Viime vuodet ovat olleet haastavia monelle yritykselle myös markkinoinnin näkökulmasta. Kriisin iskiessä on luonnollista, että uutta tilannetta pelästytään ja mietitään, miten siinä kuuluu toimia, kun tulevaisuus on tuntematon ja epävarma. Markkinointitoimenpiteet ajetaan helposti täysin alas tai ainakin paussille, kun arvioidaan tilannetta ja uudenlaisia markkinointiviestejä.
Miksi siis markkinoida tässä maailmantilanteessa? Mainonnan lopettaminen kokonaan voi olla vaarallinen tie, jolla annetaan kilpailijoille tilaa näkyä ja mahdollisuus korjata potti.
Vahvat brändit menestyvät myös epävarmoina aikoina
Kantarin tutkimuksen mukaan vahvat brändit menestyvät parhaiten myös talouden epävarmoina aikoina. Vahvat ja vetovoimaiset brändit elpyvät nopeammin ja edelleen voittavat markkinaosuuksia muiden himmaillessa. Brändi on jokaisen brändikohtaamisen myötä syntyneen muistijäljen summa, ja mitä ainutlaatuisempia, vahvempia ja monipuolisempia altistumispisteitä brändillä on, sitä paremmin se jää muistiin. Etenkin näinä aikoina, jolloin hankintoja joudutaan pohtimaan tarkemmin, on syytä olla siinä porukassa, josta on jäänyt muistijälki tai joka on haluttava.
Menestyneet brändit ovat usein pitkäjänteisen työn myötä onnistuneet saamaan itsensä osaksi ihmisten elämää ja niitä halutaan käyttää myös vaikeampina aikoina. Ne rakentavat kokemuksia, joihin halutaan ja voidaan samaistua, tai joiden myötä koetaan itsensä kuuluvaksi esimerkiksi tiettyyn yhteisöön.
Haetaanko kasvua uusista vai nykyisistä asiakkaista?
IAB ja Kantar raportoivat mediamainonnasta kvartaaleittain, ja hiljattain ilmestyneessä tilastoinnissa verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri. Viime vuoden samaan ajankohtaan verrattuna digimainonta kasvoi seitsemän prosenttia.
Vahvat brändit, sen sijaan että yrittäisivät vain palata vanhaan tapaan tehdä bisnestä, ovat ennemmin keskittyneet rakentamaan jotakin uutta. Tämä ei tarkoita brändin rapauttamista vaan muutosvalmiutta, ketteryyttä ja ympäröivän maailman tutkimista. Viestin tulee tietysti tavoittaa, mutta ennen kaikkea se tarvitsee huomioarvoa, tunteiden ja muistijäljen synnyttämistä.
Kasvun ollessa haastavaa, nykyisten asiakkaiden lisäksi sitä voi mahdollisesti herätellä satunnaisostajista ja epäröijistä kohdennetuin viestein, tai panostaa uusiin asiakkaisiin oman kategorian ulkopuolelta. Tiedämme hyvin, että kanavien käyttö on pirstaloitunutta ja niitä käytetään eri tarkoituksiin, eri vuorokaudenaikoina ja eri mielentiloissa.
Brändinrakennus sosiaalisen median kanavissa on pitkäjänteistä työtä
Kuten muutkin liiketoiminnan ja markkinoinnin toimenpiteet, myös sosiaalisen median markkinoinnin tulee olla kannattavaa ja tuloksellista oli budjetti sitten iso tai pieni. Reaktiivinen julkaisujen buustailu siellä täällä tai pelkkään orgaaniseen näkyvyyteen luottaminen johtavat useimmiten vain mitättömiin tuloksiin. Pidä siis huoli mediabudjetin realistisista mittasuhteista ja satsaa laadukkaaseen, kohderyhmää puhuttelevaan sisältöön oikeissa kanavissa määrän sijasta. Brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa on pitkäjänteistä työtä. On myös hyvä ymmärtää, missä omat ja toimialan benchmarkit ovat, mikä on oma markkinapositio ja miten teidät todellisuudessa nähdään asiakkaan tai käyttäjien silmin, ei vain omassa brändikuplassa.
Peräänkuulutan myös seuraavaa: Tunnistaahan brändisi myös sosiaalisessa mediassa? Siihen kuuluvat logon lisäksi yhtä lailla värit, muodot, fontit, symbolit, äänet, sloganit, hahmot, pakkaukset ja mainonnan tyyli sekä äänensävy – siis se kaikki, mikä tekee brändistä brändin.
Sisältö, sisältö ja vielä kerran sisältö
Jakelukanavilla on tietysti suuri merkitys siihen, että viestit päätyvät näkyville, mutta vähintään puolet tekee luova sisältö. Kaikkihan tekisivät vaikuttavaa ja nokkelaa sisältöä, jos se olisi helppoa. Sisällöntuotanto on oikeaa, aikaa vievää työtä. Sen ei tarvitse olla kiillotettua tai koreilevaa, suurella rahalla tuotettua, vaan aitoa, samaistuttavaa ja teidän äänensävyllänne kerrottua. Sisällön räätälöiminen kanavaan sopivaksi onkin äärimmäisen oleellista, olipa kyseessä sitten display-pinta, Facebook, YouTube tai TikTok. (P.S. Nämäkin vaativat omat optimaaliset kokonsa, viestikulmansa ja pituutensa.)
Trendejä ei kannata seurata vain ollakseen trendikäs. Pohdi, mittaa ja tutki, resonoiko teidän tapanne viestiä kohderyhmässä, ovatko sisältökonseptinne relevantteja ja onko esimerkiksi kanavavalikkonne ja oma osaamisenne ajan tasalla. Meidän tulee adaptoitua kenties enemmän kuin koskaan ennen, tutustua uusiin alustoihin ja ilmiöihin, imeä vaikutteita ja seurata aikaamme.
Vuodesta toiseen tarina pysyy kuitenkin samana: hyvinä ja huonoina aikoina vahvat, merkitykselliset brändit selviävät.
Maailma muuttui, miksi kannattaa markkinoida tässä tilanteessa? Lataa sosiaalisen median trendikatsauksemme ja lue miksi brändinrakennus sosiaalisessa mediassa on pitkäjänteistä työtä.
Sosiaalisen median trendikatsaus 2023
Olemme koonneet trendikatsauksen, jonka avulla voit tehdä alkavasta vuodesta entistäkin paremman sosiaalisen median läsnäolollesi.