Hyvä tarina imaisee mukaansa. Se ei ole pelkkää viihdettä, vaan strateginen työkalu, joka tekee brändistä erottuvan, herättää tunteita ja synnyttää uskollisuutta. Mutta mikä tekee tarinasta vaikuttavan? Ja kuinka syntytarina, ydintarina ja bränditarina kietoutuvat yhteen? Ota kupponen kahvia ja anna jutun viedä.
Tarinoiden kolme tasoa
1. Syntytarina – Mistä kaikki alkoi?
Syntytarina on se hetki, kun kaikki sai alkunsa. Se voi olla yrityksen perustajan henkilökohtainen kehityskertomus tai ahaa-hetki, kun oivallus uudesta liikeideasta iski.
Kuvittele hetki. Olet kahvilassa ja kuulet jonkun kertovan viereisessä pöydässä kaverilleen Noorasta, jolla oli jo pikkutyttönä suuri unelma – perustaa oma kivijalkakauppa, jossa… Höristelet kuullaksesi tarinan loppuratkaisun… ja hih, pian ymmärrätkin istuvasi juuri tuossa “unelmassa”, joka on yhtä aikaa kaunis olohuone, second hand –kauppa ja lumoavia herkkuja notkuva Relove-kahvila – pehmeiden jazz-rytmien soidessa taustalla. Tänne aiot tulla toistekin.
Aito tarina tekee vaikutuksen – ja yhtäkkiä huomaat olevasi osa sitä.
Moni hyvä tarina on myös syntynyt hyvien kavereiden kesken, esimerkiksi:
kun kaksi sanfranciscolaista kaverusta päätti vuokrata asuntonsa lattiatilaa ilmapatjoilla – koska heillä ei ollut varaa maksaa omaa vuokraansa. Siitä syntyi idea, jossa kuka tahansa voi tarjota kodin toiselle – yksinkertaisen vallankumouksellinen palvelu, joka mullisti matkailun: Airbnb.
kun 3KAVERIA ihmetteli, miksei kaupoista löydy aidosti hyvää, kotimaista jäätelöä. Niinpä he päättivät itse tehdä parasta mahdollista jäätelöä – ilman keinotekoisia aineita ja turhaa höttöä. Arvannet, mikä jätskibrändi heidän keittiössään syntyi 😉
kun viisi kaveria istui saunassa, Isossakyrössä, siemaillen amerikkalaista viskiä. He kummastelivat: ”Miksei kukaan tislaa maailman parasta ruisviskiä Suomessa?” Hullu idea tuntui seuraavanakin aamuna vielä hyvältä ja Kyrö Distillery Companyn tarina sai alkunsa – vanhassa meijerissä.
2. Ydintarina – Miksi brändi on olemassa?
Ydintarina on brändin perimmäinen tarina, joka kiteyttää arvot, tarkoituksen ja merkityksen. Se kertoo, mikä brändi on syvimmillään, ”miksi olemme olemassa”. Ydintarina ohjaa kaikkea toimintaa ja sen pitää olla jokaisen brändin kanssa työskentelevän tiedossa.
Patagonian ydintarina liittyy ympäristöarvoihin ja laatufilosofiaan maailman kestävimmistä tuotteista. Brändi ei ole pelkästään urheilutuotteita myyvä yritys, vaan aktivistibrändi, jonka missiona on pelastaa planeetta – yhdessä työntekijöiden ja asiakkaidensa kanssa.
Supercell: pieni pelistudio Helsingissä halusi tehdä pelejä, joita kehittäjät itse rakastaisivat pelata. ”Supercell” tarkoittaa pientä, itsenäistä tiimiä, joka toimii vapaasti. Perustaja Ilkka Paanasen sanoin:
“Olemme yrittäneet pitää Supercellin niin pienenä kuin mahdollista ja kasvaa hitaasti. Nyt näyttää siltä, että se on ollut aika oikea valinta.”
Jätkäsaaren “supersolussa” 64 pelintekijän ydintiimi kehittää uusia konsepteja Brawl Stars –mobiilipeliin, josta on tullut maailman rakastetuimpia. Vuonna 2018 julkaistu Brawl Stars –peli on nakuttanut kassaan reippaat kaksi miljardia dollaria.
3. Bränditarina – Miten brändi kertoo itsestään?
Bränditarina on kokonaisvaltainen ja jatkuvasti kehittyvä narratiivi, joka muodostuu syntytarinasta, ydintarinasta sekä kaikesta siitä, miten brändi näkyy, kuuluu ja viestii itsestään. Se on se, miten brändi elää, kommunikoi itsestään eri kanavissa ja kohtaamispisteissä. Bränditarina tapahtuu 24/7.
Brändin pitää myös vastata ihmisen aitoon tarpeeseen, jotta hän kokee saavansa siitä lisäarvoa omaan elämäänsä. Kun kuluttajaymmärrys on mukana juonessa, voi tarinaan samastua, kuten seuraavassa hyvin loksahtavassa esimerkissä:
LEGO – 50-luvulla tanskalainen puuseppä Ole Kirk Christiansen kehitti muoviset rakennuspalikat, jotka napsahtivat yhteen. ”Leg Godt” eli ”Leiki Hyvin” -ajatus on kantanut alusta asti, ja LEGO on pysynyt uskollisena brändinsä ydintarinalle.
– Entä kuinka sama vanha ydintarina pysyy kiinnostavana kohderyhmälle, kyselee uudistusintoinen brändirakentaja?
Aina siinä samassa perustarinassa pysyminen ei tarkoita sitä, etteikö brändi voisi uudistua. Oleellista on, että brändin ydinarvot kulkevat matkassa mukana. Esimerkiksi yli 70-vuotias LEGO ei ole jäänyt menneisyyteen, vaan on laajentunut peleihin, elokuviin ja uusiin teknologioihin. Samalla ydintuote – rakennuspalikat – on yhä keskiössä inspiroiden yhä uusia yleisöjä bränditarinaa väsäämään, kuten LEGO Masters Suomi -kisaajat ja -katsojat tietävät.
Bränditarinat liikuttavat tunteita ja saavat ostotilanteessa aikaan toimintaa:
Valitsetko sakset vai oranssikahvaiset sakset?
Pitkäjänteisesti rakennetut, aidot tarinat luovat muistijälkiä, jotka siirtyvät kuluttajan top-of-mindiin ja siirtyvät ostohetkessä herkästi siihen tuotetta valitsevaan käteen – kuten Fiskarsin oranssien saksien miljardimyynti maailmalla osoittaa. Kaikki kuitenkin alkoi sattumasta:
Fiskarsin ikoniset sakset syntyivät vuonna 1967, kun suunnittelija Olof Backström keksi yhdistää ensimmäisen kerran teräksisiin saksiin muovisen kahvan. Tehtaalla valmistettiin tuolloin oransseja mehulinkoja, joista oli jäänyt muovia koneeseen. Säästeliäs koneenkäyttäjä päätti hyödyntää ylijääneen muovin saksien prototyyppiin. Näin syntyi – vahingossa – oranssinvärinen versio, jonka henkilökunta äänesti voittajaksi. Niks naks! Toimii tänäänkin.
Miksi brändin tarinat ovat tärkeitä?
- Erotut kilpailijoista – Markkinat ovat täynnä samankaltaisia tuotteita ja palveluita. Tarina antaa yritykselle persoonallisuuden, joka jää mieleen.
- Sitoutat asiakkaat – Kun asiakas tuntee yrityksen tarinan ja arvot, hän muodostaa vahvemman tunnesiteen brändiin. Tunne johtaa toimintaan.
- Teet brändistä inhimillisen – Ihmiset eivät halua ostaa vain tuotteita, vaan myös arvoja ja merkitystä. Tarina auttaa rakentamaan brändille aidon ja samastuttavan identiteetin.
- Helpotat viestintää – Kun yrityksellä on selkeä tarina, tekee se kommunikaation suunnittelusta ja toteutuksesta johdonmukaista, sujuvaa ja vaikuttavaa.
- Inspiroit työntekijöitä – Hyvä tarina ei kosketa pelkästään kuluttajia ja asiakkaita, vaan myös työntekijöitä. Kun henkilöstö ymmärtää brändin ytimen, puhaltavat he yhteen hiileen.
- Ps. Meillä LM Somecolla pidetään kuukausittain yhteinen ”Leirinuotio”, jossa kerromme toisillemme ja kuuntelemme työkavereiden tarinoita työkuvioista ja elämänmenosta – lämmöllä, innolla ja luottamuksella.
Kuinka rakennat bränditarinan? 5 ideaa onnistumiseen.
Kysy miksi, miksi ja miksi?
- Kysy ensin, miksi yritys, tuote tai palvelu on olemassa?
- Jatka kysymistä Simon Sinekin filosofialla, koska ”ihmiset eivät osta sitä, mitä yritys tekee, vaan sitä miksi yritys sen tekee.”
Ole aito ja rehellinen
- Menestyvien brändien tarinat eivät ole keksittyjä, vaan totta. Asiakkaat huomaavat epäaidon tarinan, joten keskity siihen, mikä tekee juuri sinun brändistäsi ainutlaatuisen. Ole läpinäkyvä.
- Kuten the other danish guy:n tarina, jossa hiertäneet kalsarit aikaansaivat kalsaribrändin, joka – Ei vaan tunnu miltään.
Hyödynnä tunnetta ja draaman kaarta
- Liikkuvan kuvan mainostarinoissa voi käyttää Aristoteleen draamankaarta, joskin soveltaen, koska idean pitää koukuttaa ensisekunnista alkaen.
- Alku: esitellään tilanne, henkilöt – ja brändi.
- Keskikohta: tapahtuu käänne, konflikti.
- Loppu: brändi ratkaisee ongelman, eli Happy End, brändilupaus ja Call To Action.
Pidä tarina yhtenäisenä kaikissa kanavissa
- Brändin pitää huolehtia näkyvyydestään suunnitellusti ja yhtenäisesti valitsemissaan kanavissa.
- Hyvä slogan kiteyttää bränditarinan muutamalla sanalla. Älä siis vaihda slogania huvin vuoksi, vaan iskosta ydintarinasi kohderyhmän mieleen.
- Esimerkiksi Sana-sol Vitanallet -kolmikko, ”kingi-nalle ja sidekickit”, ovat seikkailleet pakkaus-designeissa, mainonnassa sekä pitäneet lupauksensa jo 10 vuotta: ”Vitanallet – Tekee vitamiinien ottamisesta hauskaa.”
Anna asiakkaiden, kuluttajien ja työntekijöiden olla osa tarinaa
- Vuorovaikuta.
- Bränditarina ei ole vain yrityksen oma kertomus, vaan myös asiakkaiden kokemus.
- Kerro tarinoita ihmisistä ja heidän suhteestaan brändiisi. Anna heille myös mikrofoni.
Jutun juonipaljastus
Brändin tarinallistaminen ei ole pelkkää viihdyttävää jutustelua, vaan strateginen työkalu, joka tuo merkityksen brändille, erilaistaa sen kilpailijoista ja luo me-henkeä omalle henkilökunnalle. Kun bränditarina on selkeä, aito ja tunteisiin vetoava, auttaa se rakentamaan pitkäaikaisia asiakassuhteita ja liiketoiminnan kasvua.
Haluatko turinoida lisää?
Kun kaipaat luovaa kumppania brändisi tarinoiden löytämiseen, kirkastamiseen tai rakentamiseen, on LM Somecon koko tiimi valmiina kehittämään juonenkulkua kanssasi. Menestystarinat luodaan yhdessä.
LM Someco – Luova kumppani
Vuonna 1984 perustetun Lahtinen & Mantereen sekä 2012 startanneen Somecon sinkkuelämä sai uuden käänteen vuonnan 2019, kun päätimme kantaa kahvimukimme samaan kaappiin! Tänään – yksi plus yksi – LM Somecosta on kasvanut yli 60 huipputekijän unelma: #TeamLMSomeco – yhdessä jokaisen asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme kanssa. Kiitos.