LM Someco logo

Tuotteena tieto tai taito? Sisältövinkit B2B- ja palvelualoille

Törmään sisältöstrategin työssäni usein tilanteisiin, joissa asiakasyritys tai koulutukseen osallistuja kokee, että hänen yrityksensä tai organisaationsa on hankala tuottaa sisältöä, sillä heillä ei ole mitään käsin kosketeltavaa tuotetta, jota kuvata. Tai sitten tuote ei ole syystä tai toisesta kovinkaan kuvauksellinen. Markkinoitava palvelu tai tuote voi olla monisyinen, eikä esimerkiksi yhdellä ruokakauppareissulla hankittavissa. Tilanne tulee usein vastaan B2B- tai palvelualoilla.

Fyysinen tuote, kuten jogurtti, jäätelö tai kenkäpari, on helpompi ikuistaa Instagramiin kuin esimerkiksi uusi teknologia-alusta. Tämä tilanne kannattaa kuitenkin nähdä mahdollisuutena ja muistaa, että erottautuminen sisällöillä on huomattavasti helpompaa kuin päivittäistavarakaupan markkinoilla.

Esittelen tässä blogikirjoituksessani viisi tapaa tuottaa sisältöä toimialoilla, joiden liiketoiminta ei pohjaudu fyysiseen tuotteeseen.

1. Anna ääni asiakaspalvelulle ja/tai myynnille

B2B- ja palvelualoilla myynnin ja asiakaspalvelun rooli sisältötyössä on merkittävä. Kun ei puhuta yksittäisistä tuotteista vaan pidemmistä myynti- ja palveluprosesseista, ovat näistä asioista vastaavat henkilöt usein parhaiten kartalla siitä, mikä kohderyhmiä kiinnostaa ja mietityttää.

Anna siis ääni asiakaspalvelulle tai myynnille. Konseptoi graafinen pohja viikon kysymykselle – tämä voi olla esimerkiksi usean kuvan karuselli. Tai toteuta esimerkiksi Q&A-tyylinen Instagram Stories -tuokio. Kertokaa henkilöstönne äänellä (ja parhaassa tapauksessa kasvoilla), mikä tuotteessanne tai palvelussanne on ainutlaatuista.

Ylipäätään kysykää asiakaspalvelulta tai myynnin puolelta, mikä asiakkaitanne kiinnostaa ja tehkää tästä aiheesta julkaisu. Jos joku kohdeyleisöstänne jaksaa nähdä vaivan ja laittaa kysymyksen teille, voitte olla varmoja, että sitä miettii moni muukin. Me LM Somecolla hoidamme monen asiakkaamme puolesta sosiaalisen median yhteisömanagerointia, eli vastaamme eri kanavissa tulleisiin kysymyksiin ja kommentteihin. Minulla on tapana omissa asiakkuuksissani käydä säännöllisin väliajoin kommentteja ja viestejä yhdessä tiimin kanssa läpi, sillä näistä saa aivan loistavia ideoita. Kerran jopa saimme yhteen antamaamme vastauksen kommentin ”tiedän että moni ihmettelee tätä asiaa, teidän kannattaisi nostaa tätä enemmän esille markkinoinnissa.” Ja näinhän me tietysti teimme!

2. Anna ääni asiantuntijoille

Asiakaspalvelun ja myynnin lisäksi erityisesti B2B-toimialoilla on tärkeää antaa tilaa asiantuntijoille ja heidän osaamiselleen. Asiantuntijan äänen voi tuoda esille monin eri tavoin. Käytettävät muodot kannattaa valita sen pohjalta, miten asiantuntijat haluavat olla esillä.

Asiantuntijan ajatuksia voidaan jakaa esimerkiksi graafisen (animoidun) sitaattikortin avulla. Tähän voidaan joko liittää asiantuntijan kasvot tai mennä pelkällä nimellä. Blogitekstit ja niiden jako sosiaalisen median kanavissa ovat loistava keino avata liiketoimintaanne syvällisemmin. Yhdestä blogitekstistä riittää jaettavaa useampaankin sosiaalisen median julkaisuun.

Mikäli asiantuntijoilla on intoa, niin voitte pitää myös Q&A-tuokion Instagram Livessä tai kokonaisen toimintanne markkinointiin tarkoitetun webinaarin.

Asiantuntijasisällön ei tarvitse olla jäykkää tai virallista, se voi hyvin olla rennompaa arkista kuvaa. Usein tämänkaltainen sisältö on omiaan parantamaan työnantajamielikuvaa. Tärkeintä on kannustaa ja innostaa asiantuntijoita löytämään oma tapansa olla läsnä, mikäli halukkuutta on.  

3. Anna ääni asiakkaille

Kun tuote ei voi suoraan puhua puolestaan, on hyvä idea antaa ääni tätä tuotetta (tai palvelua) käyttäneelle ihmiselle tai yritykselle.

Asiakkaan ääntä voi jakaa esimerkiksi laajempina referenssitarinoina verkkosivuilla tai yksittäisinä asiakaspalautteina sosiaalisessa mediassa. Aina tulee luonnollisesti huomioida, että palautteen tai referenssin jakoon on lupa. Asiakastyytyväisyyttä voi myös jakaa laajemmin esimerkiksi asiakaskyselyn tuloksia jakamalla – vaikkapa infografiikan avulla.

Kannattaa myös pitää mielessä vaikuttajayhteistöiden mahdollisuudet. Nykyään erilaiset vaikuttajat lifestyle-kategorioista tarkkarajaisempiin aiheisiin tekevät monipuolisia ja hyvin erilaisia yhteistöitä. On tultu pitkälle siitä, kun vaikuttajajulkaisut olivat käytännössä tuotekokeiluja. Vaikuttajan kanssa voi puhua laaja-alaisesti ja syvällisesti liiketoimintaanne koskettavista teemoista, kuten esimerkiksi ilmastoteoista, asumisesta, matkailusta tai mielen hyvinvoinnista.

4. Välitä tietoa visuaalisesti

Oli toimiala tai markkinoitava kohde mikä hyvänsä, usein viestittävää on paljon. Erityisesti jos kyseessä on monimutkaisempi aihe, niin jaettavaa tietoa varmasti löytyy. Ja sitä on hyvä jakaa. Mutta harkiten ja sopiviin annoksiin jakaen.

Tietoa voi välittää loistavasti visuaalisin keinoin. Tuoteominaisuuksia voi tuoda esille karusellijulkaisun useampien kuvien avulla. Tietoa liiketoiminnan takaa voi välittää infografiikan avulla. Kevyet animoinnit erottuvat ja ovat sosiaalisen median algoritmien mieleen.

Tärkeintä on pitää viesti selkeänä ja napakkana ja tarvittaessa palastella sitä esimerkiksi useampaan julkaisuun tai pidempään blogitekstiin. Tärkeää on myös, että viestejä ei ole liikaa. On hyvä priorisoida muutamaan tärkeimpään pääviestiin ja tuoda näitä viestejä esille toistenkin, mutta tyyliä varioiden.

5. Anna mahdollisuus tutustua palveluusi

Olet todennäköisesti törmännyt sosiaalisessa mediassa erilaisiin arvontoihin. Näitä järjestävät usein yritykset, joilla on mahdollista arpoa omia tuotteitaan ja postittaa niitä. Mutta arvontojen ei pitäisi olla vain postitettavien tuotteiden yksinoikeus. Sillä mikään ei rajoita arpomasta monipuolisesti erilaisia asioita, niin palveluita kuin tuotteita.

Sosiaalisen median tai verkkosivujen avulla voidaan oikeastaan arpoa mitä tahansa (mikä ei riko kanavien sisältönormeja). Kampaamokäyntejä, kahvikortteja, remonttikartoituksia, sosiaalisen median koulutuskokonaisuuksia tai ilmaisia käyttökokeiluja verkkopalveluun.

Mikäli arvottava palkinto on kovin spesifi, on luonnollista, että osallistujamäärä on alhaisempi kuin esimerkiksi makeispaketin arvonnassa. Mutta näissä tapauksissa usein myös osallistujat ovat keskivertoa kiinnostuneempia ja sitoutuneempia.

Toivottavasti näiden viiden vinkin joukosta löytyi sellaisia, joita voit napata hyötykäyttöön jo pian. Mikäli kaipaat apua esimerkiksi tiedon visualisoinnissa tai asiantuntijoidenne koulutuksessa, ole ihmeessä yhteydessä!

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta