LM Someco logo

Stop: nyt lyhyt mainoskielen oppitunti

Minä olen kaksikielinen. Puhun sujuvasti sekä suomea että mainosta. Äidinkieleni on suomi, jota opetetaan kouluissa kautta maan. Mainoskieltä puhun työssäni. Sen opin varmaankin sitten isältäni. Vertailen tässä blogitekstissäni näitä kieliä sekä annan vinkkejä mainoskielen puhumiseen ja opetteluun. Lähestyn aihetta kielen konventioiden kautta. Aloitetaan suomesta.

Suomi: kielioppi ja logiikka

Suomen kieli on meille kaikille tuttua. Se kierii, pyörii ja jyrää niin kirjoissa, uutisissa kuin vaikkapa lähikaupassakin. 

Suomi on loogista. On kielioppi ja tietyt lainalaisuudet. Relatiivipronominia, attribuutteja, subjekteja, objekteja, aikamuotoja. Lähes aina löytyy oikea ja väärä tapa puhua, mikäli säännöstöä on uskominen. Kirjoissa kirjoitetaan kirjavaa kieltä, kirjakieltä. Uutisissa ollaan vähän vakavampia, selkeitä artikuloijia. Lähikaupassa voi vähän hymyilläkin, mutta keskustelut pyritään pitämään mukavan lyhyinä.

Seuraavana mainokset.

Mainoskieli: pilvilinna ja toiminta

Mainoskieltä näemme joka puolella, mutta harva pääsee sitä itse puhumaan ja tuottamaan. Mainoskieli on siellä missä mainokset ja mikä tahansa liiketoiminta: sosiaalisessa mediassa, tv:ssä, radiossa, bussipysäkillä, podcastissa, blogissa – olet siis tälläkin hetkellä sen piirissä. Useimmiten siihen taidetaan törmätä nykyään sosiaalisessa mediassa, jossa on tietysti omat lainalaisuutensa. Voit lukea niistä tarkemmin Paulan kirjoitusvinkeistä.

Laajemmassa mainoskielen tarkastelussa pilvilinna on aina jossain muodossa läsnä, ja sinunkin brändisi kannattaa luultavasti herättää asiakkaidenne huomio positiivisella kulmalla. Viesti voi olla esimerkiksi tartu tilaisuuteen tai anna hetki itsellesi. Usein päästään nimenomaan palkitsemaan itseämme ja voidaan heittäytyä vapauteen, kokeillaan uutta jopa. Välillä on tietysti tarpeen herättää huomio päinvastoin: entä jos pilvilinna romuttuisi? Älä aja humalassa on tästä oiva esimerkki. Mainostaja kysyy, oletko valmis heittämään kaiken pois. Harva meistä on. Siinä sen teho.

Hyvää viestiä voit vielä ryydittää muotoilemalla sen toimintakehotteeksi, kuten pari äskeistä esimerkkiä olivat. Se aktivoi ihmisiä toimimaan. Eikä toimintakehotteen kirjoittaminen mainokseen maksa tekijällensä mitään. Usko pois.

Se on huumoria ja pelkistämistä

Kohderyhmäsi kaipaa sinulta inhimillistä viestintää ja ylipäänsä käytöstä. Helppo keino viehättää ihmisiä on sopivan huumorin viljeleminen. Voit tehdä sen esimerkiksi maustamalla jotakin tuttua sanontaa omalla tyylilläsi (voisimme vaikkapa myydä kananmunia viestillä oma kot kot koti kullan kallis) tai osoittamalla, että ymmärrät vähän pidemmällekin kohderyhmäsi taustoja (torilla tavataan). Onnistunut huumori lisää inhimillisyyttäsi ja jättää sinut mukavasti asiakkaidesi mieliin. Huumorisilmään kuuluu luonnollisesti myös taitosi jättää vitsailematta silloin kun se ei sovi tilanteeseen. 

Myös pelkistys on tärkeässä osassa mainoskielessä. Sano asiasi siis lyhyesti ja pysy asiassa. Kyllä asiakkaasi tietävät vähemmästäkin, mitä sinä haluat sanoa. Puhu tietysti totta. Mutta ongelmana on, että jos sanot liikaa, kukaan ei oikeastaan tajua, mitä haluat sanoa. Aina voit ohjeistaa asiakkaitasi lukemaan lisää nettisivuiltanne. 

Ohjenuorana voisi pitää sitä, että jos sinulla on sanottavaa useamman mainoksen edestä, tee useampi mainos.

Onko kysyttävää?

Muistatko lapsuutesi joulut?

Tiedätkö sen raukean tunteen, kun heittäydyt puuterilumeen tekemään lumienkeleitä?

Nukutko yösi hyvin? Haluatko karistaa kiloja? Kuinka usein huollatat autosi? Säästätkö kuukausittain?

Kuinka sinä haluat aktivoida asiakkaitasi ajattelemaan? Tiedätkö tehokkaampaa keinoa kuin asetella sanomasi kysymykseksi ja antaa vastaanottajan aivojen yhdistellä loput? Voisitkohan sinä kysymysten avulla jopa johdatella asiakkaitasi näkemään maailman kuten sinä näet?

Mitä jos kysymyksen perään aseteltaisiin vielä tehokas toimintakehote esim. näin: Milloin viimeksi kävit hammaslääkärissä? Varaa aikasi nyt. Eihän se nyt koskaan haittaa kysyä, eihän?

Simppeliä, vai mitä?

Mitä oppeja? Yhteenvetoa – tai vetoa oman makusi mukaan 

Nyrkkisäännöt ovat kivoja, joten tässä kertauksena kourallinen oppejani. 

  • Rakenna tai romuta pilvilinna
  • Kehota toimintaan
  • Pelkistä sanomaasi
  • Viljele sopivasti huumoria
  • Käytä kysymyksiä

Nämä ovat luonnollisesti vain suuntaviivoja. Mainoskieleen peräti kuuluu oman vapauden ottaminen, joten harvaan tekstiin oikeastaan edes sopii kaikkien vinkkieni huomioiminen samaan aikaan. 

Mainostajan on tärkeää ymmärtää, että mainoskieli ei ole suomea. Sitä ei kannata järkeillä mitenkään. Se liittyy aina mainoksen kuvamaailmaan, mediakanavaan, vallitsevaan tilanteeseen, yhteiskunnan johonkin ilmiöön ja oman kohderyhmäsi kokemuksiin. 

Sinun tehtävänäsi on herättää kohderyhmäsi huomio keinolla millä hyvänsä. Luota omaan tekemiseesi ja pyri jättämään tähän maailmaan jotakin, mitä muut eivät ole vielä jättäneet. Ammattilaiselta saat tarvittaessa apua sopivan viestinnän muotoilemisessa. Ole meihin yhteydessä. 

Loppuun vielä mainoskieliversioita tutuista teksteistä

Valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä

Yhteys poikki? Soita uudestaan

Odottavan aika on pitkä

Odottaja, pitkästyttääkö?

Isä meidän

Kaipaatko korkeampaa voimaa?

“I have a dream”

What do you dream of?

Alussa olivat suo, kuokka – ja Jussi

Nostalgian kaipuuseen

Maamme-laulu

Torilla tavataan

Juankoski, Here I Come

Juankoski, Here I Come

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta