Viime aikoina olen taas päässyt sparrailemaan johtoryhmiä sosiaalisen median käytöstä. Monta esimerkillistä johtajaa on jo heittäytynyt mukaan verkon keskusteluareenoille. Tässä kaikille heittäytymistä harkitseville kokoamani johtajan muistilista, jossa on tiiviisti avattu, mitä kannattaa huomioida sosiaalisen median käyttöä aloittaessaan. Tämä lista ei ehkä ole sinulle, jos olet jo aktiivinen sosiaalisen median vaikuttaja, mutta voit toki vinkata siitä johtajalle, joka ei vielä itse ole perehtynyt sosiaalisen median mahdollisuuksiin.
1. Kuuntele
Lähtiessäsi mukaan sosiaaliseen mediaan ja verkon keskusteluihin, aloita kuuntelemalla. Uuteen kanavaan tutustut kätevimmin hakemalla seurattavaksi vertaisiasi ja selvittämällä, millaisista asioista he viestivät sosiaalisessa mediassa. Kuuntelemalla huomaat tapoja toimia, tutustut kanavien käytön logiikkaan ja alat ymmärtää koko kanavassa viestimisen kulttuuria. Esimerkiksi Twitter voi aluksi tuntua sekavalta, mutta esimerkiksi TweetDeckillä luotava dashboard auttaa hahmottamaan hauilla löytyvistä keskusteluista ne itselle merkitykselliset.
2. Luo identiteetti
Mieti, millainen keskustelija olet arkielämässä ja miten kaiutat oman luonteesi myös verkkoon, jotta vaikutat aidolta ja läsnäolevalta. Jos olet huumorintajuinen, viljele huumoria sopivissa määrin myös verkkokeskusteluissa, ja jos taas olet kovin asiallinen, voit pitää tyylistäsi kiinni. Kanavasta tulee itsellesi luonnollinen kanava, kun et yritä vetää roolia, vaan keskityt olennaiseen: olet oma itsesi, viestit sinulle tärkeistä asioista ja seuraat, mitä sanottavaa muilla on. Ehkä jopa kommentoit joskus toisten keskustelunavauksiin!
3. Ei johdon tuki, vaan esimerkki
Hyvä johtaja johtaa joukkojaan edestä eli näyttää esimerkkiä. Jos organisaatiosi tavoitteissa on tukea asiantuntijoiden proaktiivisuutta verkon keskusteluissa, ja luoda läpinäkyvyyttä ja avoimuutta, mikset itse johtaisi verkon vaikuttamistyötä? Uusien kanavien käytön opettelu vaatii toki rohkeutta, mutta uskon, että työntekijät arvostavat sitä, että johtaja laittaa itsensä likoon ja alkaa opetella uutta. Voit toki valita, haluatko tekopyhästi julistaa, että organisaatiomme on avoin, läpinäkyvä ja vuorovaikutteinen, vai pistätkö itsesi likoon ja uskallat oikeasti toimia peräänkuulutettujen arvojen mukaisesti.
4. Luo suunnitelma
Mieti, mistä aiheista haluat keskustella ja minkä aiheiden keskusteluissa haluat näkyä. Mieti omia kärkiteemojasi ja näkemystäsi: Millaisilla viesteillä voit erottua muista ja tuoda oman äänesi kuuluville? Mieti oma tapasi toimia, ja aseta itsellesi tavoitteita. Uuden kanavan käyttöä aloitellessasi voit vaikka alkuun lähteä kuukausihaasteeseen: pyrkiä yhden kuukauden ajan päivittäin tekemään jotain kyseisessä kanavassa: esimerkiksi Twitterissä twiittaamaan tai edes uudelleentwiittaamaan jotain sisältöä päivittäin. Käyttämällä kanavaa säännöllisesti opit sen lainalaisuuksia ja totut sovelluksen hyödyntämiseen. Aseta itsellesi tavoitteita, ja pyri niitä kohti. Jos et toimi suunnitelmallisesti ja panosta vuorovaikutukseen, ei kokemasi hyötykään välttämättä ole kovin kummoinen.
5. Älä pönötä, vaan heittäydy
Sinun ei täydy olla liian muodollinen verkossa. Viestiessäsi ihmisenä muille ihmisille, et tee pörssiviestintää, vaan käyt avointa dialogia. Tällöin voit olla rento ja vapaamuotoinen. Voit joskus jakaa arkisen kuvan ja kertoa harrastuksistasi. Näin et näyttäydy ainoastaan organisaatiosi lippulaivana, vaan ihmisenä, jolla on mielipiteitä ja muutakin elämää, kuin työrooli. Olet mielenkiintoinen, ja sinuun halutaan tutustua.
Video on yksi parhaista keinoista olla oikeasti läsnä. Voit aloittaa videoiden tekemisen vaikka sisäisesti ja siten luoda yhteenkuuluvuutta, yhteistä näkemystä ja olla läsnä omalle tiimillesi. Kun rohkaistut viestimään videoilla myös ulkoisesti, olet jo todella pitkällä uudenlaisen kommunikaation hyödyntäjänä.
6. Oppimisen ja yhteisöllisyyden kanava
Sosiaalinen media tarjoaa oivan mahdollisuuden oppimiseen. Verkostomme ja yhteisömme kasvaessa voimme itse kehittyä ja myös jakaa omaa osaamistamme muille. Kun mietit, mitä hyötyä viesteistäsi tai osaamisestasi voisi olla muille, voit oikeasti kasvattaa mainettasi ja suosiotasi – ja saada seuraajia. Jaa näkemyksiäsi ja ota kantaa. Seuraamalla toisten näkemyksiä pääset taas haastamaan omaa osaamistasi ja miettimään asioita eri näkökulmista.
7. Älä jää yksin, jos kriisi yllättää
Niin kuin muutenkn työelämässä, myös verkossa viestiessäsi vastaasi voi tulla kriisitilanne – tai tilanne, josta saattaa muotoutua isompi häly. Paras ohjeeni tällaiseen tilanteeseen on kokeneen sosiaalisen median käyttäjän kanssa sparrailu. Tällöin tilannekuva aukeaa, eli osaamme laittaa tilanteen oikeisiin mittasuhteisiin. Pahimmilta kriiseiltä vältyt, jos muistat ennen julkaisemista muotoilla viestisi niin, ettei se olisi kovin monitulkintainen. Maltti on siis valttia, etenkin silloin, kun joku yrittää provosoida. Voit aina kommentoida, että asiattomuuksiin asti ei kannata mennä, jos vastapuoli keskustelussa sortuu älyttömyyksiin.