Teknologia ja henkinen pääoma kohtasivat, kun Sprout Social järjesti Chicagossa Agency Partner Summit -tapahtuman kumppanitoimistojensa edustajille. Donitseja, kahvia, sosiaalisen median tulevaisuutta ja digitalisaatiota käsitelleet kaksi päivää antoivat eväitä, joilla lähdemme tehostamaan asiakkaidemme liiketoimintaa myös teknologian keinoin.
Sprout Socialin markkinointijohtaja Jamie Gilpin totesi (vapaasti suomentaen) meidän olevan matkalla kohti maailmaa, jossa on siirrytty keskeyttävästä markkinoinnista ensin dialogiin, sitten yhteyksien luomiseen.
Viesti resonoi välittömästi pääni sisällä. Tämä ei tarkoita vain sosiaalisen median tuomaa muutosta asiakasrajapinnassa, vaan samalla tavoin myös yritysten sisällä tapahtuvaa muutosten aaltoa.
Sitoutuminen jonkin asian tai aatteen äärelle edellyttää muutakin kuin kauniita sanoja. Se edellyttää tekoja, joilla osoitetaan sanojen pitävän paikkansa. Jamie kertoi tämän olevan saavutettavissa, kun yritys toimii avoimesti, rehdisti ja empaattisesti sidosryhmiään kohtaan.
Näillä ajatuksilla käynnistettiin samalla Sprout Socialin kumppanitoimistojen kaksipäiväisen tapahtuma. Ensimmäisenä päivänä keskityttiin esityksiin sosiaalisen median hyödyntämisestä, samalla pöytäryhmissä esityksiä pohtien.
Somecosta Sprout Social -kumppanitoimisto
Vauhdikas vuosi ja korkealla temmolla jatkunut syksy toi mukanaan uusia tuulia Somecon tekemiseen, sillä otimme sosiaalisen median hallinnointiin ja analytiikkaan suunnatun Sprout Social -palvelun osaksi omaa palvelutarjontaamme ja päädyimme samalla suomalaiseksi kumppanitoimistoksi.
Kumppanuus toi mukanaan kutsun Chicagoon Sproutin Agency Partner Summit -tapahtumaan, jossa oli puhujia alan toimijoilta, tutustumista palvelun tulevaisuuteen ja verkostoitumista osallistujien kanssa. Sisällöntäytteiset päivät ruokkivat mukavasti ajatuksia ja antoivat eväitä pohtia mitä muuta Sprout Social mahdollistaa kuin teknologisen ratkaisun sisältöjen jakamiseen.
Sertifioituna kumppanitoimistona Someco toimii palvelun jälleenmyyjänä ja asiakkuuksiensa suomenkielisenä tukena. Sproutin monipuoliset ominaisuudet yhdistettynä Somecon sosiaalisen median ja sisältömarkkinoinnin strategiseen osaamiseen antaa meille entistä laajemman työkalupakin tukea asiakkaidemme liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamista ja kasvua.
Jamie Gilpinin sanojen mukaisesti mekin haluamme auttaa asiakkaitamme luomaan merkityksellisiä suhteita heidän asiakkaidensa kanssa. Asiakaslähtöisesti suunnitellut prosessit sekä ohjattu käyttöönotto jättävät asiakkaalle aikaa keskittyä olennaiseen ja tärkeimpään, eli saumattoman asiakaskokemuksen tuottamiseen omille asiakkailleen.
Terveiset tuulisesta kaupungista
Viime vuosina on tullut kierrettyä erilaisia tapahtumia Suomessa, Tukholmassa ja Lontoossa, joten oli mielenkiintoista seurata miten isojen merten tuolla puolen hoidetaan asiat. Nordic Business Forumissa on ehtinyt jo tottumaan amerikkalaisten puhujien sujuvaan esiintymiseen, eikä Chicagon syömmessä tämä totuus ollut päässyt unohtumaan.
Few things I’ve noticed so far compared to Nordic and Finnish social media events.
– People socialize, a lot
– People on stage tell stories instead of reading slides
– Everything is fast paced
– Americans talk v e r y fast, just like people from my hometown#SproutPartnerSummit— Jani Lilja ☕ (@liljajan) 16. lokakuuta 2018
Mikä kuitenkin parasta, esitykset olivat asiasisällöltään myös hyviä. Social Media and Influencer Marketing is awesome -tyyppiset liturgiat loistivat poissaolollaan ja sisältö keskittyi konkretiaan ja vinkkeihin totaalisen yläpilven sijaan. Jamie Gilpinin sanat jäivät mieleen, mutta mitä muuta?
LinkedInin Ty Heath puhui yllättävän vähän LinkedInistä, mutta Gilpinin tavoin yhteyden luominen esitti yhtä pääosaa puheenvuorossa. Yritykset pyrkivät luomaan yhteyksiä asiakkaidensa kanssa, mutta fiksut yritykset rohkaisevat myös henkilöstöään luomaan yhteyksiä. Ihmisten väliset yhteydet ovat ne, joilla varsinkin B2B-markkinointia tehdään. Jäin samalla miettimään, että alustatalouden myötä moni yritys on jo nyt liiketoiminnassa, jossa palvelun yksi suurimpia arvoja on mahdollistaa yhteyksien luominen asiakkaiden ja heidän asiakkaidensa välillä.
Heathilla oli agendalla saada markkinointi ja myynti puhumaan oikeasti keskenään, jotta budjetista jaettaisiin rahaa myös brändin luomiseen, pelkän liidien generoinnin ohella.
LinkedInin omissa kokeilussa olivat huomanneet, että noin 60:40 suhteella budjettia jakaen tulokset olivat olleet parhaimmat. Tähän kun lisätään vielä yrityksen henkilöstön herättäminen hyödyntämään omia verkostojaan, ollaan hyvällä tiellä.
Takaraivoon jäi myös yksi hyvä kysymys: Jos kerran tutkimukset kerta toisensa jälkeen osoittavat, että laadukkaalta näyttävä mainos luo laadukkaan kuvan myös tuotteesta tai palvelusta, minkä vuoksi mainonnan ostajat juoksevat halvimpien hintojen perässä – niin sisällön kuin jakelun suhteen?
All Female Panel
Angie O’Dowd Hubspotilta keskittyi puhumaan kasvusta ja kertoi omakohtaisista kokemuksistaan. Ollessaan markkinoijan roolissa hän ei koskaan kohdannut myynnin ihmisiä ja keskittyi mittareissa tykkäämisiin, kun olisi pitänyt keskittyä liidien hankintaan ja uusiin mahdollisuuksiin.
O’Dowd puhui myös markkinoinnin ja myynnin liitosta, jossa asiakas on olennainen osa koko prosessia sen sijaan, että olisi vain ulkopuolinen kohde. Kaikki dialogi asiakkaan kanssa on osa markkinointia ja myyntiä.
Välihuomiona todettakoon, että koko päivänä lavalla ei nähty yhtäkään miestä vaan kaikki esiintyjät ja panelistit olivat naisia. Pirteä poikkeus genressä tämä lähestyminen.
Ennen Sprout Socialin Roadmap-esitystä lavalle istahti kolmen hengen ja moderoijan paneeli, joka keskittyi puhumaan siitä, mitä asiakas toivoo kumppanitoimistolta. Pooja Van Dyke (ESPN CreativeWorks), Kamilah Jones (New Teacher Center) ja Becky Chandler (US Cellular) työskentelevät eri tyyppisissä organisaatioissa ja ovat nähneet maailmaa niin isojen kuin pienten toimijoiden silmin.
Ohessa muutama nosto asiakkaan näkökulmasta:
- Älä tule myymään ilmaa. Jos sinulla on toimialakokemusta, todista se datalla. Jos sinulla on onnistumisia, todista se datalla.
- Hyvä kumppani auttaa myös asiakkaan tiimiä ymmärtämään syitä ja seurauksia tekemiselle. Hyvä kumppani kasvattaa myös asiakasta.
- Haastaminen ja eri mieltä oleminen on sallittua, jopa toivottua, kun kerran kumppanille maksetaan ajassa elämisestä ja sen osaamisen jakamisesta.
- Asiakas haluaa kumppanin, joka auttaa hänet säilyttämään työpaikkansa myös tulevaisuudessa.
- Asiakkaat haluavat kumppaneita yksittäisten toteutusten sijaan.
Great question for agencies! #SproutPartnerSummit https://t.co/h3NoQKQrg1
— Sprout Social (@SproutSocial) 16. lokakuuta 2018
Ei mitään rakettitiedettä, mutta kiva kuulla näitä suoraan asiakkaana olevien, kokeneiden henkilöiden suusta.
Tapahtuman toinen päivä keskittyi Sproutin ja kumppanien toiminnan kehittämiseen. Kaikesta paistoi läpi Sprout Socialin halu pysyä lähellään kumppaneita ja kehittää kokonaisuutta yhdessä heidän kanssaan. Siitäkin huolimatta, että tilaisuudessa oli paljon saman alueen toimijoita samoilta markkina-alueilta, keskustelut olivat hyvin avoimia ja mielenkiintoisia.
Eikä siinä, mielenkiintoisia ja ajatuksia herättäviä keskusteluita tarvittiinkin, kun seuraavana vuorossa oli puolen vuorokauden mittainen kotimatka.
Jos haluat lukea lisää Sproutin mahdollisuuksista, klikkaapa tänne.