LM Someco logo

Pitääkö aina ottaa kantaa – mistä Blockout 2024:ssa on kyse?

Odotatko, että seuraamasi vaikuttajat ottavat kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin? Sosiaalisen median Blockout 2024 -ilmiö on kehittynyt vastauksena yleisön kasvaviin vaatimuksiin siitä, että vaikuttajien tulisi alustoillaan ottaa kantaa yhteiskunnallisiin keskusteluihin. Sosiaalinen media on aiemminkin toiminut henkilökohtaisen ilmaisun ja brändin rakentamisen alustana, mutta nyt seuraajat odottavat entistä hanakammin vaikuttajien käyttävän vaikutusvaltaansa edistääkseen sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Mitä seurauksia Blockout 2024:llä voi olla?

Mistä kaikki on lähtenyt liikkeelle? Blockout 2024 kumpuaa Israelin sotatoimista Gazassa ja vaatii julkisuuden henkilöitä ja vaikuttajia ottamaan kantaa poliittisesti arkaan tilanteeseen. Jos vaikuttaja ei ilmaise mielipidettään sodasta tai hänen näkemyksensä on seuraajien mielestä väärä, hänestä voi tulla blokkaamiskampanjan kohde.

Vastaavanlainen blokkaamisilmiö on suhteellisen uusi ja kehittynyt sosiaalisen median kasvun sekä poliittisen ja kulttuurisen polarisaation myötä. Algoritmit eri kanavissa luovat kuplia, joissa käyttäjät altistuvat eniten omien mielipiteidensä kaltaisille näkemyksille, mikä osaltaan voi vähentää suvaitsevaisuutta erilaisten mielipiteiden osalta. Blokkaaminen voi olla tapa osoittaa lojaalisuutta omaa ryhmää tai ideologiaa kohtaan. Seuraajat saattavat äänestää jaloillaan (tai profiilillaan) ja näyttää, etteivät siedä omien arvojensa vastaisia mielipiteitä. Toisaalta on olennaista miettiä millaista keskustelua ylipäänsä pitää suvaita. Ovatko rasistiset mielipiteet missään tilanteessa ok?

Blockout 2024 ohjaa myös vaikuttajia määrittämään entistä selkeämmin, mitä seuraajat voivat seurattavalta odottaa. Omaan sisältöstrategiaan keskittyminen ja siitä aktiivisesti seuraajille viestiminen on onnistuneen vaikuttajayleisön rakennuksen kannalta olennaista. Seuraajat arvostavat aitoutta. Pysymällä uskollisena omille arvoilleen ja viestimällä niistä johdonmukaisesti on epätodennäköisempää, että seuraajat joutuvat pettymään.

Pitääkö kaikkien sitten ottaa kantaa kaikkeen?

Hyvä ohjenuora on, että vaikuttaja voi käyttää sosiaalisen median kanaviaan mielipiteidensä ilmaisuun, jos kokee olevansa tarpeeksi perehtynyt johonkin aiheeseen. On hyvä myös pohtia koskettaako asia itseä jollain tapaa ja tunteeko, että omalla mielipiteellään voi tehdä enemmän hyötyä kuin haittaa. Kaikilla ei kuitenkaan ole valmiuksia ja tietoa käydä jokaista keskustelua. Kannanotot vaativat myös vaikuttajalta paljon resursseja ja voimia. Jos yhteiskunnalliseen keskusteluun heittäytyy kiireessä, voi pahimmillaan aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Toisaalta suositut vaikuttajat ovat asemansa takia seurattuja esikuvia, joilla on myös paljon valtaa julkiseen keskusteluun. Kohtuullinenkin perehtyminen yhteiskunnallisiin teemoihin voi olla vastuullista ongelmien tiedostamista, vaikka radikaaleja kannanottoja välttäisikin.

Miksi vaikuttajilta sitten odotetaan reaktiota niin moneen asiaan?

Se, mitä seuraajat odottavat, voi vaihdella suuresti. Jotkut näkevät vaikuttajat viihdekoneina: on mielenkiintoista seurata, miten vaikuttajat yllättävistä tilanteista ja vaikeista kysymyksistä selviävät. Toiset näkevät vaikuttajat esikuvina ja odottavat heidän käyttävän alustaansa arvojen mukaiseen viestintään sekä tärkeiden sosiaalisten ja eettisten kysymysten puolesta puhumiseen. Monet sosiaalisen median käyttäjät ovat myös tietoisia omista vaikutusmahdollisuuksistaan: kyse on ikään kuin uudenlaisesta kansalaisaktivismista, jossa sillä ketä seurataan on aitoa vaikutusta ympäröivään yhteiskuntaan.

Onko vaikuttajien blokkaamisella aitoa vaikutusta?

Teknisesti massablokkaus vaikuttaa algoritmeihin ja siihen, kuinka paljon vaikuttajan sisältö näkyy sosiaalisessa mediassa tulevaisuudessa. Julkisuuden henkilöille, joiden työ ja tulovirta on sosiaalisesta mediasta riippuvaista, massablokkaus voi johtaa näkyvyyden vähenemiseen, seuraajien menetykseen sekä siten myös tulojen ja liiketoimintamahdollisuuksien pienenemiseen. Harva yritys haluaa tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa, jotka ovat liian kiistanalaisia tai joutuvat blokkausten kohteiksi. Esimerkiksi Israelia ja Palestiinaa koskevan massablokkauksen myötä arvioidaan, että Taylor Swift olisi menettänyt satoja tuhansia seuraajia Instagramissa ja TikTokissa. Samalla massablokkaus voi johtaa siihen, että sosiaalinen media polarisoituu entisestään.

Asiaa mutkista se, että vaikuttajien mielipiteen ilmaisun vaikutus todelliseen päätöksentekoon on kyseenalainen. Vaikka globaaleilla megajulkkiksilla, kuten Taylor Swiftillä tai Kim Kardashianilla, saattaa olla vaikutusta esimerkiksi USA:n presidentinvaalien tulokseen, suurin osa faneista ja äänestäjistä ei usko vaikuttajien mielipiteiden vaikuttavan heidän valintoihinsa. Vaikeampaa on kuitenkin tutkia, miten vaikuttajien mielipiteet ja kannanotot vaikuttavat alitajuisesti äänestäjien mielipiteisiin ja (erityisesti nuorten) seuraajien kantoihin ja sitä myötä vaalitulokseen.

Mikä vastuu vaikuttajalla itsellään on?

Vaikuttajalla on ensisijaisesti vastuu omasta sisällöstään – mitä nuorempi kohdeyleisö, sen suurempi vastuu.  Ennen kuin heittäytyy keskusteluun tai lähtee ottamaan kantaa, kannattaa miettiä tietääkö asiasta tarpeeksi, jotta oman kannan pystyy muodostamaan. Koska monet yhteiskunnalliset kysymykset ovat moniulotteisia, asiaan voi olla syytä perehtyä ensin useasta luotettavasta lähteestä. Lisäksi yleisö aistii, osallistuuko vaikuttaja yhteiskunnalliseen keskusteluun aidosti omasta halustaan vai pelkästään brändikilpeään kiillottaakseen. Kaikkien vaikuttajien ei myöskään tarvitse ottaa kantaa kaikkiin kysymyksiin. On hyvä miettiä, mitkä asiat ovat itselle henkilökohtaisesti tärkeitä ja mitkä arvot merkityksellisiä.

Johtaako Blockout 2024 sitten yhteiskunnalliseen liikehdintään, vai onko tuloksena lisääntynyt polarisaatio ja vastakkainasettelu sosiaalisessa mediassa? Aikaisemmat isot someilmiöt kuten #MeToo tai Black Lives Matter ovat somesta levinneet perinteiseen mediaan ja tuoneet käsittelyyn suuria yhteiskunnallisia epäkohtia. Blockout 2024 -kampanjan aito muutosvoima edellyttää, että siitä kumpuava paine leviää somevaikuttajien alustoilta myös mediaan ja päättäjiin. Se, kuinka hyvin siinä onnistutaan, jää vielä nähtäväksi.

Yleisradio haastatteli Kristiina Saloa aiheesta, voit lukea lisää ruotsinkielisesta artikkelista: Blockout 2024 pressar influerare till att ta ställning – men måste alla uttrycka sin åsikt?

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta