Google Analyticsin uusi versio GA4 on viimeistään nyt ajankohtainen, sillä vanha Universal Analytics poistuu käytöstä tulevana kesänä. Kannattaa tarkistaa, että kyseinen muutos on huomioitu yrityksessäsi, jotta kesälomilta palaillessa kukaan ei joudu ihmettelemään, miksi mittaaminen ei toimi. Jos kaipaat lisätietoa muutoksesta, lue tämä blogiartikkeli.
Google on ilmoittanut, että suosittu Universal Analytics lakkaa keräämästä dataa 1.7.2023. Google tarjoaa poistuvan tuotteensa tilalle uutta Google Analytics 4 -analytiikkapalvelua, joka on Googlen mukaan myös paremmin yhteensopiva EU:n tietosuojasäännösten kanssa. Heinäkuu on jo kohta nurkan takana, joten Universal Analytics -tuotteen käyttäjien on syytä pikaisesti siirtyä käyttämään Google Analytics 4:ää tai jotain muuta analytiikkaratkaisua.
Google Analytics 4 työkaluna
Google Analytics 4 on rakennettu täysin uudella periaatteella ja se tuo mukanaan monia uusia ominaisuuksia, kuten paremman datan keruun ja yksilöllisemmät raportit sekä AI-pohjaisen automaation, joka mahdollistaa raporttien ja käyttäjäsegmenttien luomisen automaattisesti. GA4:n avulla voidaan luoda räätälöityjä raportteja ja visualisointeja, joita voi hyödyntää parantamaan markkinointia sekä käyttökokemusta. Google Analytics 4 mahdollistaa myös monikanavaisen data-analyysin, eli käyttäjän polkua voi seurata useilla eri kanavilla. Näin käyttäjien liikkumista eri kanavien välillä on helpompi ymmärtää. Ennakoiva data-analyysi tuo mukanaan myös mahdollisuuden ennustamiseen ja simulaatioon.
Mikäli et vielä ole asentanut Google Analytics 4:ää, mutta aiot ottaa sen käyttöön, kannattaa toimia heti!
Ottamalla GA4:n käyttöön Universal Analyticsin rinnalle datan kerääminen uuteen analytiikkaan voi alkaa ilman kävijädataan tulevia katkoksia. Autamme mielellämme GA4-asennuksessa sekä käyttöönotossa. Voit myös osallistua Google Analytics 4 -peruskoulutukseen 23.5.2023. Koulutus soveltuu erityisesti digitaalisen markkinoinnin ammattilaisille, jotka haluavat oppia hyödyntämään GA4:ää tehokkaasti.
Mittaamisen vaihtoehdot tulevaisuudessa
Kun mittaamista suunnitellaan, on tietenkin tärkeää huomioida liiketoiminnan tavoitteet ja se, mistä mittareista todella on hyötyä. Luotettava brändi huolehtii tietosuojasta, joten on oleellista pitää huoli niin evästeistä kuin GDPR:n vaatimuksistakin.
Google Analytics ja GDPR ovat olleet törmäyskurssilla jo pitkään. Helmikuussa 2022 Euroopan tietosuojaviranomaiset totesivat, että Google Analytics on GDPR:n vastainen, koska sen käyttämät palvelimet sijaitsevat ympäri maailmaa. Näin eurooppalaisten käyttäjien IP-osoitedataa saattaa päätyä EU:n ulkopuolelle, esimerkiksi Yhdysvaltoihin. Päätöksen antoi johtavana valvontaviranomaisena Ranskan CNIL, mutta valmistelussa oli mukana muitakin Euroopan tietosuojaviranomaisia, kuten Suomen tietosuojavaltuutetun toimisto. Syyskuussa 2022 vastaava päätös tuli Tanskan tietosuojaviranomaiselta. Suomessa vastaavaa päätöstä ei ole vielä tehty, joskin apulaistietosuojavaltuutettu antoi viime vuoden lopulla päätöksen liittyen Helmet-kirjastojen tietojen keruuseen. Tässä tapauksessa kyseessä ei kuitenkaan varsinaisesti ollut kannanotto Google Analyticsiin tuotteena, vaan huomautus sen virheellisestä asennuksesta ja potentiaalisesti arkaluonteisten tietojen tahattomasta tallentumisesta johtuviin seurauksiin.
Kun otetaan huomioon eurooppalaisten tietosuojaviranomaisten tiukentuvat kannanotot, Googlen analytiikkatuotteiden käyttäjien tulee pitää erityistä huolta ja varmistaa, että oma käyttö on yhteiseurooppalaisten säännösten mukaista.
Kannattaa myös muistaa, että Google Analytics ei suinkaan ole ainoa työkalu digitaalisten palveluiden ja markkinointiviestinnän mittaamiseen, vaan vaihtoehtoja on onneksi useita muitakin. Mikäli mahdollista, tuloksia voi mitata kokonaan ilman evästeitä siihen suunnitellun analytiikkatuotteen avulla. Jos taas arvostat evästeiden tuomaa lisäarvoa, harkitse vaihtamista eurooppalaiseen analytiikkasovellukseen, jolloin tietojen siirrosta Yhdysvaltoihin ei tule ongelmaa. Vaihtoehtoisia analytiikkaratkaisuja ovat mm. Matomo, Plausible ja Piwik PRO. Yhtenä vaihtoehtona on myös säilyttää analytiikan keräämää dataa omalla palvelimella tai luopua kokonaan ulkoisesta analytiikkatuotteesta ja rakentaa verkkosivuston tai -sovelluksen sisälle oma analytiikkaratkaisu.
Vaikka analytiikkatuotteen valinta onkin tarkka paikka, niin pelkkä analytiikkatuote itsessään ei vielä kehitä liiketoimintaa – sen tekevät vasta analytiikan tarjoaman datan pohjalta tehdyt päätökset.
Me LM Somecossa konsultoimme mielellämme analytiikka-asioissa ja tarjoamme tukea niin analytiikkatuotteiden valintaan ja käyttöönottoon kuin niistä saatavan datan hyödyntämiseen liiketoimintaa tukevalla tavalla.