Tekoäly on nopeasti muodostumassa markkinointiakin isosti muovaavaksi työkalupakiksi. Se tarjoaa helpottavia ratkaisuja esimerkiksi datan analysointiin, personointiin ja kampanjoiden optimointiin.
Studiollamme on jo testailtu paljon tekoälyä visuaalisessa tuotannossa, joten keskitytään tällä kerralla enemmän markkinointiviestinnän strategiseen suunnitteluun. Tässä artikkelissa käyn läpi kolme helppoa tapaa, joilla tekoäly voi tehostaa arkeasi.
1. Suunnittelu ja ideointi datalähtöisesti
Tekoälyn avulla voimme analysoida suuriakin datamääriä nopeasti. Vaikka ChatGPT:n kooditulkkia ei voi vielä suositella käsittelemään koko liiketoiminnan dataa, tai oikeastaan mitään arkaluonteista, voit jo nyt testata sen ominaisuuksia esimerkiksi julkisen datan avulla. ChatGPT auttaa tutustumaan datan sisältöön ja löytämään uusia tapoja lähestyä sitä. Jos yhdistelet eri datalähteitä keskenään, voit saada todella yllättäviä lopputuloksia! Käytä testailuun vaikka avoimen datan portaalia Avoindata.fi:tä.
ChatGPT julkaisi juuri yrityksille suunnatun Enterprise-version, jota se kehuu turvalliseksi ja tehokkaaksi. Yritysversio varmasti lisää luottamusta ChatGPT:tä kohtaan, mutta sen todellinen taso nähdään vasta käyttökokemusten myötä.
Kun tiedon luoma lähtökohta on jo selvillä, hyödynnä ChatGPT:n kykyä kirjoittaa nopeita tarinarunkoja ideoiden konkretisoimiseksi. Näitä ideoita voit puolestaan kuvittaa Midjourneyn ja Adobe Fireflyn avulla. Muista kuvien käyttöoikeuksiin liittyvät rajoitukset ja niiden vastuullinen käyttö.
2. Kohdennettu ja personoitu viestintä
Yksi tekoälyn suurimmista vahvuuksista on kyky tunnistaa toistuvia piirteitä sille opetetusta datasta. Tekoälyn avulla voimme näin ollen tunnistaa asiakasprofiileja ja niiden käyttäytymisiä, mikä mahdollistaa tarkemman kohdennuksen. Haluatko esimerkin? Kokeile vaikkapa pyytää ChatGPT:tä luomaan lista tuotteesi tai palvelusi käytön lisäämiseen liittyvistä hetkistä ja tapahtumista ihmisten arjessa, esimerkiksi kalenterikuukausittain. Yllätyt, kuinka hyvin AI tuntee käytöstämme.
Ja kun halutaan tarjota personoitua kokemusta, tekoälytuotanto astuu esiin. Inspiraatioksi käy hyvin Virgin Voyages ja Jennifer Lopezin AI:tä hyödyntävä kampanja, joka teki viesteistä todella henkilökohtaisia. Pääset testaamaan sitä Voyage with Jen -kampanjasivulla. Vastaavia äänen kloonauksia, vaikka omasta äänestäsi, voit tehdä esimerkiksi tällä Voice Lab -työkalulla.
3. Optimaalisen sisällön tuotanto ja testaus
Ennen kampanjoiden julkaisua on hyvä testata niiden tehokkuus. Silmänliikealgoritmit, kuten tämä Figma-lisäosa, antavat sinulle välitöntä palautetta materiaalisi toimivuudesta. On myös ehdottoman tärkeää, että optimoit sisältösi hakukoneita varten. Työkalut, kuten SurferSeo (https://surferseo.com), voivat hyödyntää GPT-kielimallin ominaisuuksia SEO-optimoinnissa myös suomeksi.
Vastuu on aina käyttäjällä
Uudet AI-työkalut ovat luonnollisesti synnyttäneet paljon kiinnostusta ympärilleen, mutta meidän on tärkeää ymmärtää niiden rajoitukset ja käyttää niitä vastuullisesti. ChatGPT:n tuottaman tekstin tarkistaminen on välttämätöntä. Vaikka se on erinomainen ideoiden generoinnissa ja alustavassa sisällöntuotannossa, viimeinen sana ja vastuu tekstistä kuuluu aina ihmiselle. Tekstiä ei tule koskaan julkaista suoraan ilman editointia ja tarkistamista.
Kun kyse on tekoälyllä tuotetuista kuvista, avoimuus on avainasemassa. On olennaista kertoa yleisölle, että he katsovat AI:lla tuotettua sisältöä, varsinkin jos se on realistista ja on ilmeistä luulla sitä todelliseksi.
Tekijänoikeuksien suhteen koneoppimisen ja tekoälyn tuottamassa materiaalissa liikumme uudella ja kehittyvällä maaperällä. Seuraamme jatkuvasti, kuinka lainsäädäntö ja alan sisäiset käytännöt kehittyvät tässä kentässä.
Turvallisuus ja luottamuksellisuus ovat meille ensiarvoisen tärkeitä. ChatGPT:lle ei syötetä mitään sellaista tietoa, mikä ei ole julkista tai on luonteeltaan arkaluontoista. On myös tärkeää ymmärtää, että koneäly ei välttämättä ymmärrä kontekstia tai sisältöä samalla tavalla kuin ihminen.
Kannustan kokeiluihin eettisesti, avoimesti ja vastuullisesti. Tässäkin blogitekstissä on hyödynnetty ChatGPT:n kykyjä.
#Somecoffee 12.10.2023
Kiinnostaako tekoälyn hyödyntäminen luovan työn apuna? Tule mukaan #Somecoffeelle, Tuukka käsittelee silloin lisää vinkkejä, työkaluja ja sudenkuoppia.