Sinä sosiaaliseen mediaan kirjoittava, nyt kuulolle! Tässä blogitekstissä annan viisi täsmävinkkiä sosiaalisen median kirjoittajalle. Istuthan tuolissa mukavasti? Aion kertoa sinulle shokkiuutisen. Edes markkinoinnin parissa työskentelevä ihminen ei ole automaattisesti kiinnostava kirjoittaja. Ja vaikka olisikin, tekstin tuottaminen sosiaaliseen mediaan pelaa monin tavoin omilla säännöillään. Hyvä uutinen sen sijaan on, että kirjoittamista voi – ja kannattaa – harjoitella. Tässä blogitekstissä annan kaikille kynäniekoille vinkkejä siihen, miten tulla entistäkin paremmaksi sosiaalisen median kirjoittajaksi.
Kouluttaessani kirjoittajia sosiaalisen median saloihin saan yleensä kaksi kysymystä: miten kirjoittaa kiinnostavasti sosiaalisessa mediassa? Millainen on hyvä julkaisuteksti? Ennen kuin alan pohtimaan vastauksia, varoituksen sana: ohjeeni eivät ole yksioikoisia, sillä maailma ympärillämme ei ole yksioikoinen. Yksi kielen rikkauksia on, että voimme ilmaista itseämme hirvittävän monella tavalla. Yhdellä voi sosiaalisessa mediassa toimia lyhyet ja napakat tekstit, toinen rönsyilee taidokkaasti.
Kelpo kirjoittaja ymmärtää juuri tämän: kieli on työkalumme, jolla voimme tiirikoida auki lukot, tempaista oven auki ja hypätä kynnyksen yli seikkailuun.
Joskus kuulee väitettävän, ettei edes hyvä kirjoittaja saa tylsästä aiheesta taiottua kiinnostavaa tekstiä, mutta oletko nähnyt Verohallinnon sosiaalisen median? Niinpä.
Nyt itse vinkkeihin. Toivon, että pidät näitä vinkkejä lukiessasi mielessäsi kuitenkin, että sosiaaliseen mediaan ei voi tuottaa sisältöä yksisuuntaisesti. Kaikessa on kyse vuorovaikutuksesta ja yhteisöllisyydestä ja siitä, miten olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa.
1. Puhu suoraan kohdeyleisöllesi ja tunne aiheesi
Me sosiaalisen median käyttäjät tiedämme, että kaiken taustalla hyrskyttävät algoritmit, jotka puskevat verkkokalvoillemme juuri meille räätälöityjä viestejä. Odotamme meille hyödyllisiä ja kiinnostavia sisältöjä, sillä meillä on valta päättää, haluammeko seurata tiliä. Kirjoittajan kannattaakin pitää tämä mielessään julkaisuja tehdessään ja opetella tuntemaan sekä kohdeyleisö että aihe. Mikä tätä yleisöä kiinnostaa ja miksi? Mitä tarkemmin tunnet yleisösi ja aiheesi, sitä varmemmin onnistunut räätälöimään sisällön juuri heitä kiinnostavaksi.
Esimerkiksi äänensävy on sellainen, jonka voit vetristää brändisi tone-of-voicen mukaiseksi ja yleisösi suuhun sopivaksi. Unohda vaatimus kaikkia miellyttävästä tyylistä ja rakenna rohkeasti laajempaa brändikokonaisuutta myös äänensävyllä!
2. Pelaa yhteen visuaalisuuden kanssa
Kirjoittajana sydäntäni vihlaisee hieman tunnustaa visuaalisuuden merkitys sosiaalisessa mediassa – se kiinnittää katseen ensimmäisenä. Teksti luetaan usein vasta, kun silmämme on ehtinyt rekisteröidä kuvan tai videon – mutta tämä ei tarkoita, etteikö tekstillä olisi merkitystä. Kyse on yhteispelistä: molempien on toimittava, sillä mestarillinen kynäelmä ei pelasta kehnoa kuvaa eikä taidokas otos hapuilevaa räpellystä. Sosiaaliseen mediaan kirjoittavalle visuaalinen elementti on ystävä. Voit antaa kuvan inspiroida tai johdattaa tekstiäsi tai voit käyttää sitä vähintäänkin tukielementtinä sanalliselle viestillesi.
3. Tunne kanavien lainalaisuudet
Sosiaalisen median kirjoittajana joudut väistämättä operoimaan erilaisilla alustoilla, jolloin kanavatuntemus on kirjoittajan työkalupakissa varsin hyödyllinen. Twitterissä joudut tiivistämään ja LinkedInissä pitkä teksti katkeaa, Instagramissa voit kirjoittaa pitkästikin, mutta kuva saa tällä alustalla paljon suuremman huomioarvon. Kannattaa siis tutustua kanaviin, pysyä #SomenHermolla vaikka webinaariemme avulla ja tuntea kanavien toiminnallisuudet. Ota lisäksi seurantaan nippu erilaisten kanavien taitajia, joilta pystyt hakemaan inspiraatiota ja oppeja hyviin sisältöihin.
4. Teroita ja tiivistä
Väittäisin, että jokainen sosiaalisen median kirjoittaja on kokenut hetken, kun merkit yksinkertaisesti tuntuvat loppuvan kesken. Siksi onkin olennaista, että kirjoittaja osaa teroittaa haluamansa ydinviestin esiin – kaikkea on usein mahdoton saada mahtumaan lyhyeen julkaisutekstiin. Isot asiakokonaisuudet kannattaa pilkkoa pienemmiksi kokonaisuuksiksi, jotta viesti on helpommin pureskeltavissa. Vältä tarpeetonta toistoa tekstissä ja pyri menemään heti asiaan. Tiivistämisen taitoa voi harjoitella esimerkiksi listoilla, jotka ovat oiva tapa lyhentää pitkäkin asia sosiaaliselle medialle ystävälliseen muotoon. ”Be ready to kill your darlings”, kuten sanotaan.
5. Lisää kiinnostavuutta yksityiskohdilla
Juurihan kehotin sinua harjoittelemaan tiivistämistä! No, nyt kannustan muistamaan myös yksityiskohdat, sillä ne lisäävät kiinnostavuutta tekstiin. Älä säikähdä, tämä ei ole ristiriidassa juuri äsken todetun kanssa: yksityiskohtia voit lisätä lyhyeenkin tekstiin jo sanavalinnoilla. Mieti esimerkiksi sanaa kakku. Se kuvailee kovin epämääräisesti, millaisesta herkusta on puhe. Vertaa tätä nyt sanoihin kuten kuivakakku, täytekakku tai juustokakku. Saat heti paremman käsityksen siitä, millaisesta leipomuksesta puhutaan. Ehkä tunnet suussasi jo kuivakakun ropeloisen koostumuksen tai täytekakun makean kermavaahdon. Ja kas, näin lisäsin kiinnostavuutta jo pienellä sanakikalla.
+1: Voihan aihetunnisteet!
”Montako aihetunnistetta julkaisuun kannattaa laittaa?”. Aihetunnisteet, eli hashtagit, mietityttävät usein kirjoittajia: kuinka monta niitä pitäisi olla? Mihin ne laitetaan tekstissä? Aihetunnisteiden maailmassa makuja on varmasti monia, mutta oma suositukseni olisi tägittää kohtuudella ja yhdistellä sekä brändittyjä aihesanoja että yleisiä hakutermejä. Aihetunnisteiden merkitys lienee isoin Instagramin ja Twitterin kaltaisissa kanavissa, joissa kirjoittajakin voi mielestäni luontevasti sijoittaa tunnisteet juoksevaan tekstiin merkkimäärän ollessa rajattu. Pidemmässä tekstissä, kuten Facebookissa ja LinkedInissä, sijoitan tunnisteet usein tekstin loppuun.
Haluaisitko kuulla lisää tästä aiheesta? Huikkaa meille sosiaalisessa mediassa, niin nikkaroimme lisää blogitekstejä aiheesta – tai rakennamme aiheesta kokonaisen koulutuksenkin!
Haluatko pysyä #SomenHermolla?
Blogiamme seuraamalla kuulet isoimmista sosiaalisen median muutoksista ja uudistuksista. Lisäksi toteutamme #SomenHermolla-webinaarisarjaa, jonka avulla pysyt ajan tasalla kaikista sosiaalisen median muutoksista ja uudistuksista. Lue lisää!