Hyviä uutisia Facebookin ja Instagramin yrityssivujen hallinnoijalle: voit nyt luopua työkaluviidakosta ja kanavissa pomppimisesta, sillä Facebook tarjoaa kanavien hallinnointiin jatkossa yhden alustan, Facebook Business Suiten. Se korvaa jatkossa erilliset työkalut Pages Manager -mobiilisovelluksen ja Creator Studion.
Olet ehkä kuullutkin hermostuneita huhuja Facebook Pages Manager -mobiilisovelluksen poistumisesta tai ihmetellyt Business Managerin uutta ulkoasua. Huhut ovat totta, mutta hermoilu on turhaa: uudistusten tarkoitus on yhtenäistää yritystyökaluja ja sujuvoittaa päivittäistä sosiaalisen median työtä.
Mitä Facebook Business Suite tekee?
Uusi Facebook Business Suite kokoaa yhteen näkymään Facebookin, Instagramin ja Messengerin tärkeimmät toiminnot, kuten sisältöjen ajastamisen ja julkaisun, kommentteihin ja viesteihin vastaamisen, tapahtumien hallinnoinnin sekä kävijätietojen tarkastelun. Business Suite korvaa käytännössä siis erilliset työkalut Pages Manager -mobiilisovelluksen ja Creator Studion.
Käytännössä voit esimerkiksi ajastaa kännykällä julkaisut yhtaikaa Facebookiin ja Instagramiin ilman erillisiä apuohjelmia, tai vastata samassa näkymässä molempien kanavien kommentteihin ja yksityisviesteihin. Helppoa ja kivaa – eikö?
Business Managerin käyttäjät ovat vuoden 2020 aikana huomanneet lempeää siirtymää uuteen Facebook Business Suiten ulkoasuun. Desktop-versio saa päivityksen myötä uutena toimintona Koti-näkymän, jonka alaosassa käyttäjät voivat tarkkailla helposti ilmoituksia ja kommentteja kaikilta hallinnoimiltaan Facebook- ja Instagram-sivuilta.
Miten otan Business Suiten käyttöön?
Desktopilla: Business Managerin käyttäjät ohjautuvat jatkossa automaattisesti Facebook Business Suiteen tutun osoitteen business.facebook.com kautta. Jos et vielä käytä Business Manageria Facebook-markkinoinnin hallinnointiin, voit ottaa työkalun käyttöön edellä mainitun osoitteen kautta. Business Manageriin taas pääset suoralla osoitteella business.facebook.com/settings.
Mobiilissa: Jos et ole aikaisemmin käyttänyt Pages Manageria (Facebookin aiempaa erillistä mobiilisovellusta Facebook- tai Instagram-yrityssivujen ylläpitoon), tulee sinun ensiksi linkittää asetuksissa Instagram-tilisi yhteen Facebook-sivusi kanssa. Tämän jälkeen voit ladata Business Suite -sovelluksen sovelluskaupasta.
Jos taas olet käyttänyt Pages Manager -sovellusta, sinun ei tarvitse tehdä muuta, kuin päivittää sovellus. Tämän voit tehdä mobiililaitteesi sovelluskaupan Päivitykset-osion kautta tai odottaa automaattista päivitystä. Tästä lisää seuraavaksi.
Miten tämä vaikuttaa nykyisiin sivuihini tai työhöni sivujen hallinnoijana?
Jos olet jo Business Managerin tai Pages Manager -sovelluksen kautta sivujen käyttäjä, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Käytännössä moni entinen käyttäjä siirtyy uudelleenbrändättyyn sovellukseen huomaamattaan, sillä sen uudet toiminnot ja nimenvaihdos saapuvat rutiinipäivitysten mukana. Aikaisemmin työkaluihin liittämäsi tilit siirtyvät päivityksessä uuteen sovellukseen automaattisesti. Erityisesti mobiilikäyttäjälle muutos on mukava: saat lisää toimintoja käyttöösi ja ylläpitämiesi kanavien päivittäminen helpottuu mobiilissa.
Kenelle Facebook Business Suite sopii?
Uusi yhdistelmäsovellus on kehitetty sopimaan moneen tarpeeseen – useat suomalaisyrityksetkin hyötyvät keskitetyistä toiminnoista ja ajastustyökaluista. Facebookin mukaan Business Suiten toiminnot laajentuvat tulevaisuudessa palvelemaan kattavasti myös globaaleja suuryrityksiä – muun muassa WhatsApp Business suunnitellaan liitettävän Facebook Business Suiteen.
Koska Business Suiten desktop-versio perustuu Business Manageriin, moni Business Managerin käyttäjä on todennäköisesti tullut jo tutuksi uuden työkalun kanssa huomaamattaan.
Mobiiliversiota suosittelen yrityksille ja organisaatioille, joissa Facebookin ja Instagramin sisältöjä ja asiakaspalvelua halutaan tehdä ketterästi kännykällä. Nykyisellään Facebook Business Suiten mobiiliversio ei kuitenkaan riitä ainoaksi sosiaalisen median työkaluksi, sillä esimerkiksi mittaamisen työkalut jäävät aivan liian heppoisiksi lyhyenkin tähtäimen tavoitteita ajatellen. Pohtikaa siis tiiminne kesken, kenelle mobiiliversio on sopivin ja kenen toimenkuvaan kuuluu myös laajempien tietojen hallinta desktop-version kautta. Ja kuten ennenkin, ostettu näkyvyys kannattaa toteuttaa aina Mainosten hallinnassa eli Ads Managerissa.
En hallinnoi sosiaalisen median tilejämme suoraan kanavissa, vaan käytän ulkopuolista hallinnointityökalua. Kannattaako minun silti ottaa käyttööni Facebook Business Suite?
Moni käyttää sosiaalisen median julkaisutyössä ja keskusteluihin osallistumisessa sosiaalisen median hallinnointityökalua, kuten Sprout Socialia. Facebook Business Suitessa on osittain päällekkäisiä toimintoja, joten on hyvin todennäköistä, että et tarvitse nykyisen hallinnointityökalusi lisäksi toista alustaa päivittäiseen käyttöösi. On kuitenkin hyvä tietää, että myös ulkopuolisen hallinnointityökalun käyttäjällä tulee olla Facebook Business Suite käytössään, jotta työkalu linkittyy kanaviin oikein.
Joko sinulla on Facebook Business Suite käytössäsi?
Menevätkö sinulla Facebookin työkalut sekaisin? Lue myös Minnan blogiartikkeli: Meta ihmettä? Business Manager, Business Suite, Creator Studio, Ads Manager, jotta saisitko selkoa eri työkalujen välille.