Monen yrityksen arki on muuttunut muutaman viikon sisällä kertaheitolla. Väki on etätöissä, tapaamiset siirretään verkkoon ja tuotekehitys- ja lanseeraustoimenpiteitä on muutettava. Nyt, kun yleisömmekin viettää aikaa ennen kaikkea kodeissaan ja tekee ostoksia ensisijaisesti digissä, on syytä kiinnittää huomiota digitaaliseen markkinoinnin kehittämiseen – ehkä enemmän kuin koskaan.
Mutta mistä ihmeestä kannattaisi aloittaa? Keräsin tähän artikkeliin kuusi konkreettista ehdotusta, kevyimmästä toteutuksesta raskaampaan.
1. Tarkista konversioseurannan avulla toimiiko mainontanne
Haluatko tietää, paljonko sosiaalisen median markkinointi tuo liidejä tai suoraa kauppaa? Tutustu konversioseurantaan.
Näin sen teet: Konversioseuranta toimii käytännössä samalla tavalla kaikissa suurissa sosiaalisen median kanavissa: tarvitset verkkosivuillesi liikennettä seuraavan koodinpätkän, joka laskee konversioiden määrän ja siirtää tiedon kanavan analytiikkatietoihin. Analytiikan kautta näet, paljonko mainoseuroja yksittäinen konversio vaatii ja mistä kampanjoista konversiot tulevat. Parasta konversioseurannassa on yrityksen vapaus määritellä, mikä lasketaan konversioksi – et siis välttämättä tarvitse perinteistä verkkokauppaa. Ohjeet konversioseurantaan saat, kun kirjoitat Googleen haluamasi sosiaalisen median kanavan nimen + conversion tracking, esimerkiksi Twitter + conversion tracking.
Sosiaalisen median konversioita voit mitata myös Google Analyticsin kautta, jolloin saat kokonaisvaltaisemman kuvan sekä sosiaalisen median että muiden markkinointitoimenpiteiden kautta tulleista konversioista.
2. Tuoteluettelo tuotemainonnan tueksi
Tiedäthän tilanteen, jossa juuri katselemasi hotelli tai kenkäpari ilmestyy sinulle mainoksena Facebookissa? Kyse ei ole Illuminatin puuhista, vaan salaisuus on dynaaminen tuotemainonta tuoteluettelon avulla. Tuoteluettelon avulla voit myös merkitä tuotteita suoraan Facebook- tai Instagram-julkaisuunne – yksi suosikkiominaisuuksistani kaupanteossa.
Näin sen teet: Tuoteluettelon käyttöönotto vaatii, että myytte fyysistä tuotetta. Tuoteluettelon luomiseen on eri tapoja manuaalisesta naputtelusta verkkokauppa-alustan automaattiseen synkronointiin. Ohjeet luettelon käyttöön ja luomiseen löydät täältä.
3. Panosta saavutettavuuteen
Digitaalisten palveluiden saavutettavuusvaatimusten deadline lähenee vauhdilla. Julkishallinnon puolella saavutettavuuden tasavertainen huomioiminen on lakisääteistä, mutta myös yritysten kannattaa markkinointiviestinnässään kiinnittää huomiota siihen, että niiden tarjoamat sisällöt on suunniteltu ja julkaistu niin, että kaikki sisällöistä kiinnostuneet voivat niistä nauttia.
Näin sen teet: Useissa sosiaalisen median palveluissa on sisäänrakennettuja toimintoja, jotka mahdollistavat esimerkiksi kuvan tai videon ääneenlukemisen näkövammaisten käyttämillä lukulaitteilla. Tutustu sosiaalisen median saavutettavuustyökaluihin Minnan blogitekstissä tai katso webinaaritallenne 11.3. toteutetusta webinaarista.
4. Varmista, että tuotteesi esiintyy edukseen verkkokaupan hyllyllä
Nyt, kun arkisetkin ostokset (kuten se kuuluisa vessapaperi) tehdään enenevissä määrin verkossa, perinteistä kivijalkakauppaa ajatellen suunnitellut pakkaukset ovat hätää kärsimässä. Kädessä tarkasteltavaksi tehty pakkausdesign sisältää todennäköisesti liikaa informaatiota, jotta tärkeimmät asiat, kuten pakkauskoko, makuvariantti tai sokerittomuus nousisivat pienessä verkkokaupan kuvassa kuluttajan huomattavaksi.
Näin sen teet: Menestyminen verkkokaupan hyllyllä vaatii mahdollisesti designin päivitystä: sekä karsimista, että informaatiohierarkian miettimistä. Lue lisää tuotteen valmistelusta digihyllylle suunnittelujohtajamme Tuukan verkkokaupan ja pakkaussuunnittelun blogitekstistä.
5. Sisältöpuskuri
Minkälaista sisältöä olet aina halunnut tuottaa, mutta et ole ehtinyt? Ehkäpä opastusvideoita, asiantuntijabloggauksia, ladattavia vinkkioppaita tai referenssitarinoita? Sisältöpuskuri auttaa pitkällä tähtäimellä sekä teitä että asiakastasi.
Näin sen teet: Pistä hihat heilumaan ja rakenna isompi satsi sisältöjä jemmaan yhdeltä istumalta. Kerralla ahkeroitu sisältöpuskuri vapauttaa aikaasi ja aivokapasiteettiasi arjessa, sillä julkaisuideoita ei tarvitse enää nyhjäistä tyhjästä. Ilahduttavana bonuksena sisällöt ovat tavoitteellisia, ajatuksella luotuja (ei hätäisiä kuvia perjantain lounastauosta) ja keskenään linjassa, koska olet työstänyt niitä rinta rinnan. Kerää valmiit sisällöt yhteen paikkaan, esimerkiksi Trelloon, Teams-kansioon tai sosiaalisen median hallinnointityökaluusi luonnoksina, niin näet nopealla vilkaisulla sisältöpuskurisi tilanteen.
6. Kilpailijabenchmark
Hyvin tehty benchmark tekee eetvarttia silloin, kun markkinointinne (tai jopa liiketoimintanne) tuntuu junnaavan paikallaan. Vakoojaksi ryhtyminen sekä auttaa pysymään kartalla alanne ilmiöistä, että pakottaa pois omasta ajatuskuplasta. Ja tietenkin kuulostaa varsin jännittävältä!
Näin sen teet: Valitse 3-5 kiinnostavaa yritystä – nämä voivat olla joko suoria kilpailijoita tai samoilla periaatteilla toimivia firmoja kuin te. Paneudu erityisesti sinua kiinnostavaan osa-alueeseen yritysten viestinnässä (esimerkiksi markkinointilupaukset, sisältöteemat tai tone-of-voice) ja kahlaa läpi verkkosivut, ladattavat pdf:t ja sosiaalisen median kanavat. Taulukoi tulokset. Etsi autioita alueita ja pohdi, olisiko sinusta valloittamaan teemat, joihin muut eivät ole vielä koskeneet. Voitko esimerkiksi viestiä hinnoittelustanne ketterämmin kuin muut? Voitko helpottaa ostoprosessia kokemuspohjaisilla sisällöillä? Voitko inhimillistää yrityksenne viestintää tavalla, jota muut eivät tee? Tee yhteenveto ja toimintasuunnitelma. Ja muista; jos jäät jumiin kesken benchmarkkauksen, me autamme.
Tarmoa ja toteutusmenestystä,
Lotta