LinkedIn Stories, tuo Graalin malja visuaaliselle tarinankerronnalle, on saapunut Suomeen. Työnantajakuvan luomiseen ja yrityksen tarinankerrontaan suunnattu 24 tunnin tarinallinen sisältömuoto antaa luovalle kertojalle uusia mahdollisuuksia valloittaa ennen niin harmaana pidetty kanava.
Pienen hetken elävä visuaalinen kerrontamuoto kuulosti ensi alkuun oudolta lisäykseltä palveluun, joka on profiloitunut vahvasti ammatillisena ja erittäin asiapitoisena kanavana. Hetken kun ajatukselle antaa tilaa hautua, toteaa tämän olevan juurikin sitä mitä palvelu tarvitsee. Ne pienet pallurat mobiilisovelluksen ylärivissä ovatkin luonnollinen osa palvelua.
LinkedIn on viimeisen kahden vuoden aikana muuntautunut enemmän ja enemmän tarinankerronnalliseksi palveluksi, kenties juurikin linkkejä hylkivän algoritminsa vuoksi.
Ihmiset jakavat useamman kappaleen pituisia tarinoita työstään ja arjestaan. Osa myynnillisempää, osa opettavaista ja osa puhtaasti viihdettä. Vain linkeistä koostuvat julkaisut loistavat poissaolollaan. Kuvien ja videoiden osuus sisällöstä on vähäistä. Julkaisut ruokkivat keskustelua, tuota avauksien tekijöiden polttoainetta.
Myös yrityssisällöt ovat nuorilla SaaS-yrityksillä muuntautuneet samaan muotoon. Sisällöt puhuttelevat ihmistä omalla kielellään rytmitettynä samaan tapaan kuin henkilö kirjoittaisi toiselle henkilölle. Perinteisemmät yritykset luottavat edelleen kuvan ja linkin voimaan jaoissaan, mutta kokeilevampaa lähestymistä on ollut havaittavissa myös tällä rintamalla.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö linkkejä, kuvia ja videoita kannata käyttää. Jokaisella sivulla ja henkilöllä on omanlainen yleisönsä, joka reagoi sisältöihin eri tavalla. Oman yleisönsä tuntemus ja analytiikka auttavat sisältökokonaisuuden mietinnässä.
Meneillään olevaa muutosta vasten peilaten visuaalinen tarinankerronnan sisältömuoto istuu palveluun erinomaisesti.
LinkedIn Stories on kaivattu askel kohti kasvollisempaa viestintää
Mikäli Linkedin Stories muuttaa palvelun käyttäjien käyttäytymistä kuten Instagram Stories muutti Instagramia, on odotettavissa kasvollisen viestinnän vallankumous LinkedInissä.
Ihmiset ja yritykset, jotka eivät ole videota halunneet hyödyntää panos-hyöty -suhteen vuoksi, ovat ottaneet rohkeasti tarinamuotoa haltuun sen matalan tuotantokynnyksen ja sallitun rosoisuuden ansiosta.
Ennen niin virallisessa LinkedInissä asuu tarinoiden kautta iso mahdollisuus inhimillisemmän brändin luomiseen, jossa ihmiset tuovat omalla läsnäolollaan pehmeyttä ja persoonaa brändiin.
Mutta ennen kuin rohkeasti lähdetään kokeilemaan, on hyvä pitää maltti mukana ja suunnitella tekemistään sisältöstrategiaan peilaten.
Pieni mietintämyssy innostujalle
- Mitä me tavoittelemme LinkedIn Stories -sisältömuodolla?
- Keitä me haluamme puhutella näillä sisällöillä?
- Mikäli kokeilut ovat menestyksekkäitä, onko meillä tarvittavat resurssit tehdä laadukkaita sisältöjä pitkällä juoksulla?
- Sitoutuvatko nämä sisällöt osaksi isompaa sisältöstrategiaa vai elävätkö tarinalliset avaukset omaa elämäänsä?
- Saavatko Stories-sisällöt poiketa muusta sisällöntuotannosta esimerkiksi sisällön keveydellä ja äänensävyllä?
- Millä teemoilla viestitään tätä sisältömuotoa hyödynnettäessä?
LinkedIn Stories -teemoja miettiessä voimme pitää taivasta ponnahduslautana, mutta kenties seuraavista nostoista olisi iloa myös sinulle?
LinkedIn Stories yrityskäytössä
- Työnantajakuvan luominen monin eri keinoin
- Osallistaminen yrityksen arkeen
- Henkilöstön ja erilaisten roolien esittely ihmisten kautta
- Asiantuntijahaastattelut
- Palveluiden ja tuotteiden esittely
- Asiakastarinat
- Yhteistyökumppanien ja vaikuttajien osallistaminen
- Palveluiden ja tuotteiden niksivideot
- Tiedottaminen ja yritysuutisten kasvollistaminen
- Rekrytointien taustoittaminen
- Toimistokoirien esittely
LinkedIn Stories yksityishenkilöille
- Työnhakuun uudenlaista kulmaa nopeiden tunnelmapalojen kautta
- Myynnilliseen tekemiseen enemmän persoonaa
- Työpäivän ja työelämän dokumentointi
- Lyhyitä opetusvideoita
- Kotikissojen ja -koirien esittely
Kevyen videokerronnan arkipäiväistyessä on odotettavissa videoviestinnän lisääntyvän myös yksityisviestien puolella, kun rekrytoijat, myyjät ja työnhakijat pistävät enemmän persoonaa peliin hyödyntämällä videotervehdyksiä.
Jatkuvasti kehittyvän sisältömuodon tekniset mahdollisuudet
LinkedIn Stories on uusi sisältömuoto palvelussa, joten se ei luonnollisesti ole ominaisuuksiltaan vielä samalla viivalla Instagramien ja Snapchatien kanssa.
Yksittäinen tarina voi olla kuvaa tai videota, mutta sisältöä ei pysty skaalaamaan isommaksi tai pienemmäksi, vaan se on sen kokoista millaisena sen kuvaat tai tuot palveluun.
Tarinoita voi koristella erilaisin tarroin ja lisätä tekstiä joko taustavarjostuksella tai ilman, eli isommat koristelut ja viimeistely sisältöön kannattaa tehdä ennen kuin se tuodaan julkaistavaksi.
Sisältömuoto on muiden palveluiden tyyppisesti pystymuodossa, eli se on vahvasti mobiili edellä nautittavaa, eikä tarinoita voi edes katsoa LinkedInin selainversiossa.
Tarinoissa voi mainita tägäämällä henkilökäyttäjiä, mutta ei sivuja. Koska LinkedInissä ei ole mahdollisuutta viestiä yksityisviestein yrityssivujen kanssa, on tarinoihin vastaaminen mahdollista vain henkilötileille yksityisviestien kautta.
Tilastopuolella tarjolla on uniikit näyttökerrat katsojineen sen hetken ajan, kun tarina on olemassa. Kun tarina on saavuttanut elinkaarensa pään, eivät tilastotkaan ole enää tarjolla.
Samaan hengenvetoon on hyvä todeta, että LinkedIn ottaa vasta ensimmäisiä askeleitaan tällaisen sisältömuodon kanssa, joten parannuksia on odotettavissa tarinan edetessä.
Vaikka vielä puhutaan ominaisuuksiltaan hiomattomasta timantista, niin haaste on heitetty uuden sisältömuodon haltuunoton suhteen. Miten te aiotte lähteä kertomaan tarinaanne?
Mikäli haluatte sparrailla ajatuksianne LinkedIn Storiesin käyttömahdollisuuksien suhteen, niin älä epäröi ottaa yhteyttä ja mietitään miten voisimme rakentaa tarinaa yhdessä!