LM Someco logo

Analytiikan ammattilainen huuhtoo datatulvasta kultaa

Vuoden 2024 verkkosivuanalytiikka tarjoaa kiehtovia juonenkäänteitä ja tekoälyllä on täälläkin sormensa pelissä. Dataa on saatavilla enemmän kuin koskaan, mutta sen hyödyntäminen vaatii muutakin kuin värikkäiden käppyröiden laatimista. Samalla kun evästekyselyt syövät oman osansa tilastoiduista sivustokävijöistä ja analytiikkasovellusten pyörityksessä on vaikea pysyä perässä, on turvallista todeta, että kokenut analyytikko on päättäjän kaveri myös tulevaisuudessa.

Verkkokaupat kisailevat Black Friday –mainoksillaan somevirrassani. Kodinkone, hammasharja ja älylaite toisensa perään lupaa mitata tottumuksiani ja lähettää puhelimeeni dataa käyttäytymisestäni. 

Mietitkö, kuinka monta kertaa olet pessyt hampaat tänä vuonna? Tekeekö mieli kurkata kauppareissulla jääkaapin sisälle? Haluatko nähdä tilastoja siitä, kuinka kuumalla peset keskimäärin pyykkejäsi? Onnistuu! 

Kaltaiselleni analytiikkafanille tämä kaikki tieto tuntuu kutkuttavan jännittävältä, mutta ajatellessani pidemmälle alkaa tympiä. Mitä tällä kaikella datalla olisi siis tarkoitus tehdä? 

Tulevaisuuden verkkosivuanalytiikka on trendien mittaamista, yhdenmukaisuuksien etsimistä, todennäköisyyksien arvioimista ja segmenttien rakentamista.

Datatulva tuntuu vetävän meitä syövereihinsä arjen lisäksi myös työelämässä. Sosiaalisen median toimivuutta pohtivan organisaation dashboardille on tarjolla käppyrää ja piirakkakaaviota toisensa perään, mutta tilastojen perimmäinen tarkoitus unohtuu värikkäiden mittareiden loisteessa.  

Evästekyselyjen syödessä valtaosan verkkoanalytiikan datasta on innostuneimmankin helppo heittäytyä pessimistiksi: mitä järkeä on edes mitata, jos emme tiedä todellista sivustokävijöiden määrää? 

Tulevaisuuden verkkosivuanalytiikka on trendien mittaamista, yhdenmukaisuuksien etsimistä, todennäköisyyksien arvioimista ja segmenttien rakentamista. Takana ovat ajat, jolloin pääsimme mittaamaan joka ikisen sivustokävijän klikkauksia; edes evästeettömän analytiikkasovelluksen käyttöönotto ei enää takaa, että pääsisimme mittaamaan jokaisen sivustokävijän liikkeitä.  

Luotettava organisaatio arvostaa sivustokävijöitään niin, että miettii jokaisen sivustolle lisättävän pikselin ja tägin kohdalla, tarvitaanko sivustolle vielä uutta dataa keräävää kilkettä. Mikäli pikselit makaavat sivustolla hyödyttämässä vain Metan kaltaisia jättejä, voisi olla parempi luopua niistä kokonaan. 

Takana ovat ajat, jolloin pääsimme mittaamaan joka ikisen sivustokävijän klikkauksia.

Vuonna 2024 oman mausteensa mittaamisen soppaan tuovat analytiikkasovellusten jatkuvat muutokset (Niin siis oliko Google Analyticsin käyttö nyt ok vai ei?) sekä tekoälyn tuomat mahdollisuudet ja riskit. Kaiken tämän pyörityksen keskellä analyytikon tulisi osata huuhtoa datatulvasta esiin kultaa ja esitellä paketti selkeästi ja yksinkertaisesti päättäjille.  

Datan analysointiin tarvitaan jatkossakin ihmistä. Voittajana tulevaisuudessa selviää se organisaatio, joka tarjoaa analyytikolle todellisen mahdollisuuden kasvaa ammattilaisena, niin tekoälyn hyödyntäjänä kuin syvällisemmän tiedon jalostajanakin. 

Lue lisää trendikatsauksestamme

Tahdotko sukeltaa syvemmälle web-analytiikan ajankohtaisuuksiin ja tekoälyn tulevaan rooliin mittaamisessa? Lataa sosiaalisen median trendikatsauksemme ja tutustu keräämäämme listaukseen tekoälyn hyödyistä ja riskeistä verkkosivuanalytiikan tukena. Katsauksessa mukana myös Analytiikka murroksessa – miten voit varautua? -check list!