LM Someco logo

Yksi sisältö, monta kanavaa: miten saada paras hyöty irti?  

Yhden laajemman markkinointisisällön jakaminen useisiin eri kanaviin on sekä upea mahdollisuus että työläs tehtävä. Sisältöä, jonka suunnitteluun ja tuottamiseen on käytetty aikaa, kannattaa ehdottomasti jakaa useissa kanavissa ja useampaan otteeseen. Tällaisia sisältöjä voi olla esimerkiksi blogiartikkelit, brändivideot ja tutkimusraportit. Käytän nyt esimerkkinä tämän nimenomaisen blogitekstin jakamista eri kanaviin. Miten eri kanavissa voisi toimia, jotta tästä blogitekstistä saisi parhaan hyödyn irti?  

Sisällöt, joista voi ammentaa pienempiä sisältöpalasia pitkälle aikavälille, ovat markkinoijalle arvokkaita eikä niitä kannata heittää hukkaan. Erilaiset trendikatsaukset, pidemmät ohjevideot tai laajempi paketti infografiikkaa ovat sisältöjä, joista kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Vaikka itse olisi jo lopen kyllästynyt tähän kyseiseen sisältöön, ei yleisö takuulla ole. Yleisö ei välttämättä ole edes nähnyt sitä vielä. Suosittelen siis lämpimästi sisältöjen laajaa jakelua sekä toistoja.  

Tässä on teille napakoita esimerkkejä siitä, miten tämän blogiartikkelin voisi jakaa eri kanavissa. Nämä ovat yhdenlaisia esimerkkejä, tapoja on tietysti myös muita. Toivottavasti nämä saavat aivonne raksuttamaan omien sisältöjen jakelua miettiessä!  

Vaihtoehtoja jakelukanaviin ja huomioita toteutuksiin 

Facebookin uutisvirta: huomiota herättävä kuva, lyhyt tiivistelmä artikkelin sisällöstä (jotta sisällöstä on lisäarvoa myös heille, jotka eivät klikkaa) ja suora linkki blogiartikkeliin selkeän otsikon kera. 

Instagramin uutisvirta: karusellijulkaisu, jonka kuvat muodostavat kokonaisuuden ja summaavat lyhyin tekstein artikkelin tärkeimmät ajatukset. Halutessa ohjaus profiilissa olevaan linkkiin lukemaan koko teksti, mutta tämä ei keskiössä.  

Instagram Stories: edellisen kohdan karuselli 9:16 kokoon muokattuna ja mukaan suora linkki (koska tässä sijoittelussa se on feedin sijaan mahdollista). Mikäli se sopii brändinne tyyliin, itse kirjoittaja voi myös videolla kertoa artikkelin sisällöstä. Bonus: tallenna Stories-sisällöt profiilisi kohokohtiin, jotta ne jäävät talteen! 

LinkedIn: LinkedInissä tärkeintä on, että sisältö jaetaan myös henkilökohtaisilta profiileilta, eli tässä tapauksessa allekirjoittanut jakaa tekstin verkostolleen omassa julkaisussaan. Yrityksen julkaisussa kannattaa olla kirjoittajan tägäys, lyhyt tiivistelmä artikkelin sisällöstä (jossa korostetaan artikkelin tuomaa lisäarvoa ammatillisesta näkökulmasta) ja suora linkki blogiartikkeliin. 

Natiivimainonta: esimerkiksi ReadPeakin avulla tehtävä natiivimainonta on omiaan blogitekstien markkinointiin. Blogiartikkelista napataan otsikko, napakka kuvaus ja artikkelikuva – näin jakosisältö natiivimainontaan on jo käytännössä valmis!   

Googlen bannerimainonta: miksipä ei blogiartikkelia voisi viedä myös Googlen bannerimainontaan? Täällä tärkeintä on helposti sisäistettävä visuaalinen kiteytys artikkelin otsikosta ja selkeä CTA-painike ohjaamaan eteenpäin. Psst. Tämä samainen banneri voisi istua myös valikoituihin verkkomedioihin mainoksena. 

Ideoita jakeluun riittäisi lisääkin (X, Threads, TikTok yms.), mutta ehken tee tästä liian pitkää tekstiä. Tekstin tavoitteena oli herätellä ajattelemaan eri kanavat huomioivan jakelun merkitystä. Toivottavasti onnistuin tässä! Oikeanlainen viestin muokkaus ja kanavakohtaisten ominaisuuksien hyödyntäminen auttavat saamaan sisällöstä parhaan mahdollisen hyödyn irti. Sama sisältö kannattaa muokata ja jakaa eri tavoin eri kanavissa, jotta se tavoittaa yleisönsä mahdollisimman tehokkaasti. 

Mikäli yrityksenne jakelustrategia kaipaa lisää ideoita ja/tai selkeämpää punaista lankaa, laita viestiä, niin otetaan tulevista ja tehdyistä sisällöistänne paras hyöty irti.