LM Someco logo

Somereality – tavalliset ihmiset markkinointiviestinnässä 

Kaipaatko markkinointiviestintääsi jotakin aitoa? Somereality saattaa olla vastaus, jota etsit. Se on tehokasta kuin UGC (user generated content), mutta esiintyjien ei tarvitse olla ammattimaisia sisällöntuottajia. Näin on mahdollista saada ihan tavallisia ihmisiä osaksi markkinointiviestintää. 

TV:stä tulee Huutokauppakeisari. Pysähdyn katsomaan sitä, vaikka tarkoitus oli vain sammuttaa televisio ja mennä nukkumaan. En ole kiinnostunut huutokaupoista tai vanhoista tavaroista, mutta jostain syystä ohjelma imee mukaansa. Mistä se johtuu? Vastaus on yksinkertainen: tavalliset ihmiset ovat kiehtovia. 

Vaikka tosi-tv:tä on kovasti parjattu, uusille ja vanhoille ohjelmille löytyy aina vain katsojia. Tosi-tv, toiselta nimeltään reality, antaa parhaimmillaan mahdollisuuden kurkistaa toisen ihmisen elämään. Ja se, jos jokin, meitä ihmisiä kiinnostaa.  

Reality-tv:n oppeja voidaan käyttää hyväksi myös markkinointiviestinnässä, kun halutaan tuoda esille tavallisia ihmisiä. Silloin syntyy sosiaaliseen mediaan tuotettu minireality, eli somereality. 

Mikä ihmeen somereality? 

Sosiaaliseen mediaan tuotetun minirealityn ei tarvitse noudattaa tv-sarjamaista rakennetta draaman kaarineen ja cliffhangereineen. Se voi olla sarja makupaloja aidosta elämästä.  

Ideana on se, että tavalliset ihmiset kuvaavat annettujen ohjeiden mukaan omaa, tavallista arkeaan. Jos tarkoituksena on myydä lenkkareita, he kuvaavat lenkkeihin valmistautumista, juoksemista ja palautumista. Jos tarkoituksena on luoda positiivista työnantajamielikuvaa, he kuvaavat erilaisia työtehtäviään.  

Kaikki kuvamateriaali toimitetaan edittiin käsikirjoittajalle ja leikkaajalle, jotka poimivat parhaat kohdat ja yhdistelevät niistä kiinnostavia kokonaisuuksia. Tapahtumien rytmitys ja sisältö, sekä mahdollinen musiikki ja tehosteet valitaan julkaisukanavaan sopiviksi. Suunnittelu ja editointityö häivytetään lopputuloksesta – hyvä realitykäsikirjoitus on sellainen, jota ei huomaa.  

Näin tavallisten ihmisten elämästä saadaan aikaan jotakin helposti kulutettavaa ja koukuttavaa. 

Esimerkiksi Autoalan keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus ry toteuttivat somerealityn TikTokissa osana autoalan vetovoimakampanjaa, ja se tavoitti kohdeyleisönsä erinomaisesti. Autoalan somerealityn videot ovat rosoisiksi räätälöityjä yleisönsä ja kanavan ehdoilla, mutta aivan kuten Big Brother ja Ensitreffit alttarilla poikkeavat toisistaan, voidaan myös somereality toteuttaa monella tavalla ja tyylillä. 

Somereality ei ole vaikuttajamarkkinointia 

Vaikuttajayhteistyöt ovat erittäin toimiva vaihtoehto monelle, sillä ne ovat usein tavanomaista mainontaa toimivampia kohderyhmässään. Kuten sanottu, olemme kiinnostuneita oikeista ihmisistä (vaikuttajista) ja vakuutumme helpommin heidän suosittelemistaan tuotteista. 

Somereality kuitenkin eroaa vaikuttajayhteistyöstä autenttisuudellaan. Somevaikuttajat ovat tunnettuja ja heidän vetovoimansa perustuu juuri siihen, että heillä on valmis yleisö – he eivät siis ole ihan tavallisia ihmisiä, vaan videotuotannon ammattilaisia. Tuotantotiimin läsnäolo madaltaa tavallisten ihmisten kynnystä lähteä mukaan. 

Somereality on lähempänä UGC:ta (User-Generated Content). Se tarkoittaa, että sisällöntuottajan tekemää materiaalia julkaistaan yrityksen omilla kanavilla. Sen sijaan, että haettaisiin vaikuttajan yleisön tavoittavuutta, tavoitellaan aitoutta ja luotettavuutta näyttämällä tuote tai palvelu oikean ihmisen käytössä. UGC vaatii kuitenkin videon esiintyjältä kykyä tuottaa hyvää, valmista sisältöä itsenäisesti.  

UGC:n on huomattu olevan erittäin toimiva keino herättää luottamusta ja tuottaa eri kanaviin orgaanisesti sopivaa materiaalia. Dagmar nosti käyttäjien tuottaman sisällön tärkeäksi listatessaan trendejä vuodelle 2024, samaa peräänkuulutimme omassa trendikatsauksessamme.  

Mutta entä jos haluat luoda esimerkiksi positiivista työnantajamielikuvaa, eikä työpaikallanne ole töissä ketään ammattimaista sisällöntuottajaa?  Silloin somerealityn autenttisuus lunastaa paikkansa, sillä tuotantotiimi madaltaa tavallisten ihmisten kynnystä tulla osaksi markkinointiviestintää. 

Mihin somerealitya voi käyttää? 

Saatat miettiä, miksi ihmeessä lähtisit tuottamaan tosi-tv-sarjaa – se tuskin on yrityksenne ydintavoite. Sitä paitsi mihin sellaista edes voisi soveltaa? Somereality taipuu yllättävän moneen. Tässä kolme esimerkkiä herättelemään mielikuvitustasi: 

1. Työnantajamielikuva 

Jos kaipaatte hyviä tyyppejä töihin, mutta yrityksenne tai koko ala ei ole tarpeeksi vetovoimainen, kannattaa tuoda esiin aitoa työarkea. Ihmiset voivat kertoa kokemuksistaan työssä ja näyttää, mitä he tekevät. Harva oikeasti tietää mitä kaikkea tiettyyn työnkuvaan kuuluu, jos ei ole samalla alalla. Tämä on erityisen kiinnostavaa opinto- ja urapolkuaan pohtivalle nuorelle tai alanvaihtoa suunnittelevalle. 

2. Tuotteen käyttökokemukset 

Me kaikki olemme nähneet, miten auto kurvaa kauniisti mainoksessa ja miten iloiset näyttelijät sivelevät levitettä leivälleen. Mutta kiinnostavampaa voisi olla nähdä, miten tavallinen nuoripari lähtee sähköautolla Eurooppaan tai miten tavallinen perhe pyörittää ruokahuoltoa. Minireality on myös helppo tapa tuoda esiin erilaisia käyttötapoja tuotteelle valitsemalla useampi, eri elämäntilanteessa oleva esiintyjä. 

3. Palvelun käyttökokemukset 

Mikä olisikaan parempi mainos palvelulle, kuin aitojen ihmisten kokemukset. Somereality voi viedä katsojan tutustumaan esimerkiksi hotelliketjun eri kohteisiin, erilaisten matkustajien näkökulmasta. Se voi lähteä ammattikuskien matkassa tutustumaan huoltoasemien palveluihin tai seurata tiettyä ohjelmistoa käyttävän kylmälaiteasentajan työtä kentällä. 

Jos koet, että somereality voisi sopia yrityksesi markkinointiin, ota yhteyttä, niin rakennetaan sopiva kokonaisuus juuri teille. 

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta