LM Someco logo

Saisiko olla, osuvampia sisältöjä datan avulla  

Vuonna 2025 sisällöntuottajan ei tarvitse enää arvailla, keitä kohdeyleisöön kuuluu tai mikä heitä innostaa tai huolettaa. Tänä vuonna on aika unohtaa julkaisukalenterista sisällöt, jotka syntyvät omista tarpeistamme, mutta eivät kiinnosta yleisöämme.  

Oletko koskaan laskenut sosiaalisen median sisällöllenne hintaa? Miltä tuntuisi huomata, että tuntien sisältöpalavereissa istumisen, suunnittelun, kuvaamisen, editoinnin ja kirjoittamisen jälkeen sisällön näkee parikymmentä ihmistä, eikä heistä yksikään pysähtynyt sisällön äärelle? 

Kuvailemani tilanne on kärjistetty, muttei monessa organisaatiossa kovinkaan kaukana todellisuudesta. Algoritmikuoppaan on helppo tipahtaa, kun julkaisutoiminta on satunnaista ja kun sisältöjä monistetaan useisiin kanaviin ajattelematta kanavan kulutustapaa. Mikäli julkaisujen sisällöt syntyvät vain omista tarpeistamme, eikä yleisömme tarpeista ja kiinnostuksen kohteista, puhumme helposti sellaisella omalla kielellämme, jota yleisömme ei ymmärrä. 

Mutua vai dataa? 

Ihmiset eivät avaa Instagramia nähdäkseen brändisi mainosseinää, vaan koska tahtovat viihtyä, inspiroitua, oppia ja verkostoitua. Mikä sinun sisältösi rooli on yleisösi arjessa? 

Vuosianalyysin kaltaiset perinteiset mittaamisen työkalut saapuvat sisällöntuottajan avuksi silloin, kun oma mutu ei riitä todentamaan sisältöjen osuvuutta.  

Olen kerännyt sisällöntuottajan analyysityön tueksi koosteen suosikkityökaluistani LM Somecon sosiaalisen median trendikatsaukseen. Listauksessa käyn läpi historiaa peilaavien analyysien lisäksi yleisön toiveiden ja huolien ennakointiin keskittyviä työkaluja sekä vinkkejä trendien aallon harjalla pysymiseen.  

Yleisö ei avaa Instagramia nähdäkseen brändisi mainosseinää, vaan koska tahtovat viihtyä, inspiroitua, oppia ja verkostoitua.

Datan kultakaudella luovuus ratkaisee 

Nykyisellä datan kultakaudella syntyy helposti mielikuva loppuunsa hiotusta sisällöntuottajarobotista, jonka jokainen työsekunti perustuu metriikoiden hyödyntämiseen. Datan hyödyntäminen ja siitä oppiminen ei kuitenkaan tarkoita, että jokainen sisältö nousisi jatkossa tykkäysmagneetiksi.  

Voittajana selviää se, joka muistaa myös kokeilla uutta (ja mokata!) – sosiaalisen median jatkuvassa analyysityössä mokaaminen ja siitä oppiminen on tärkeässä roolissa. Luvut eivät jatkossakaan tee luovaa työtä puolestamme – siihen tarvitaan jatkossakin ajatustyötä ja kiireetöntä työaikaa!  

Lue lisää vuoden 2025 trendikatsauksestamme 

Tahdotko tutustua syvällisemmin tapoihin hyödyntää dataa sisällöntuotannossa? Lataa LM Somecon tuore sosiaalisen median trendikatsaus ja varmista, että sisältösi eivät huku massaan, vaan puhuttelevat oikeaa yleisöä oikealla tavalla. 

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta