LM Someco logo

Podcastit ja keskusteluhuoneet Facebookiin

Alkuvuodesta pöhinää synnyttänyt Clubhouse ja poikkeusajan tuoma nopea digitalisoitumiskehitys ovat vauhdittaneet myös Facebookin suunnalla puheen tuomista palveluun omaksi sisältömuodoksi. Facebook on jo muutama vuosi sitten viestinyt kehittelevänsä podcastia sisältömuotona ja nyt toiminnon kehitys on jo pitkällä. Lisäksi sekä Facebookiin että Instagramiin saadaan uutena toimintona Clubhousen keksimät keskusteluhuoneet, Live Audio Rooms

Facebook kertoo panostaneensa äänenlaadun parannusteknologiaan sekä automoituun tekstitykseen ja puheen kääntämiseen eri kielille, jotta pelkkään ääneen perustuvat sisällöt olisivat hyvä kokemus käyttäjille. Facebookin on tarkoitus mahdollistaa muillekin kuin ammattimaisille äänituottajille laadukkaan podcastin ja muun äänisisällön tuotanto. Tulossa on myös keinoja hassutteluun: ääniefektejä ja filttereitäkin on tiedossa. 

Lyhyt, ääneen perustuva sisältömuoto Facebookissa tulee olemaan Soundbites: mahdollisuus jakaa anekdootteja, vitsejä, inspiraatiohetkiä, runoja tai muuta vastaavaa. Tätä ollaan testaamassa isojen, globaalien vaikuttajien kanssa tulevina kuukausina. Lyhyen äänen lisäksi tulossa on myös pidempää ääneen perustuvaa sisältöä: podcasteja ja keskusteluhuoneita.

Podcastit Facebookissa

Facebook kertoo, että 170 miljoonaa palvelun käyttäjää seuraa jo podcasteihin liittyviä Facebook-sivuja ja yli 35 miljoonaa käyttäjää kuuluu podcasteihin liittyviin faniryhmiin. Tähän mennessä itse podcastia kuunnellaakseen on pitänyt kuitenkin poistua Facebookista. Tämä halutaan muuttaa – Facebook haluaa saada käyttäjät kuuntelemaan podcasteja myös sovelluksessaan, joten tulevien kuukausien aikana tästä tulee mahdollista. Tavoitteena on tietenkin yhdistää podcastien tekijöitä ja kuuntelijoita toisiinsa yhä enemmän – ja saada käyttäjät viettämään taas kerran enemmän aikaa Facebookissa. 

Keskusteluhuoneet Facebookissa ja Messengerissä

Keskusteluhuoneet, Live Audio Rooms, ovat jo testausvaiheessa ja tulossa kaikille käyttäjille jo kesän aikana. Käyttöönotto alkaa Facebook-ryhmissä ja julkisuuden hahmojen Facebook-sivuilla. Tavoitteena on luoda mahdollisuus käydä keskusteluja ja jakaa ajatuksia Facebookissa ilman painetta olla kameran edessä – eli tarjota mahdollisuus vastaaviin audiochatteihin kuin Clubhousessa. Monien aiheiden ja teemojen ympäriltä ryhmiä onkin Facebookissa jo paljon, joten keskusteluhuoneet voivat luoda aivan uuden ulottuvuuden kanavan käyttöön.  Vastaava toiminnallisuus tulee myös Messengeriin, jolloin ajanvietto ystävien kanssa etäyhteyksin tulee helpommaksi. 

Kaikkia näitä ääniformaatteja tukemaan Facebook pyrkii luomaan automaattisen tekstitystuen. Jo tällä hetkellä englanninkielisille videoille voi valita Facebookin tarjoaman tekstityksen – saa nähdä, tuleeko tämä joskus mahdolliseksi myös suomen kielellä. Tekstityksen rooli on merkittävä, jotta äänisisällöt olisivat laajasti saavutettavia. 

Onko ääni teille oikea sisältömuoto?

Kuten on monesti todettu, mikään yksittäinen sisältömuoto sellaisenaan ole oikotie onneen. Uusien mahdollisuuksien auetessa niitä kannattaa kuitenkin harkita. Kannattaa tarkastella oman organisaation sosiaalisen median strategiaa ja pohtia, olisiko tässä se kohta, jolloin meidän kannattaa reagoida edelläkävijänä ja alkaa suunnitella omia ääneen perustuvia sisältöjä, vai jäämmekö seuraamaan kehitystä ja muiden toimijoiden peliliikkeitä ensin. Joka tapauksessa kiinnostavaa kuunneltavaa on varmasti tulossa paljon lisää – ja monelle aiempaa helpompi mahdollisuus osallistua keskustelijoihin tai ryhtyä podcastin pitäjäksi.

Haluatko pysyä #SomenHermolla?

Blogiamme seuraamalla kuulet isoimmista sosiaalisen median muutoksista ja uudistuksista. Lisäksi toteutamme #SomenHermolla-webinaarisarjaa, jonka avulla pysyt ajan tasalla kaikista sosiaalisen median muutoksista ja uudistuksista. Lue lisää!

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta