Facebook on nykyisin massamedia. Sen avulla yritykset voivat tavoittaa 2,5 miljoonaa säännöllisesti kanavaa käyttävää suomalaista. Facebookilla onkin nykyisin iso rooli erityisesti kuluttajakauppaa tekevien yritysten markkinointiviestinnässä, mutta myös B2B-liiketoimintaa tekevät hyötyvät palvelun tuomista tarkoista kohdentamisen mahdollisuuksista, joilla voi tavoittaa omaa kohderyhmäänsä. Facebookissa yrityksille erityisen kiinnostavaa on Facebook-mainonta, joka on yhä edelleen erittäin kustannustehokasta.
Yhä useampi yritys hyödyntää Facebook-mainontaa tavoittaakseen jatkuvasti julkaisuilleen tavoitteidenmukaisen, kattavan yleisön. Orgaaninen eli ilmainen näkyyvyys Facebookissa yrityssivuilla on vähentynyt asteittain erilaisten kaupallisten sisältöjen määrän kasvettua ja kilpailun kasvaessa. Yhä useammat toimijat allokoivat mainosbudjettejaan uudelleen, ja alkavat panostaa maksulliseen mainontaan.
Älä eksy mainosviidakossa
Facebook-mainonnassa jo pienellä budjetilla pääsee liikkeelle. Voit aloittaa vaikka viidellä eurolla mainostamaan eli niin sanotusti boostaamaan (engl. boost post) yksittäisiä julkaisuja ja kun taas haluat panostaa mainontaan hieman enemmän, kannattaa aloittaa Mainosten hallinta -työkalun harjoittelu. Julkaisujen boostaus eli mainostaminen suoraan julkaisujen alareunasta ei tarjoa läheskään kaikkia mainonnan tavoitteiden tai kohdentamisen mahdollisuuksia, joita Mainosten hallinnasta löytyy, joten kaikkien mainontaan enemmän kuin parikymppiä kuukaudessa panostavien kannattaa opetella tämän työkalun käyttöä. Edistyneemmille on sitten vielä vaihtoehtona Power Editor, jonka avulla voi samanaikaisesti muokata kymmeniä tai satoja eri versioita mainoksistaan.
Perehdy kampanjatavoitteisiin
Kun lähdet opettelemaan kohdennetun ja tavoitteellisen Facebook-mainonnan toteutusta, tärkeää on aloittaa määrittelemällä kunkin kampanjan tavoite. Vaihtoehtoja Facebook-tarjoaa Mainosten hallinnan työkalussaan useita, ja mainontaa toteuttaessaan kannattaa huomioida missä ostoprosessin vaiheessa asiakkaasi juuri sillä hetkellä on. Kyse voi olla joko tunnettuuden rakentamisesta, kuten brändin tunnettuuden kasvattamisesta, myymälän ympärillä juuri nyt liikkuville kohdennetusta mainonnasta tai laajan kattavuuden hakemisesta sisällölle. Toisaalta mahdollista on toteuttaa myös ostoprosessin harkinta-vaiheessa oleville suunnattua mainontaa, kuten liikenteen ohjaamista verkkosivuille, julkaisuihin sitoutumisen hakemista, sovellusten asennuksia, liidin saamista tai videoiden näyttökertoja. Etenkin verkkokauppiaat taas tähtäävät jo ostoa suunnittelevien tavoittamiseen saadakseen mainonnalla konversioita aikaiseksi, eli he ohjaavat asiakkaita verkkokauppaan, kivijalkamyymälöihin tai hakevat sivustoltaan tiettyjä määriteltyjä konversioita.
Tavoiteasetanta ohjaa, mitä Facebookin algoritmit mainoksia näyttäessään pyrkivät saamaan mainoksen vastaanottajan tekemään. Jos ainoastaan boostaat julkaisujasi, haet vain sitoutumista ja näkyvyyttä. Älä siis unohda muuta keinovalikoimaa!
Mainoksen kohdentamisvaiheessa pääset kohdentamaan mainostasi tarkan sijainnin, demografian, Facebookin keräämien kiinnostuksen kohteiden tai erilaisten Facebookissa havaittujen käyttäytymisten perusteella. Mainosten hallinnan kanssa kannattaa heittäytyä luovaksi ja testailla erilaisia yhdistelmiä – tällöin voit löytää juuri sinulle sopivan kohderyhmän! Facebookin keräämän ja tuottaman tiedon lisäksi voit hyödyntää räätälöityjä yleisöjä, eliv aikka ladata palveluun omia sähköpostilistoja, joilta löytyville henkilöille mainontaa kohdennettaisiin tai voit ryhtyä suurkuluttamaan Facebook-pikseliä, jonka hyödyntämisestä mainosten kohdentamisessa Katja juuri kirjoitti blogin.
Mainontaa toteuttaessasi voit aina myös valita mainoksen sijoittelun, eli valita jaellaanko mainosta Facebookin uutisvirrassa selaimissa vai mobiililaitteissa, vai sittenkin Facebook-selaimen oikeassa laidassa. Vaihtoehtona löytyy myös Facebookin rakentama Audience Network, mainostajien verkosto, minkä kautta mainoksia esitetään muuallakin kuin itse Facebookissa. Vielä viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä – myös Instagramin uutisvirran voi valita mainonnan sijainniksi.
Hinnoittelu ja mainoksen sisältö
Kohderyhmän ja sijaintien määrittelyn yhteydessä Facebook tarjoaa sinulle automaattisesti mainokseesi päiväbudjettia eli rahasummaa, jonka haluat enintään laittaa mainostamiseen päivässä. Vaihtoehtoisesti voit valita käyttöösi myös kokonaisbudjetin. Valitsemalla kokonaisbudjetin, saat myös mahdollisuuden valita, mihin kellonaikaan mainokset kohderyhmällesi näkyvät. Facebook ehdottaa aina ykkösvaihtehtona tästä jatkuvasti eteenpäin kestävää kampanjaa, mutta voit helposti valita rajatun keston kampanjallesi. Mainosten jakelua voi optimoida eri tavoin riippuen valitsemastasi kampanjatavoitteesta riippuen, ja samoin laskutusperiaatteen voit valita kampanjatavoitteeseesi liittyvistä vaihtoehdoista.
Kun hinta on kunnossa, pääset muokkaamaan mainoksesi sisältöä. Osassa kampanjatavoitteita voit valita, mainostatko jo olemassaolevia julkaisuja, vai luotko kokonaan uusia mainoksia, jotka eivät liity mitenkään yrityssivullasi tehtyihin julkaisuihin. Mainoksen sisältömuotoja on useita kampanjasi muodosta riippuen, joten niiden käyttöä kannattaa testailla. Kun haluat optimoida mainoksesi sisältöä, voit kokeilla rinnakkaisia kuva- ja tekstivaihtoehtoja, ja seurata niiden menestystä. Näin saat arvokasta dataa oman kohderyhmäsi käyttäytymisestä Facebookissa.
Facebook-mainonta ja optimointi
Koska Facebookin mainostilasta kilpailee yhä enemmän mainostajia, kannattaa mainoksen optimointiin käyttää aikaa. Mieti mainoksen kohderyhmä kuntoon, valitse kiinnostava kuva ja aktivoiva teksti. Tarkista budjetti ja hinnoitteluasetukset, ettei yllätyksiä pääse sattumaan. Tärkeää on myös seurata vähintään päivittäin, ellei useamminkin, mainoksen toimivuutta ja tehdä muutoksia, jos vaikuttaa siltä, että tavoitteista jäädään. Seurannassa voit käyttää esimerkiksi Facebook-mainosten omaa mobiilisovellusta, jolla saat tehtyä kätevän katsauksen mainosten toimivuuteen vaikka työpäivän odotteluhetkinä.
Oikein kohdennettu ja tarkkaan suunniteltu Facebook-mainonta tukee yrityksesi liiketoimintaa. Älä siis perustele Facebook-mainontaa vain tykkääjämäärän kasvulla, vaan mieti, mitä ostoprosessin vaihetta milläkin sisällöllä ja mainonnalla pyritään tukemaan. Vaikka hyvän mainoksen luominen ja sen toimivuuden optimointi vaatiikin aikaa ja vaivaa, on toimiva mainos yleensä vaivan väärti. Facebook on kaupallistanut palveluaan jatkuvalla tahdilla. Facebook-mainonta on nykyisin välttämätöntä, jos todella haluat onnistua Facebookissa.
Oletko kiinnostunut kehittymään Facebook-mainostajana?
Tsekkaa laaja koulutusvalikoimamme. Toteutamme niin käytännönläheistä työpajaa, jolla pääset alkuun Facebook-mainonnassa kuin myös edistyneemmille suunnattua mainonnan koulutusta, jossa pureudutaan mm. Facebook-pikselin käyttöön.