ole. Google Analytics tarjoaa myös selkeitä hyötyjä muihin analytiikkatyökaluihin verrattuna. Vaikka muutos kirpaisee aina, on siirtymisestä GA4:ään kuitenkin paljon hyötyä.

GA4 saattaa alkuun tuntua haastavalta käyttää, mutta on hyvä muistaa, että Google on panostanut siihen merkittävästi. Googlella on siis halua kehittää työkalua tosissaan. Tämä fakta yhdistettynä siihen, että GA4 hyödyntää tekoälyä ehdotuksissaan ja tulkinnassaan, avaa jatkossa mahdollisuuksia moneen. Kun tekoälyratkaisut ja niiden kaupallinen hyödyntäminen etenevät lähivuosina, Google tulee mitä todennäköisimmin olemaan etunenässä. Käyttämällä GA4:ää tulet siis olemaan tekoälyn tehostaman analytiikan kärjessä.

Valttikorttina yhteensopivuus

Tämän lisäksi Google Analyticsilla on muitakin etuja, joita sen kilpailijoilta puuttuu. Selkein näistä eduista on GA4:n yhteensopivuus muiden Googlen ekosysteemiin kuuluvien tuotteiden kanssa.

GA4 voidaan asentaa perinteisesti koodinpätkällä suoraan sivuston lähdekoodiin. Suositeltavin tapa on kuitenkin yhdistää sivusto Google Analyticsiin Google Tag Managerin avulla. Tag Manager on työkalu, jolla voit hallita verkkosivullesi asennettavia seurantakoodeja. Tämä nopeuttaa asennustyötä, sillä verkkosivulle tulee asentaa ainoastaan yksi seurantakoodi. Tämän jälkeen voit hallita kaikkea sivuston seurantaa Tag Managerin kautta. Esimerkiksi jokainen mainoskanava ei vaadi omaa koodinpätkää sivuston lähdekoodiin.

Tag Managerin lisäksi voit yhdistää GA4:n muun muassa datan visualisointi- ja raportointityökalu Google Looker Studioon (entinen Google Data Studio). GA4 yhdistyy myös suoraan hakusanamainonnan työkalu Google Adsiin sekä Google Search Consoleen ilman kolmannen osapuolen integraatiosovelluksia. Google Adsin osalta tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että sinun ei ole välttämätöntä käyttää UTM-parametreja mainonnan seurantaan, sillä Google Analytics ja Google Ads yhdessä hoitavat homman puolestasi automaattisen seurannan avulla. Luonnollisesti voit käyttää seurannan parametreja myös manuaalisesti niin halutessasi. Kuitenkin, mikäli käytät datan seuraamiseen jotain muuta työkalua kuin GA4:ää, joudut käyttämään melko paljon vaivaa datatyökalun, verkkosivujesi, maksetun mainonnan ja raportointityökalujesi integroinnin välillä.

UTM-seuranta on myös laajentunut GA4:n myötä. Universal Analyticsissa oli mahdollista seurata viittä eri parametriä, kun taas GA4:ssä on mahdollista seurata yhteensä kahdeksaa parametria. Googlen oman UTM-rakennustyökalun löydät täältä.

Uusia ja parannettuja ominaisuuksia

Konversioiden seuranta Google Analyticsissa on myös helpottunut paljon. Tämä on nyt mahdollista tehdä GA:n asetuksista valitsemalla tapahtumista tärkeimmät ja valitsemalla nämä konversioiksi pelkästään klikkaamalla. Tämä sama on mahdollista tehdä myös Google Tag Managerin avulla.

Poikkeamien havaitseminen on uusi ominaisuus Google Analyticsissa. Tätä ei ole monella kilpailijalla käytössä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että GA4 huomauttaa sinulle etusivulla, mikäli se on havainnut tavanomaisesta poikkeavaa toimintaa sivuilla.

Olisi kuitenkin virheellistä väittää, että Google Analytics 4 on täydellinen. Suurin haaste liittyy evästeisiin, joita Google Analytics 4 käyttää toimiakseen. GDPR:n mukaan käyttäjältä on pyydettävä lupa evästeiden tallentamiseen. Mikäli kävijä sallii ainoastaan välttämättömien evästeiden tallentamisen, jää Google Analyticsille ja sinulle datan seuraajana luu käteen. Tätä aukkoa datassa Google Analytics pyrkii paikkaamaan datamallinnuksella aiemmin mainittua koneoppimista hyödyntäen, mutta tämä perustuu valistuneisiin arvauksiin eikä aitoon dataan.

Google Analytics 4 auttaa havaitsemaan puuttuvaa toimintaa
Google Analytics 4 auttaa havaitsemaan poikkeavaa toimintaa

Palvelinpohjainen Google Tag Manager

Google Analytics on mahdollista asentaa vieläkin tietosuojaystävällisemmällä tavalla. Erillinen tagienhallintasovellus on jo pitkään ollut suositeltavin tapa erilaisten seurantatyökalujen asentamiseen. Googlen tarjoama Tag Manager voidaan ottaa käyttöön perinteisen pilvipohjaisen vaihtoehdon lisäksi myös omalle palvelimelle asennettavana versiona (Server-Side Tag Manager eli SSGTM).

Omalla palvelimella ajettavan version suurimpana etuna on datan omistajuuden varmistaminen, joka on tärkeää myös tietosuojan ja GDPR:n näkökulmasta. Perinteisessä asennuksessa kävijädata luovutetaan Googlelle, mutta palvelinpohjaisessa se jää omalle palvelimelle. Palvelinpohjaisen Tag Managerin kautta onnistuu myös muiden palveluiden kuten Metan seurantapikseleiden asennus niin kutsutun Conversion APIn avulla.

Palvelinpohjaisen Tag Managerin voi ottaa käyttöön monella eri tapaa, joista suoraviivaisin on Googlen oman Cloud-palvelun käyttäminen. Käytännössä palvelin siis vuokrataan Googlelta ja Tag Manager asennetaan tälle vuokrapalvelimelle. Toki myös olemassa olevia palvelimia voidaan hyödyntää ja SSGTM onkin mahdollista asentaa esimerkiksi Azure- ja Amazon -ympäristöihin. Palvelinosaamista joka tapauksessa tarvitaan, joten tietohallinnon kanssa on tärkeää olla väleissä. Me LM Somecolla olemme suosineet Google Cloud -ympäristöä.

Google Analyticsin tarina jatkuu

Kesällä uumoilimme, että Google Analytics saattaa saada viimeisen naulan arkkuunsa viranomaisten päätösten seurauksena. Näin ei onneksi käynyt ja pystymme täysimääräisesti hyödyntämään Google Analyticsia myös jatkossa.

Viime vuodet ovat opettaneet, että data-analytiikan maailmassa pysyvää on ainoastaan muutos. Seuraamme tällä hetkellä tilannetta tuntosarvet pystyssä ja pidämme blogimme lukijat ajan tasalla uusista tuulista analytiikan kentällä.

Tällä hetkellä kannattavaa on yhdistää Google Analytics 4 verkkosivuille ja säätää perusasetukset kuntoon. Varmistaaksesi mahdollisimman kattavan seurannan voit ottaa GA4:n rinnalle lisäksi jonkin toisen mittaustyökalun.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta