Mikä ihmeen Clubhouse?

Clubhouse on viime viikkoina suosiota kasvattanut uusi sosiaalisen median kanava, jossa käydään keskusteluja eri aiheille avatuissa klubeissa ja huoneissa. Totutusta poiketen keskusteluja käydään puhuen, ei tekstin tai kuvan välityksellä.

Sosiaalisen median käyttö on kasvanut poikkeusaikojen vaikutuksesta huomattavasti – jopa 13 prosenttia vuodessa, kun edellisinä vuosina kasvu oli selkeästi rauhallisempaa. Tämä varmasti johtuu ihmisten tarpeesta sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Uusien sosiaalisen median sovellusten suhteen nyt on siis varsin otollinen aika: Ihmisillä on paljon vapaa-aikaa eri kanavien käytön testailuun. SnapChatin ja TikTokin käyttö on kasvanut jonkin verran, ja nyt Clubhouse on alkanut vetää puoleensa käyttäjiä. Mistä ihmeestä Clubhousessa on kyse?

Clubhouse – audio chat, johon voi hypätä mukaan 

Clubhouse kuvaa itseään drop-in audio chatiksi, eli alustaksi, jonka chat-keskusteluun voi hypätä mukaan. Sovelluksen tavoitteena on kerätä ihmisiä yhteen puhumaan, kuuntelemaan ja oppimaan yhdessä. Clubhouse onnistuu erottumaan aiemmista sosiaalisista alustoista sekä huoneilla, joissa keskustellaan käyttäjiä kiinnostavista aiheista että visuaalisen viestinnän puuttumisella. Kuvaa, tekstiä tai videota ei löydy kuin käyttäjäprofiilien esittelyjen muodossa. Huoneissa toisilleen tutut tai tuntemattomat käyttäjät voivat käydä keskusteluja ja moderaattorina toimivat yleensä huoneiden perustajat.

Clubhousen keskusteluja voisi jossain määrin verrata reaaliaikaisiksi podcasteiksi. Niihin voi osallistua ja niitä voi kuunnella vain suorana lähetyksenä. Keskusteluja ei tallenneta Clubhouseen itseensä, mutta se toki on mahdollista kolmannen osapuolen sovelluksilla ja joidenkin huoneiden otsikossa kerrotaankin näin tehtävän. Podcastien suosio on viime vuosina ollut kasvussa: Tilastokeskuksen datan mukaan jo 30 prosenttia suomalaisista kuuntelee podcasteja. Ei siis ihme, että Clubhouse on herättänyt laajalti kiinnostusta poikkeusaikana, kun vuorovaikutusta kaivataan. 

Miten Clubhouseen pääsee mukaan?

Clubhouse hyödyntää vastaavaa hypennostatustekniikkaa kuin moni muukin uusi sovellus: jotta käyttäjä pääsee mukaan, hänen tulee saada kutsu joltain sovellusta jo käyttävältä tutultaan. Kun mukaan pääsee, on kullakin käyttäjällä kaksi omaa kutsua, joilla voi kutsua mukaan omia kontaktejaan. Mikäli olet kiinnostunut pääsemään mukaan, muttet ole saanut kutsua, lataa sovellus ja rekisteröidy palveluun. Näin saat varattua käyttäjätunnuksen itsellesi.

Mikäli käyttäjäksi päästyäsi avaat Clubhouselle puhelimesi yhteystietoluettelon, näet kaikki kontaktisi ja erikseen myös, ketkä kontaktisi ovat pyytäneet pääsyä mukaan. Vaikket siis olisi saanut vielä kutsua, varattuasi käyttäjätunnuksen voi myös käydä niin, että joku tuttusi bongaa sinut, mikäli puhelinnumerosi löytyy hänen osoitekirjastaan. Tällöin hän voi kutsua sinut sisään, vaikkei hänellä olisikaan kutsuja jäljellä, koska mukaan pyytäviä kavereita voi päästää sisään , vaikkei kutsuja olisi enää jäljellä. Tällä hetkellä Clubhousen käyttö vaatii Applen iOS-laitteen eli iPhonen tai iPadin, esim. Androidilla ei pääse mukaan.

Clubhousen käyttö

Liittyessäsi Clubhouseen sinulle ehdotetaan lukuisia teemoja aina populäärikulttuurista ammatillisiin teemoihin. Tämän pohjalta Clubhouse tarjoaa kiinnostavia käyttäjiä seurattavaksi maailmalta. Mitä useampia aiheita valitset seurattavaksesi, sitä enemmän sinulle tarjotaan kiinnostavia klubeja ja huoneita, joihin voit liittyä keskustelua seuraamaan ja siihen osallistumaan. Kun käyttäjä on perustanut kolme huonetta, hän voi luoda oman klubinsa, jonka alla jatkossa hän ja muut kutsumansa moderaattorit voivat järjestää keskusteluja. Käyttäjä voi toki myös vain käydä seuraamassa muiden keskustelua huoneessa ja jos aihe ei kiinnostakaan, hän voi lähteä pois muiden sitä huomaamatta. 

Saat Clubhouseen oman profiilin, johon voit linkittää Twitter ja Instagram-tilisi sekä kirjoittaa esittelyn itsestäsi ja sinua kiinnostavista aiheista. Mikäli haluat löytyä hyvin ja saada profiilillesi seuraajia, profiilitekstiin kannattaa panostaa. Voit myös alkaa seurata sinua kiinnostavia käyttäjiä. Sinut kutsuneen henkilön kautta löydät näppärästi sinulle relevantteja käyttäjiä omista verkostoistasi. Näin voit lähteä rakentamaan omaa verkostoasi, jonka kautta löydät suomenkielisiä keskusteluja niin halutessasi.

Keskusteluun osallistuminen tuntuu hyvin vastaavalta kokemukselta kuin Teams-, Hangout- tai Zoom-palaveriin osallistuminen. Clubhouse on tervetullut kanavavaihtoehto etenkin kaikille niille, joille kirjallinen tai visuaalinen viestintä – mihin muut sosiaalisen median kanavat perustuvat – ei ole luontevaa. Nyt löytyy siis vaihtoehto myös niille, jotka haluavat käydä verkossa keskusteluja omalla äänellään. 

Onko Clubhouse relevantti sinulle ja organisaatiollesi?

Uusien, kiinnostavien kanavien noustessa kannattaa tietenkin tarkastella sosiaalisen median strategiaa ja miettiä, onko tämä kanava meitä varten. On hyvä tarkastella omia ja yrityksen tai organisaation tavoitteita ja peilata kanavan tarjoamia mahdollisuuksia niihin. Hyvä vaihtoehto on lähteä tutkimaan kanavaa ensin omana itsenään ja seurata, miten muut yritykset ovat alkaneet hyödyntää uutta alustaa. Vielä ei olla nähty kovinkaan montaa yritysten ja organisaatioiden Clubhouse -kokeilua, vaikka moni käyttäjä toki nostaa yritystään esille. 

Nyt on siis hyvä hetki miettiä, tulisiko organisaationne ottaa Clubhouse haltuun, vai tarkkailla ennen mukaan ryntäämistä miten kanavan käyttö ja suosio kehittyvät. Clubhouse on yksi potentiaalinen kanava tietyn aihealueen edelläkävijäksi profiloitumisessa. Yritys voisi esimerkiksi järjestää keskusteluja sille relevanteista aiheista tai toimia alan keskustelun fasilitoijana.

Vaikka toistaiseksi viittaisit kintaalla Clubhouselle, on hyvä tiedostaa, että uudenlainen sisältömuoto – audio chat – on noussut esille. Jää nähtäväksi, ryhtyvätkö muut sosiaalisen median alustat integroimaan vastaavaa toimintatapaa alustoilleen, jotta käyttäjät eivät siirtyisi muihin sovelluksiin audio chatin perässä. Esimerkiksi Facebook on jo pitkään tarjonnut Messengerin kautta huone-toiminnallisuutta omien kavereiden välisiin keskusteluihin ja Twitter rakentaa Spaces-toiminnallisuutta. Toisaalta esimerkiksi Facebook ei ole onnistunut tarjoamaan Clubhousen kaltaista, näppärää tapaa löytää huoneita kiinnostavista aiheista. 

Nähtäväksi siis jää, kuinka hyvin Clubhouse tempaisee käyttäjät mukaansa. Seuraamme mielenkiinnolla kanavan kehitystä!

Haluatko pysyä #SomenHermolla?

Blogiamme seuraamalla kuulet isoimmista sosiaalisen median muutoksista ja uudistuksista. Lisäksi toteutamme #SomenHermolla-webinaarisarjaa, jonka avulla pysyt ajan tasalla kaikista sosiaalisen median muutoksista ja uudistuksista. Lue lisää!

Kerro meille haasteesi, luodaan yhdessä ratkaisu!

Blogi ja uutiskirje

Max. 1 kirje kuukaudessa, 5 minuuttia ajastasi ja saat katsauksen toimialamme uusiin tuuliin.