Twitterillä on erikoinen tapa tuoda pienellä äänellä isojakin toimintoja palveluunsa ja yhden keskiviikkoisen iltapäivän perusteella Twitter Media Studio on ollut yksi näistä. Vuoden 2016 syksyllä käyttöön tullut palvelu laajentaa tapoja hyödyntää visuaalista sisältöä kampanjoita suunnitellessa mm. seuraavin ominaisuuksin.
- Voit ladata kuvaa ja videota palveluun odottamaan twiittaamista
- Voit määritellä videolle otsikon, kuvaustekstin ja Call to Action -painikkeen, joka vie verkkosivuille
- Voit twiitata lataamasi materiaalia milloin vain ja hyödyntää myös aiemmin twiittaamaasi visuaalista sisältöä uudelleen
- Voit ajastaa twiittejä ladatun median pohjalta
- Voit jakaa mediatiedostoja eri tilien kesken, jolloin voit hyödyntää kerran ladattua videota toiselta tililtä ilman lataamisen tuskaa
Twitter Media Studio ja kuinka se kesytetään
Palvelun käyttöönotto on yksinkertainen toimenpide, sillä sinun ei tarvitse kuin suunnata selaimesi käyttöönottoon.
Sivun oikeassa yläreunassa on Lataa media -painike, jolla saat ladattua uuden videon tai kuvan palveluun. Kuvan tai videon lataaminen ei tarkoita kuvan automaattista twiittaamista vaan se jää odottamaan kirjastoon jatkotoimenpiteitä.
Videon lataamiselle kannattaa antaa luonnollisesti pieni tovi, jotta Media Studio ehtii valmistella tiedoston ja esikatselukuvan kuntoon.
Kirjasto-näkymää selaillessa huomaat, että kaikki aiemmin Twitterissä jakamasi kuvat ja videot ovat näkyvillä tässä näkymässä. Kaikki media -pudotuslistan kautta pääset suodattamaan sisältöä eri mediatyypin mukaan.
Sisällön hallinnointi ja hyödyntäminen
Napsauttamalla kirjastossa olevaa sisältöä voi muokata sisällön asetuksia.
Jokaisella kuvalla ja videolla on tietyt vakiokentät:
- Nimi, jota voit hyödyntää esimerkiksi sisältöä hakiessa
- Jakaminen / Ihmiset, johon voit määritellä muita Twitter-käyttäjiä, jotka voivat hyödyntää kyseistä sisältöä omalla tilillään
- Jakaminen / Jaettu linkki, joka vie käyttäjän suoraan uuden twiitin luomiseen, johon on ladattu media jo valmiiksi.
Videotiedostoja käytettäessä voi määritellä vielä muutaman jakamisen kannalta mukavan lisäominaisuuden:
- Otsikko, kenttä joka näkyy twiitissä videon alla otsikkona videolle (70 merkkiä)
- Kuvaus, kenttä joka näkyy otsikon alla laajempana kuvauksena (200 merkkiä)
- Call to Action, videon lopussa ilmestyvä kehote vierailemaan sivustolla tai katsomaan linkin päässä olevan videon.
Jos sisältö on jaettu Jakaminen / Ihmiset -valinnalla, näkyy se listassa mainitun käyttäjätunnuksen Media Studiossa valitsemalla vasemmasta yläreunasta Kirjasto-pudotusvalikosta Jaettu media.
Sisällön jakaminen tapahtuu sisällön listausnäkymässä napsauttamalla twiittauspaineketta, jonka kautta voi määritellä twiitin normaalin tekstisisällön. Toistaiseksi Media Studio antaa muuten kirjoittaa vain 140 merkin twiittejä. Ihanan old schoolia.
Samaisesta twiitin luomisesta pääset ajastamaan twiitin napsauttamalla Ajasta-linkkiä oikeasta alareunasta.
Pro-vinkki: Voit myöntää toiselle tilille oikeuden kaiken materiaalin käyttöön valitsemalla oikeasta yläreunasta käyttäjätunnuksesi kautta Muokkaa tilin käyttöoikeuksia ja lisätä käyttäjäoikeudet toiselle tunnukselle oikeustasolla Studio-julkaisija.
Mihin Twitter Media Studio taipuu?
Vaikka alkuun Twitter Media Studio ei tunnu mitenkään mullistavalta, niin näen siinä selkeitä hyötyjä esimerkiksi livetwiittauksissa.
Voimme tapahtumaa varten ladata omien esitysten pääkohdat tai pääslidet suoraan hyvälaatuisina odottamaan livetwiittausta. Puhujaesittelyjä tai muuta videomateriaalia voi ladata jo valmiiksi, jotta ei olla massatapahtumien usein tukkoisten verkkoyhteyksien armoilla.
Kampanjoissa on helppo ladata kaikki kampanjan videomateriaali jo valmiiksi palveluun, jolloin ei tarvitse liikutella isoja tiedostoja palvelusta toiseen ja henkilöltä toiselle, vaan kaikki on valmiiksi odottamassa kampanjan liikahdusta eteenpäin ja mahdollisesti ajastettuna julkaisuun aikataulun mukaisesti.
Kansainvälisessä toiminnassa voidaan päätililtä ladata sisältöä valmiiksi ja jakaa se maakohtaisille tileille, jotka voivat hyödyntää kerran ladattua sisältöä jälleen kerran ilman tiedostojen liikuttelemista organisaation sisällä.
Pieni miinus tässä kaikessa on se, että Twitter Media Studiosta ei ole sovellusta mobiililaitteille. Kannattaa kuitenkin testata mobiililaitteen selaimella, sillä sivusto toimi ainakin Androidin Chromella, vaikka ei käytettävyydeltään parasta a-luokkaa olekaan.