Sosiaalinen media elää jatkuvassa muutoksessa: uusia kanavia tulee, olemassa oleviin tulee uusia ominaisuuksia ja jotkut kanavat hiljenevät täysin. Erilaisia postauksia ja profiileja on kanavissa tällä hetkellä enemmän kuin koskaan aiemmin. Jos viisi vuotta sitten ”Pitäisikö meidän mennä firmana someen?” oli vielä ajankohtainen kysymys, nyt mietitään, mitä kanavissa voisi tehdä paremmin.
Olen itse sisältöstrategin roolissa päivittäin tekemisissä sosiaalisen median sisältöjen parissa: joko suunnittelun, toteutuksen tai analysoinnin kautta. Avaan tässä tekstissä onnistuneen sosiaalisen median postauksen ominaispiirteitä. Esille tuomani ominaisuudet läpileikkaavat eri aloja ja kanavia, eli ovat niin sanotusti yleispäteviä. Tarkempiin kanava- ja toimialakohtaisiin suosituksiin en tässä kohtaa mene. Mikäli yksityiskohtaisemmat vinkit kiinnostavat, suosittelen tutustumaan #SomenHermolla -webinaarisarjaamme tai olemaan suoraan yhteydessä.
Mutta nyt, viisi hyvän sosiaalisen median postauksen ominaisuutta.
1. Hyvä sosiaalisen median postaus on ajankohtainen
Sosiaalinen media elää hetkessä. Reaaliaikaisuus ja ajankohtaiset sisällöt ovat aina olleet näiden kanavien suola. Yksi syy, miksi avaamme esimerkiksi Instagramin useamman kertaa päivässä, on uuden informaation tarve.
Näin ollen myös hyvä sosiaalisen median postaus on ajankohtainen. Se voi linkittyä johonkin juhlapyhään, sillä hetkellä pinnalla olevaan puheenaiheeseen tai laveammin esimerkiksi tiettyyn vuodenaikaan. Lisäksi jokaisella toimialalla on omalle kohderyhmälle relevantteja, ajankohtaisia aiheita, jotka ovat onneksi usein myös ennakoitavissa.
Ajankohtaiset postaukset voivat olla myös sudenkuoppia, mikäli niihin lähdetään liian vauhdikkaasti ja miettimättä sopiiko tämä teema juuri meille. Vaarana voi olla viherpesun ja päälle liimatun arvomarkkinoinnin leima. Vaikka tehdään postaus ajankohtaisesta teemasta, tulisi postauksen sisällön kummuta aina organisaation toimista, tavoitteista ja missiosta.
2. Hyvä sosiaalisen median postaus on lähestyttävä
Välillä tunnen itseni rikkinäiseksi radioksi, kun toistan lausetta ”postaukset, joissa näkyy oikeita ihmisiä, toimivat parhaiten.” Meitä ihmisiä kiinnostavat toiset ihmiset – tämä fakta ei ole muuttunut mihinkään uusimpien TikTok-trendien myötä.
Ihmisläheisiä sisältöaihioita on monia: rennot tiimikuvat henkilöstöstä, kuluttajatarinat, asiantuntijakommentit ja vaikkapa suorat lähetykset.
Ihmiskasvot antavat usein myös anteeksi sisällön laadussa. Vaikka toki kannustan hyvälaatuisiin kuviin, on usein hieman kotikutoinen kuva, jossa on ihmisiä, parempi kuin kuvapankista poimittu viimeistelty versio.
3. Hyvä sosiaalisen median postaus huomioi julkaisukanavan
En lähde tässä tekstissä sen tarkemmin listaamaan kanavakohtaisia sisältösuosituksia, mutta sen sanon kuitenkin, että hyvä sosiaalisen median postaus huomioi kanavan, jossa se julkaistaan. Selkeimmin tämä näkyy kanavakohtaisten kuvakokojen huomioimisessa. Eli ei vaakavideoita Instagram Storiesiin!
Kuvakokojen lisäksi julkaisukanavan voi huomioida myös muilla tavoilla. Voidaan huomioida esimerkiksi kanavassa vallitsevat viraalitrendit, läsnä olevat kohderyhmät sekä uudet tekniset ominaisuudet.
Esimerkiksi Instagram Storiesista löytyy paljon teknisiä ominaisuuksia, joita käyttämällä voi osoittaa olevansa ajan hermolla. Tällaisia ovat esimerkiksi kysymysboksi, tietovisaominaisuus sekä erilaiset GIF-vaihtoehdot.
4. Hyvä sosiaalisen median postaus on selkeä
Sosiaalisen median kanavat ovat nopeita: niitä selataan vauhdilla, ja huomio tulee napata saman tien. Jotta pysymme mukana tässä vauhdissa, postauksen on hyvä olla selkeä ja napakka.
Napakkuudella en välttämättä tarkoita, että julkaisutekstin tulee olla vain yhden virkkeen mittainen. Tarkoitan sitä, että postauksella on hyvä olla vain yksi kärki ja toimintakehote (CTA). Kysykää siis itseltänne, mitä juuri tällä postauksella haluatte kertoa ja saada aikaan. Haluatteko antaa vinkin, saada uutiskirjetilaajia vai kerryttää kommentteja? Sosiaalisen median postauksilla voi tavoitella lähes mitä tahansa, mutta ei kaikkea yhdellä kertaa.
Suosittelen selkeää kärkeä yksittäisiin postauksiin, mutta myös sosiaalisen median sisältökokonaisuuden kannattaa olla viestien osalta rajattu. Mitä enemmän eri viestejä profiili välittää, sitä epätodennäköisempää on, että ne jäävät mieleen. Kannattaa siis rajata sosiaalisen median kanaviin esimerkiksi kolme tärkeintä pääviestiä, joita halutaan välittää.
5. Hyvä sosiaalisen median postaus rakentaa brändiä
Aiemmat kohdat ovat keskittyneet pitkälti sisällön toimivuuteen vastaanottajan näkökulmasta. Ei kuitenkaan pidä unohtaa, että sosiaalisen median postausten on tarkoitus rakentaa eheää brändikokemusta osana muuta markkinointiviestintää.
Hyvä sosiaalisen median postaus on siis ennen kaikkea sellainen, joka edesauttaa tavoitteitanne ja vie liiketoimintaa ja brändimielikuvaa haluttuun suuntaan. Vaikka postaus siis saisi kuinka paljon näkyvyyttä ja kommentteja, voidaan nämä reaktiot nähdä turhina, mikäli postaus ei tue tavoitteita. Kiteytettynä – ei kissavideoita, ellei niillä ole jokin funktio brändin rakentamisen näkökulmasta.