Minulta, joka teen Somecolla paljon sosiaalisen median mainontaa, kysytään usein, millaisia konkreettisia tuloksia Facebook-mainonnalla voi saada aikaan. Mitä saan 500 eurolla? Entä tuhannella? Saanko sivulleni 1000 uutta tykkääjää, jos panostan mainontaan x summan rahaa? Miksi markkinointibudjetista ylipäätään kannattaisi lohkaista osa Facebook-mainontaan?
Avaan tässä kirjoituksessa omia kokemuksiani Facebook-mainontaan liittyen ja kerron, mitkä kaikki seikat vaikuttavat Facebook-mainonnan onnistumiseen.
1. Kannattaako uusia tykkääjiä metsästää?
Ennen kuin mainosbudjetit lyödään lukkoon ja asetetaan numeeriset tavoitteet kampanjalle, kehotan istumaan rauhassa alas ja miettimään seuraavia kysymyksiä:
Millainen yrityksesi tai organisaatiosi Facebook-näkyvyys on tällä hetkellä? Millaiseksi haluaisit sen kehittyvän? Ja ennen kaikkea: Miksi?
Korostan tätä sen vuoksi, että Facebook-markkinoinnin tulisi lähteä omista, realistisista tavoitteista ja vasta sen jälkeen pohtia, kuinka suuri budjetin tulisi olla.
Esimerkiksi pelkkien uusien sivutykkääjien haaliminen ei enää ole kannattavaa. Facebookin orgaaninen sivujen näkyvyys laskee jatkuvasti, mikä taas tarkoittaa sitä, että sivustasi tykänneet eivät todennäköisesti näe julkaisujasi uutisvirrassa, eivät ennen kuin ovat jollakin tavalla reagoineet julkaisuihisi. Siksi se, että organisaation sivulla olisi kuukauden päästä esimerkiksi 1000 tykkääjää enemmän, ei oikeastaan kehitä Facebook-sivuasi vielä mitenkään.
Toki tykkääjiä pitää olla sivulla tietty perusmäärä, jos haluaa saada minkäänlaista orgaanista kattavuutta, mutta tykkääjien lisäksi myös sisältösi tulee olla timanttisen kiinnostavaa, jotta voit onnistua ilmaisen näkyvyyden saamisessa.
2. Mainosbudjettisi riippuu kohderyhmäsi koosta
Se, kuinka paljon Facebook-mainontaan pitäisi budjetoida, riippuu täysin kohderyhmäsi koosta: on eri asia tavoitella pikkukaupungin asukkaiden huomiota (tuhansia, korkeintaan kymmeniä tuhansia) kuin koko Suomea kattavaa, suhteellisen isoa kohderyhmää (satoja tuhansia, miljoonia). Mitä isompi kohderyhmäsi on, sitä suurempi budjetti. Pikkukaupunkitasolla pääset alkuun sadoilla euroilla, satoja tuhansia kattavalla kohderyhmällä puhutaan tuhansien eurojen kuukausibudjetista.
3. Ei se mainos, vaan sisältö – algoritmi säätelee julkaisun näkyvyyttä
Facebookissa algoritmi määrittää, kuka julkaisujasi näkee. Mitä enemmän julkaisuun jollakin tapaa reagoidaan, sitä isompi orgaaninen (ilmainen) näkyvyys on.
Vain oivalliset tai jollakin tapaa hyödylliseksi koetut julkaisut leviävät Facebookissa omia aikojaan. Tämä kannattaa pitää mielessä aina Facebook-sisältöjä tehdessä, vaikka julkaisua mainonnalla nostettaisiinkin: mitä houkuttelevampi mainos, sitä edullisempaa mainonta on. Jos taas julkaisusi on kuraa, ei mainontakaan sitä pysty pelastamaan, sillä kohderyhmän reagoimattomuus sekä julkaisujen piilotukset tekevät mainonnasta kallista.
4. Facebook-mainonta perustuu huutokauppaan
Kaikki Facebookissa mainostavat tahot osallistuvat huutokauppaan, jossa mainostettavat sisällöt kilpailevat keskenään siitä, kenen mainos on houkuttelevin ja parhaiten kohdennettu. Parhaiten menestyvät julkaisut saavat julkaisullaan, mainonnan tavoitteesta riippuen, eniten näkyvyyttä. Käytännössä siis, kun joku kohderyhmääsi kuuluva Facebook-käyttäjä klikkaa mainostettua julkaisuasi tai pysäyttää peukaloliikkeensä mainoksesi kohdalle, päättelee Facebook, että sisältösi on houkuttelevaa ja mainoksesi osuva; mainoksesi näkyvyys nousee ja hinta laskee. Jos taas kaikki ajavat kilpaa julkaisusi ohi tai pahimmassa tapauksessa piilottavat julkaisusi, hinta nousee ja näkyvyys heikkenee. Juuri tämän vuoksi mainontaa tehdessä kannattaa panostaa osuvaan sisältöön, muuten mainontasi ei ole kustannustehokasta.
5. Facebook-mainonnalle tavoitteet – valitse useampi!
Facebook-mainonta perustuu aina johonkin tavoitteeseen. Tavoite määrittelee mm. sen, mitä mainontasi tulee lopulta maksamaan ja kuinka paljon se ihmisiä tavoittaa. Siksi, ennen kuin mainostat, mieti mitä oikeasti tavoittelet. Haluatko tehdä brändiäsi tai palveluasi tunnetummaksi? Koetko, että osa kohderyhmästäsi tietää tuotteesi jo melko hyvin, mutta haluat tuottaa tälle porukalle inspiroivaa sisältöä? Vai haluatko, että olemassa olevat asiakkaasi klikkaavat verkkokauppaasi ostoksille? Mainonnan tavoitteella tarkoitetaan sitä, mitä haluat ihmisen tekevän sillä hetkellä, kun he näkevät mainoksesi.
Mainonnan tavoitteet voi karkeasti jakaa kolmeen eri ryhmään: tunnettuuteen, harkintaan sekä konversioon. Tunnettuus-tavoitteella luot kiinnostusta tuotettasi tai palveluitasi kohtaan, harkinta-tavoitteella saat ihmiset miettimään tuotettasi tai palveluasi, konversiotavoitteessa taas ollaan päästy jo niin pitkälle, että kannustat ihmisiä ostamaan tuotteitasi tai palveluitasi.
Tavoitteita kannattaa olla useita, ja räätälöidä sisältöä sen mukaan, mikä kenellekin on oleellista. Pohdi, millainen sisältö on relevanttia millekin kohderyhmälle, ja rakenna mainostettavia sisältöjä sen pohjalta. Vain eri tavoitteita kokeilemalla ja erilaisia Facebookin kohderyhmiä testaamalla voit päästä vertailemaan tuloksia. Datan perusteella taas opit, millaiset tulokset ovat verrattain hyviä ja tuloksellisia, missä voisi kehittyä ja millainen mainonta kenties kannattaa unohtaa.
6. Kuvaa, videoita, karuselleja – miten sisältötyyppi vaikuttaa mainontaan?
Kuten elämässä muutenkin, näkyy myös Facebookissa muotivirtausten vaihtelu. Tietyt sisältötyypit leviävät muita sisältötyyppejä paremmin, usein ne uusimmat sisältömuodot, kuten livevideot. Tämäkin on hyvä muistaa mainontaa suunnitellessa. Olen esimerkiksi itse huomannut, että monen kuvan julkaisut toimivat usein paremmin kuin yhden kuvan julkaisut, koska Facebookin algoritmi arvostaa tällä hetkellä julkaisun klikkausta. Tavoitteiden ja eri kohderyhmien testailun rinnalla kannattaa mainonnassa ehdottomasti kokeilla siis myös eri sisältötyyppejä.
Kannattaa myös varmistaa, että sisältösi on mahdollisimman helppokäyttöinen ja houkutteleva. Siksi esimerkiksi Facebookin uudistus, jonka jälkeen linkkien esikatselua ei ole enää pystynyt muokkaamaan, saattaa vaikuttaa mainontaan negatiivisesti, jos et pidä huolta siitä, että julkaisusi esikatselu näyttää hyvältä. Julkaisua ei kannata mainostaa, jos linkin esikatselussa on epätarkka kuva tai se ei muuten anna houkuttelevaa kuvaa sisällöstä.
+ Älä unohda Facebook-mainonnan optimointia
Sisältö on kunnossa, julkaisu paras mahdollinen, nyt mainonta päälle ja otetaan tuolissa tukeva takakeno... Hetkinen! Mainontaa ei pidä, tai ei ainakaan kannata jättää oman onnensa nojaan.
Mainontaa pitää muokata sen mukaan, millaisia tulokset ovat. Toisin kuin perinteisessä mainonnassa, Facebook-mainonnassa voit nähdä tulokset (tai tuloksettomuuden) heti kun mainonta on ollut hetken päällä. Tässä piilee yksi Facebook-mainonnan parhaista puolista: mainonnan voi laittaa pois päältä koska vain, ja muokata voi niin mainosta, tavoitetta, budjettia kuin kohderyhmääkin.
Joskus mainontaa pitää optimoida paljon, joskus alkuperäiset tavoitteet ja kohdennukset tuottavat heti toivottua tulosta. Mainonnan optimoinnissa myös pitkäjänteisyys on valttia: mainonnan tulosten seuraaminen, keskinäinen vertailu ja analysointi on erityisen tärkeää tavoitteellisen mainonnan tekemisessä.
Pohdi siis ensin tavoitteitasi, suunnittele sisällöt huolellisesti, määrittele kuukausibudjettisi tavoitteiden pohjalta, seuraa ja optimoi mainontaa, jotta saat kustannustehokkaita tuloksia ja lopulta: analysoi ja opi tekemästäsi.
Haluatko oppia lisää Facebook-mainonnasta? Tutustu käytännönläheisiin koulutuksiimme!