Meta on kesän aikana uudistanut vauhdilla Instagramia. Osa uudistuksista on kirvoittanut protesteja jopa Instagramin globaalisti seuratuimmilta käyttäjiltä. Tuttuun tapaansa Meta ottaa sovellustensa kehityksessä mallia nousevista sovelluksista (eli erityisesti TikTokista) ja jatkaa videosisältöjen tyrkyttämistä yhä useammalle käyttäjälle. Lisäksi tiedonsiirtoon liittyvien tietosuojakysymysten vuoksi ilmassa leijuu taas Metan uhkaus Euroopasta lähdöstä. Lue tämä artikkeli lomilta palatessasi, niin pääset kärryille sosiaalisen median uusimmista tuulista.
Osalle käyttäjistä Instagramin uutisvirta on jo pitkään näyttänyt aivan erilaiselta kuin ennen. Julkaisut ovat vaihtuneet koko näytön kokoisiksi ja julkaisutekstistä näkyy aiempaa lyhyempi alkupätkä – ja sekin kuvan päällä. Lisäksi uutisvirta on alkanut täyttyä suositelluista videoista, jotka tulevat tuntemattomilta käyttäjiltä.
”Mitä ihmettä, yrittääkö Instagram olla kuin TikTok?”
TikTokin käyttö on kasvanut kaikkialla maailmassa nopeasti ja paljon. Silti iso massa ei vielä ole siirtynyt Instagramista ja Facebookista TikTokiin katsomaan videoita tuntemattomilta käyttäjiltä, vaan he yhä viestivät omille kaveripiireilleen ja yhteisöilleen Metan alustoilla ja haluavat nähdä heille tärkeiden tahojen sisältöjä. Tässä suhteessa TikTokilla ja Metan kanavilla on yksi varsin perustavanlaatuinen ero: Instagramissa on aiemmin saanut uutisvirtaan sisältöjä vain seuraamiltaan tileiltä, (sekä toki mainostajilta). Mutta uusien käyttäjien sisältöä löytääkseen on pitänyt siirtyä Explore-välilehdelle tai hakea itse sisältöä esimerkiksi aihetunnisteiden kautta.
Nyt moni käyttäjä on kimpaantunut siitä, että uutisvirta täyttyy Reels-videoista, jotka ovat itselle vieraiden käyttäjien tekemiä. Instagram on toki tarjonnut mahdollisuuden lopettaa suositusten saaminen tai siirtyä seuraamaan niin sanottua. suodatettua uutisvirtaa, jossa näkee vain seurattujen käyttäjien sisällöt. Facebookin uutisvirta muuttui jo aikaa sitten samalla tapaa, eli uutisvirrassa alkoi näkyä selkeästi enemmän muutakin kuin jo seurattujen tilien sisältöjä.
Meta hakee (ja on aina hakenut) kanaviensa kehitykseen oppia ja ideoita pienemmiltä sosiaalisen median kanavilta ja pyrkii integroimaan niiden keksimiä toimintoja omiin alustoihinsa, jottei käyttäjien tarvitsisi siirtyä kilpaileville alustoille niiden perässä. TikTok ja Metan kova usko videoformaatin kasvuun on ajanut heidät muuttamaan nyt myös Instagramia ja pyrkimyksenä on luoda siitä selkeämmin videoalusta. Käyttäjät tosin ovat eri mieltä: heinäkuussa haluttiin tehdä Instagramista taas Instagram (Make Instagram Instagram again) – tavallisten käyttäjien lisäksi jopa Instagramin seuratuimpiin vaikuttajiin kuuluvat Kim Kardashian ja Kylie Jenner osallistuivat uudistusten kritisointiin.
Instagramin johtaja Adam Mosseri reagoi ensin omalla Reels-julkaisullaan ja pyrki avaamaan huolestuneille käyttäjille, miksi muutoksia tehdään. Hänen mukaansa ns. koko näytön täyttävät julkaisut voisivat olla käyttäjille hyvä kokemus ja uudenlaisten sisältösuositusten ansiosta Instagramista voisi tulla kiinnostavampi. Kritiikki kuitenkin kasvoi kasvamistaan, ja parin päivän sisään Instargam jo ilmoittikin perääntyvänsä kokeiluista ja poistavansa koko näytön julkaisut. Myös suositeltujen julkaisujen määrä tulee vähenemään. Mosseri perusteli viimeisimpiä muutoksia Metan sisäisellä datalla, joka on paljastanut, ettei tiktokmaisuus olekaan Instagram-käyttäjien mieleen.
Kanavien erilaiset roolit – ja yhteisön merkitys
On kiinnostavaa nähdä, mihin suuntaan Meta aikoo jatkossa Instagramia kehittää ja pyritäänkö siitä tosiaan tekemään tiktokmaisempi. Sekä Facebookin että Instagramin etu on kuitenkin aiemmin ollut selkeästi niissä syntyneissä yhteisöissä. Kanavissa kun seurataan itselle tärkeitä tahoja, kuten ystäviä, sukulaisia, vaikuttajia, tai harrastuksiin liittyvää sisältöä, yrityksiä ja brändejä. Sisällöntuottajia, joita itse halutaan seurata. Ne eivät niinkään ole paikkoja, joihin mennään tuntikausiksi katsomaan hauskoja videoita – kuten TikTokiin – vaan sisältöjä todella halutaan nähdä itselle tärkeiltä tekijöiltä sen sijaan, että nähtäisiin jotain hassunhauskaa. Toki merkityksellisten sisältöjen ohella näissäkin sovelluksissa voidaan käydä toisella välilehdellä kurkkimassa uusia, kiinnostavia tilejä ja niiden sisältöjä, mutta se ei ole se pääpointti kanavien käytössä.
Yhteisöllisyys onkin koko perusta esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnille, jota Instagramissa esiintyy paljon– kun vaikuttajiin tutustuu ja heitä seuraa aktiivisesti, heidän suosituksensa voivat tuntua uskottavilta ja luotettavilta. Kyse ei ole vain kanavassa saatavasta näkyvyydestä, vaan myös luotettavasta suosittelijatahosta. Samaa efektiä ei TikTokista ihan samalla tavalla mainostaja saa, koska sisällöt eivät lähtökohtaisesti näy ainoastaan käyttäjien seuraajille, vaan algoritmi tarjoilee niitä paljon laajemmin yleisöille – siis myös heille, joille kyseisen tahon sisällöt eivät ole samalla tavalla merkityksellisiä ja luotettavia. Koska kahden kanavan käyttötapa ja -tarkoitus on niin erilainen, on sisältöjen sitouttavuuskin toisistaan poikkeavaa.
Metan uhkaus lähteä tietosuoja-asioiden takia
Metan liikkeitä on nyt muutenkin kiinnostavaa seurata. Irlannin tietosuojaviranomainen esitteli heinäkuussa päätösluonnoksen, jonka perusteella Metalta kiellettäisiin kokonaan eurooppalaisten käyttäjien tietojen siirtäminen Yhdysvaltoihin. Jo alkuvuodesta mediassa kohistiin Metan vuosiraporttiin sisällytetystä uhkauksesta, jonka mukaan Facebookin ja Instagramin käyttö voi loppua Euroopassa, jos Euroopan unioni ei taivu yhtiön tahtoon datan säilyttämistä koskevassa kiistassa.
Suomen tietosuojavaltuutettu Anu Talus kommentoi asiaa Ylelle: ”Kyse on päätösluonnoksesta. Irlanti ei ole antanut muille EU-maille tiedoksi, että tällainen päätös tehdään, vaan luonnos käsitellään kaikkien valvontaviranomaisten kesken. Metan tarjoamat palvelut toimivat kaikkien EU:n jäsenvaltioiden alueella, minkä vuoksi kaikkien jäsenmaiden valvontaviranomaisilla on kuukausi aikaa kommentoida Irlannin luonnosta.”
Prosessi on byrokraattinen: kaikkien jäsenvaltioiden tulee hyväksyä vielä päätösluonnos, joka on nyt kuukauden mittaisella kommentointikierroksella. Siihen voi siis hyvinkin tulla vielä muutoksia. Päätöksessä voi kestää vielä pitkään, jopa kuukausia.
Haluatko pysyä #SomenHermolla? Tule mukaan kuukausittain toteutettavaan #SomenHermolla-webinaarisarjaan, josta saa asiantuntijoidemme pureksimaa tietoa sosiaalisen median kehityksestä ja pidät osaamisesi ajan tasalla.
Myös vuonna 2023 kannattaa pitää osaaminen ajan tasalla. #SomenHermolla-webinaarisarjan avulla pysyt aina ajan tasalla uusista tuulista ja kanavien muutoksista.