Facebook on viime aikoina ryhtynyt laajentamaan toimintaansa monille osa-alueille. Nyt Intiasta saatiin kuulla Facebookin testailevan ääniviestejä uutena julkaisujen muotona. Samanaikaisesti Instagramissa taas testaillaan ääni- ja videoviestejä uusina yksityisviestien mahdollisuutena niiden käytön yleistyttyä niin Messengerissä, WhatsAppissa kuin SnapChatissakin. Onko ääni – eli radion ja podcastien kanssa kilpailu – sittenkin Facebookin seuraava iso aluevaltaus?
Jani kirjoitti hieman yli vuosi sitten Facebookin tahdosta kehittyä tulevaisuuden sisältöhubiksi ja nosti tällöin esille maailmalla jo Facebookissa käyttöön tulleen Live Audio -formaatin. Suorien videolähetysten lisäksi Facebook on siis tuomassa vaihtoehdoksi suorat audio- eli äänilähetykset. Niiden aikana lähetystä voi kommentoida, mutta audioraidan voi toki kuunnella myös jälkikäteen. Nyt näiden suorien äänilähetysten lisäksi testaillaan siis ennalta nauhoitetun ääniraidan julkaisua. Ääni on erittäin kiinnostava sisältömuoto, jonka sisäänmarssin yhteydessä Facebook on kehittymässä potentiaaliseksi podcastien julkaisualustaksi ja radiokanavienkin kilpailijaksi.
Miten äänijulkaisu nauhoitetaan?
Suomessa toteutettuja Live audio -lähetyksiä ei ole vielä näkynyt, koska niiden julkaisumahdollisuus ei ole tänne vielä saapunut. Maailmalta tosin tihkuu tietoja, että toiminnon saapuessa suoraa lähetystä tehtäessä voisi käytännössä vain valita pois videon näyttämisen vaihtoehdon, jolloin voi nauhoittaa ääniraitaa. Suomessa suoran lähetyksen toteutus vaatii mukaansa vielä videon.
Nauhoitetun äänen julkaisusta näet Intiasta kiirineen esimerkin alla. Mahdollisuutena siis on kuvien tai videoiden julkaisujen lisäksi Voice Clip. Ja sitten vain nauhoitetaan.
Ääni on tekstiä henkilökohtaisempaa, mutta ääninauhoitteen julkaiseminen voisi varmasti olla monelle meistä ajatustasolla paljon helpompaa kuin videon julkaiseminen on. Facebookin suunnalta onkin TechCrunchille kommentoitu, että Facebook hakee kaiken aikaa uusia tapoja, joilla käyttäjät voivat viestiä niin perheen kuin ystävien kanssa autenttisesti, ja ääniviestien koetaan olevan yksi näistä autenttisista viestintämuodoista. Facebookissa käyttäjien julkaiseman henkilökohtaisen sisällön määrä on pudonnut viime vuosina selkeästi ja moni käyttäjä onkin siirtynyt julkaisemaan kuvia arjestaan esimerkiksi Instagramiin, nuoret SnapChatiin. Ehkä tässä siis on yksi keino, jolla Facebook voi saada käyttäjiä kanavassaan aktiivisiksi.
Äänijulkaisut organisaatiokäytössä
Olen jo pitkään miettinyt, että podcastien tekoon pitäisi ryhtyä. Jos ääniviestit tulevat pian käyttöömme Facebookissa, ne olisivat matalan kynnyksen tapa ryhtyä opettelemaan podcastien toteutusta. Olettaisin, että moni kokee äänen videota helpompana sisältömuotona ja asiantuntijat voisivatkin lähteä näin helpommin sisällöntuotantoon mukaan. Nyt kannattaakin siis alkaa miettiä, millaisia äänijulkaisuja voisit omassa organisaatiossasi toteuttaa ja löytyisikö tiimistä äänijulkaisujen toteuttamisesta kiinnostuneita. Kun äänijulkaisut saapuvat käyttöömme, niiden nopeat hyödyntäjät voivat taas näkyä viestinnän edelläkävijöinä.