Poliittinen mainonta sosiaalisessa mediassa ja Googlessa

Näin Yhdysvaltain presidentinvaalien alla ja ensi kevään kotimaisten kuntavaalien lähestyessä on hyvä hetki luoda katsaus poliittisen mainonnan nykytilaan niin sosiaalisessa mediassa kuin hakukone Googlessa. Kirjoitin ostetun yhteiskunnallisen mainonnan tilanteesta viimeksi noin vuosi sitten.

Jo kesällä uutisoitiin, että Facebook pohtii vaalimainonnan kieltämistä tai rajaamista, mutta laajamittaiseen poliittisen ja yhteiskunnallisen ostetun mainonnan kieltoon Facebook ei ole päätynyt. Facebookin Mark Zuckerberg on aiemmin vedonnut siihen, että yksityisen yrityksen, kuten Facebookin tehtävänä ei ole poliitikkojen sensurointi tai mainosten faktantarkastus. Presidentinvaalien alla Facebook ryhtyi kuitenkin ennaltaehkäisemään vaalituloksen manipulointia ja misinformaation levittämistä, jottei tilanne äityisi yhtä pahaksi kuin vuoden 2016 presidentinvaaleissa.

Facebook on tuonut Yhdysvaltain vaalien ympärille pari uutta toimintatapaa: Ensinnäkin, vaaleja edeltävällä viikolla ehdokkaat eivät voi ostaa mainontaa uusille, poliittisille mainoksille. Toki niitä mainoksia, jotka he ovat julkaisseet jo aiemmin, he voivat yhä mainostaa vaalipäivään asti. Toiseksi, Facebook estää poliittiset mainokset Yhdysvalloissa vaaliyöstä 3. marraskuuta alkaen ennalta määrittelemättömäksi ajanjaksoksi, jotta vaalitulokset vaalitulosten koskemattomuus säilyisi ja väärän tiedon levittäminen voidaan estää.

Facebookin uutissyötteen yläosaan on rakenteilla myös uusi toiminto, joka kertoo, ettei vaalien voittajasta ole selvyyttä ennen kuin äänet on laskettu. Neljän vuoden takainen sotku halutaan välttää, jottei vieras valta pääse vaikuttamaan äänestystulokseen. Myös misinformaation levittäminen vastaavassa mittakaavassa kuin vuoden 2016 vaaleissa pyritään välttämään. Vyyhdin aukeaminen ja koko tilanne alkoi hahmottua niin Facebookille kuin suurelle yleisöllekin hiljalleen vasta vuonna 2017, kun tilannetta alettiin tutkia. Tällöin luotiin lisää läpinäkyvyyttä mainontaan sosiaalisessa mediassa.

Facebookin EU-asioista vastaava johtaja Aura Salla kommentoi lokakuussa Helsingin Sanomille, että Euroopassa ei ole vaalien yhteydessä nähty yhtä paljon väärän tiedon levittämistä vaalien yhteydessä kuin Yhdysvalloissa. Hänen mukaansa Facebookilla kiinnitetään nyt kaikissa vaaleissa erityistä huomiota siihen, että alustalla leviää faktaperäinen tieto.

Rajoituksia myös Suomessa

Poliittista mainontaa rajoitetaan myös Suomessa sekä kaikissa sosiaalisen median kanavissa että Googlessa. Sen piiriin lasketaan Facebookissa esimerkiksi Facebookissa mainos, jonka on luonut nykyinen tai entinen julkisen viran ehdokas, poliittinen henkilö tai poliittinen puolue (tai jonka puolesta se on luotu tai jota se koskee). 

Poliittiseksi mainonnaksi katsotaan myös mainokset, jotka koskevat mitä tahansa vaaleja, kansanäänestyksiä tai kansalaisaloitteita sekä yhteiskunnallisia asiakysymyksiä koskevat mainokset. 

Näin ollen poliittisen mainonnan rajoitukset koskevat sekä poliittisia puolueita, ehdokkaita että myös yrityksiä ja organisaatioita, jotka pyrkivät vaikuttamaan yhteiskunnallisiin asiakysymyksiin. 

Facebook ja Google ovat luoneet prosessin, jossa näiden yhteiskunnallisia asiakysymyksiä mainostavien tai selkeästi poliittista mainontaa tekevien tahojen tulee hakea valtuutus, jotta he voivat ostaa sisällöilleen maksullista mainontaa. Näin vaalimainonnan läpinäkyvyyttä parannetaan. Kaikki Facebookissa toteutettu poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta löytyy Facebookin mainoskirjastosta. Jos sinua kiinnostaa tutustua eri puolueiden tai yhteiskunnallisiisn teemoihin vaikuttavien organisaatioiden mainontaan, suuntaa siis mainoskirjastoon tekemään hakuja. 

Esimerkiksi tällä hetkellä suurin osa suomalaisista puolueista hakee kuntavaaliehdokkaita maksullisessa mainonnassaan. 

Euroopan unioni valmistelee tällä hetkellä European Democracy Action Plan-ohjelmaa, joka tukee demokratiaa Euroopan unionin alueella. Ohjelman kommenttikierroksella Facebook puolusti sosiaalisen median ostetun mainonnan tärkeyttä etenkin siksi, että poliittinen mainonta olisi mahdollista muutenkin kuin isolla rahalla televisiossa ja radiossa. Tällöin myös uudet, pienemmillä mainosbudjeteilla pelaavat ehdokkaat ja puolueet pääsevät läpinäkyvästi ääneen.

Webinaari poliittisesta mainonnasta

Mainostatko yhteiskunnallisia teemoja Facebookissa, eivätkä mainoksesi aina tule hyväksytyiksi? Kenties teidänkin teemojanne ovat koulutus, ilmastonmuutos tai muut ympäristöasiat?

Toteutamme webinaarin poliittisesta mainonnasta sosiaalisessa mediassa ja Googlessa keskiviikkona 18.11.2020 klo 10-11.30. Tämän koulutuksen käytyäsi osaat toteuttaa poliittista mainontaa lainsäädäntö ja eri sosiaalisen median alustojen säännökset huomioiden. Opit, kuinka saat mahdollisimman suuren näkyvyyden yhteiskunnallisia aiheita koskeville mainoksillesi ja millä alustoilla poliittisten julkaisujen mainostaminen on ylipäätänsä sallittua. Aihetta kouluttaa poliittiseen mainontaan ja sosiaaliseen mediaan perehtynyt Minna Valtari. Koulutus on tarkoitettu kaikille yhteiskunnallisia asioita mainostaville henkilöille: saatat suunnitella vaalimainontaa tai tehdä yhteiskunnallista vaikuttamista, käsitellä julkisesti yhteiskunnallisia asiakysymyksiä tai olla mukana poliittisen puolueen viestintätiimissä.

Kerro meille haasteesi, luodaan yhdessä ratkaisu!

Tilaa Loveletter-uutiskirjeemme

Emme täytä sähköpostiasi, vaan lähetämme max. 1 kirjeen kuukaudessa