Tilastokeskus on julkaissut jälleen vuosittaisen Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen. Tutkimuksesta selviää, että etenkin 16–89-vuotiaiden suomalaisten päivittäinen tai lähes päivittäinen yhteisöpalvelujen käyttö on vähentynyt aavistuksen – yhdellä prosenttiyksiköllä. Vietämme siis yhä paljon aikaa sosiaalisen median yhteisöpalvelujen parissa. Lue tästä blogiartikkelista katsaus suomalaisten tapaan käyttää sosiaalista mediaa vuonna 2025.
72 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista on käyttänyt yhtä tai useampaa yhteisöpalvelua viimeisen kolmen kuukauden aikana Tilastokeskuksen Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen mukaan. Pudotusta vuoden takaiseen tutkimustulokseen on yksi prosenttiyksikkö. Tutkimuksessa tutkittiin myös sosiaalisen median päivittäistä käyttöä saman kohderyhmän osalta, ja se on pudonnut kolmella prosenttiyksiköllä 62 prosentista 59 prosenttiin viimeisen vuoden aikana.
Yhteisöpalvelujen käyttö ikäluokittain
Tilastokeskuksen vuosittaisessa Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö –tutkimuksessa tutkittiin taas eri ikäluokkien sosiaalisen median käyttöä. Seuraavista kaavioista voit tutkia, miten paljon sosiaalista mediaa hyödynnetään eri ikäryhmissä. Vertailussa ovat mukana viime vuoden ja tämän vuoden luvut; nostimme tällä kertaa tarkasteluun niin viimeisen kolmen kuukauden aikana yhteisöpalveluja käyttäneet kuin myös päivittäin tai lähes päivittäin käyttäneiden luvut.
Yhteisöpalvelujen käyttö ylipäätään on pudonnut 73 prosentista 72 prosenttiin, eli muutos on pientä. Vähennystä päivittäin tai lähes päivittäin käyttäneiden osalta on myös: heidän määränsä on vähentynyt kolme prosenttiyksikköä pudoten 59 prosenttiin.

Päivittäinen käyttö on pudonnut 25–34-vuotiaissa ja 45–54-vuotiaissa viisi prosenttiyksikköä, ja myös 35–44-vuotiaissa neljä prosenttiyksikköä. 65–74-vuotiaat sen sijaan ovat jatkaneet käytön lisäämistä, tosin maltillisemmin kuin viime vuonna: heidän sosiaalisen median käyttö on kasvanut päivittäisellä tasolla kolme prosenttiyksikköä. Muissa ikäryhmissä muutokset ovat pieniä.
Etenkin nuorten aikuisten keskuudessa päivittäinen tai lähes päivittäinen sosiaalisen median käyttö onkin jo kasvanut todella kovaksi. Kaikista 16–34-vuotiaista jopa 80 prosenttia käyttää sosiaalista mediaa päivittäin tai lähes päivittäin.

Sosiaalisen median kanavien käytön kehitys Suomessa
Yhdysvalloissa tapahtuu isoja myllerryksiä Metan lopettaessa faktantarkastuksen ja TikTokin taistellessa jatkomahdollisuuksistaan. Viime viikonloppuna saimme jännityksellä seurata, kun ensin TikTok suljettiin amerikkalaisilta käyttäjiltä ja päivän edetessä se taas saatiin käyttöön. Trump antoi TikTokille 75 päivää lisäaikaa omistajuusmuutoksiin ja pyrkii neuvottelemaan uutta ratkaisua.
Meille Suomeen nämä muutokset eivät vielä ole aiheuttaneet konkreettisia muutoksia, joten tehdään vielä tiivis katsaus meidän käytetyimpiin sosiaalisen median kanaviimme viime vuoden kesällä julkaistun DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimuksen tulosten pohjalta. Se tarjoaa vertailukelpoista dataa kanavien päivittäisestä ja kuukausittaisesta käytöstä.
Huom! Seuraavissa kaavioissa olen hieman yksinkertaistanut tulosten esittelyä verrattuna alkuperäiseen tutkimukseen, jotta dataa olisi helpompi tulkita. Viestittelysovellukset eli WhatsApp, Messenger ja Signal on jätetty tästä pois, ja Instagramissa ei tässä listata eri formaattien (uutisvirran, tarinoiden ja kelojen) erittelyä ja YouTubessa ei ole erikseen eriteltynä maksetun palvelun käyttöä. Tätä tarkempaa dataa löydät halutessasi alkuperäisistä tuloksista.

Facebook ja Instagram ovat pitkään pitäneet pintansa suosituimpina sosiaalisen median kanavina, ja suomalaiset käyttävätkin yhä selkeästi aktiivisimmin Facebookia päivittäisellä tasolla. YouTube on lähellä Instagramin käyttömääriä päivittäisellä tasolla ja viikkotasolla se yltää tasavertoiseksi kilpailijaksi Facebookin kanssa. Päivittäisessä käytössä SnapChat ja TikTok ovat nousseet suosiossa seuraaviksi, mutta viikottaisella tasolla TikTok on näistä käytetympi.
X:n eli entisen Twitterin suosio on pudonnut ja Threads ja Bluesky ovat nousemassa sille varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi – Threads nousi uutena kanavana päivittäisessä käytössä jopa yhdeksään prosenttiin, kun Bluesky jäi kolmeen. X piti vielä viime vuonna pintojaan viikoittaisessa käytössä. Pinterest ja Jodel ovat kasvattaneet myös päivittäistä suositaan, kun taas LinkedIn on yhä ammatillisesti käytetyin kanava. LinkedInin käytössä huomattavaa on, että sen käyttö viikkotasolla on huomattavasti yleisempää kuin päivittäisellä tasolla.

Sosiaalisen median käyttöön on odotettavissa muutoksia jatkossakin. Voimme olettaa, että Amerikassa kanavapaletissa tapahtuvat muutokset heijastuvat jollain aikataululla myös Eurooppaan asti. Seuraamme kehitystä aktiivisesti täällä blogissamme, kuukausittaisissa #SomenHermolla-webinaareissa sekä myös pian julkaistavassa tuoreessa, vuosittaisessa sosiaalisen median trendikatsauksessamme. Joten pysythän kuulolla!
Lue lisää vuoden 2025 trendikatsauksestamme
Alan parhaat käytännöt ja tulevaisuuden näkymät – löydät ne vuoden 2025 trendikatsauksesta. Lataa ilmaiseksi LM Somecon tuore sosiaalisen median trendikatsaus!
Mitä sosiaalisen median työssä tulisi ottaa huomioon vuonna 2025?
Sosiaalisen median trendikatsaus 2025

Lähteet:
- DNA: Digitaalinen Elämä -tutkimus 2024: https://corporate.dna.fi/digitaalinen-el%C3%A4m%C3%A4-2024
- Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu]. ISSN=2341-8699. Helsinki: Tilastokeskus [Viitattu: 20.1.2025]. Saantitapa: https://stat.fi/tilasto/sutivi