Evästekyselyt piinaavat jokapäiväistä verkkosivujen käyttöämme, eikä tilanne ole analytiikkaan nojaavien brändien kannalta ainakaan paranemassa. Evästekyselyt syövät jo reilusti yli kolmanneksen verkkosivujen analytiikkaan jäävästä liikenteestä. Analytiikkapalveluita tarjoavista yrityksistä Google on jäänyt viranomaisten hampaisiin useissa EU-maissa. Vastauksena Google on korvaamassa kymmenen vuotta hyvin palvellutta Universal Analytics -työkaluaan uudella Google Analytics 4 (GA4) analytiikalla.
Yhä useampi kieltää evästeet
Keräämme LM Somecon evästekyselyssä tilastoja siitä, kuinka moni sivuilla kävijöistä hyväksyy kaikki evästeet, kuinka moni sallii ainoastaan pakolliset evästeet ja kuinka moni haluaa itse valita, mitä evästeitä koneelleen tallentuu. Tämä tilastointi tehdään täysin anonyymisti sen perusteella, mitä evästekyselyn painikkeita kävijät klikkaavat.
Tilastosta huomataan, että kaikki evästeet sallivien käyttäjien määrä on viimeisen vuoden aikana pudonnut hieman alle 80 prosentista hieman yli 70 prosentin tasolle. Niiden kävijöiden määrä, jotka haluavat nähdä vaivaa ja valita itse hyväksymänsä evästeet, on parin promillen luokkaa. Loput kävijät sallivat vain pakolliset evästeet ja heidän osuus on nyt noussut vastaavasti.
Tästä seuraa suoraan se, että analytiikkatyökalujen käytössä olevan datan määrä on huonontunut vastaavasti. Sokea piste on jo niin suuri, että voi perustellusti kyseenalaistaa, kuinka luotettavia päätelmiä käyttäjien käyttäytymisestä ja mielenkiinnon kohteista analytiikkahaaviin jäävän otannan perusteella voi enää tehdä?
Analyysejä ja tulkintoja tehdessä tulee pitää koko ajan kirkkaana mielessä, että pulska kolmannes kävijöistä on päättänyt jättää äänensä antamatta.
Evästeetön analytiikka apuun
Evästekyselyistä aiheutuvia aukkoja analytiikassa voi paikata ottamalla käyttöön evästeettömän analytiikkaratkaisun. Olemme LM Somecon verkkosivuilla käyttäneet Google Analyticsin rinnalla jo hyvän aikaa eurooppalaista Plausible.io -analytiikkatyökalua.
Plausible on analytiikkatuotteena huomattavasti suppeampi kuin Google Analytics, mutta tarjoaa sivuston käytön analysointiin siistit perusmetriikat kuten kävijöiden ja sivulatausten määrän, visiitin pituuden sekä suosituimmat sivut ja liikenteen lähteet. Koska Plausible toimii ilman evästeitä, se voidaan ladata jokaiselle sivustolla kävijälle ilman erillistä suostumusta.
Plausiblen haaviin jääkin paljon enemmän dataa kuin mitä Google Analytics pystyy keräämään. LM Somecon sivustolla Plausible saa kiinni lähes 40 % enemmän kävijöitä kuin Google Analytics. Yksittäisistä sivulatauksista Plausiblen luvut ovat jopa 50 % Googlen mittaamia suurempia. Visiitin pituuden mittaamisessa molemmat työkalut ovat muutaman sekunnin sisällä toisistaan.
Toki eri analytiikkatuotteiden vertaaminen on kuin vertailisi eri hedelmiä keskenään. Kumman kertoma tulos on oikeampi, kumpaan kannattaa luottaa? Hyvää pohdintaa erilaisten mittaustapojen välisistä eroista löytyy mm. tästä kirjoituksesta. Absoluuttisten lukujen sijaan tärkeämpää onkin edelleen seurata muutosta samalla periaatteella kerätyissä tilastoissa ja tehtyjen toimenpiteiden vaikutusta niihin.
Suosittelen kuitenkin lämpimästi evästeettömän analytiikkaratkaisun käyttöä Google Analyticsin rinnalla. Evästeettömällä analytiikalla on mahdollista paikata evästekyselyn jättämiä aukkoja datassa niiltä osin, joita ilman evästeitä kyetään mittaamaan. Plausible saattaa olla varsinkin laajempien sivustojen analytiikkaratkaisuksi liian suppea, mutta onneksi verkko on pullollaan muitakin vaihtoehtoja.
Nyt on aika tehdä päätöksiä
Google on ilmoittanut lopettavansa tuen Universal Analyticsille heinäkuussa 2023, joten aika uuden analytiikkaratkaisun etsimiselle on nyt. Sopivan analytiikkatuotteen valintaan kannattaa käyttää hetki aikaa ja miettiä, mitä ominaisuuksia analytiikalta kaipaa. Mitattavan sivuston tyyppi ja mittaustarpeet määrittävät sen, mikä tuote kuhunkin käyttöön parhaiten sopii. Suppeaan peruskäyttöön Plausible saattaa hyvinkin riittää, mutta tarkempaa analysointia tai kustomoitavia dashboard-näkymiä kaipaavien valinta saattaa jatkossakin kallistua Googlen puoleen.
Päätätpä sitten pysyä Googlen leirissä ja siirtyä käyttämään GA4:sta tai vaihtaa kokonaan toiseen analytiikkatuotteeseen, uutta ja vanhaa analytiikkaa kannattaa ajaa jonkin aikaa rinnakkain. Näin pystyt parhaiten tutustumaan tuotteiden eroavaisuuksiin, vertailemaan dataa ja keräämään kokemuksia. Kun päätöksen tekee nyt, aikaa on vielä reilu vuosi.
Google Analytics 4?
Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat valintaasi apua. Autamme mielellämme etsimään ja asentamaan sopivan analytiikkaratkaisun juuri sinun käyttöösi.
Kuinka suhtaudut evästeisiin ja evästekyselyihin? Vastaa ja katso, mitä mieltä muut sivujemme kävijät ovat olleet.