Saavutettavuuden huomioiminen on tärkeää, jottei viestin vastaanottaja joudu miettimään, mitä tietoa visuaalisesta sisällöstä jää saamatta, mikäli hän ei itse näe tai kuule sitä kokonaisuudessaan. Saavutettavuutta tulisi miettiä käytännössä aina, kun kuvaa, videota tai äänitallennetta julkaistaan sosiaalisessa mediassa.
Saavutettavuusdirektiivi ja sitä seurannut digipalvelulaki vaativat viranomaisia tekemään digitaaliset palvelut saavutettaviksi. Ensi kesänä, 28.6.2025 digipalvelulain piiriin tulevat myös useat kuluttajille suunnatut palvelut: verkkokaupat, sähkökirjat, osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista sekä audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut ja viestintäpalvelut.
Tässä webinaarikoulutuksessa opit käytännössä hyödyntämään yleisimpien sosiaalisen median työkalujen saavutettavuustoimintoja.
Ohjelmassa:
- Saavutettavuus sosiaalisessa mediassa
- Saavutettavuus Facebookissa
- Saavutettavuus Instagramissa
- Saavutettavuus LinkedInissä
- Saavutettavuus YouTubessa
- Saavutettavuus X:ssä (ent. Twitter)
- Saavutettavuus TikTokissa
- Saavutettavuus hallinnointi- ja julkaisutyökaluissa