LM Someco logo

Instagram osana matkailumarkkinointia — Hyötyykö Visit Helsinki?

Instagram - Iso kirkkoSiinä missä Instagram mielletään jakamisen palveluksi, olen kursseillani painottanut aina hyvin paljon sen mahdollisuuksia löytämisen palveluna. Hashtageilla, eli tunnisteilla, ja paikkamerkinnöillä eri puolille maapalloa sidotut kuvat ovat antaneet niin muille käyttäjille kuin alueiden toimijoille mahdollisuuden nähdä miten ja missä ihmiset viettävät aikaa, oli kyse sitten paikallisista asukeista, turisteista tai yrityksistä.

Palvelun kenties suurimpia heikkouksia on kuitenkin ollut hakutoiminto, joka ei ole antanut etsiä kuvia paikkojen kautta vaan tällä rintamalla hakutoiminto on aina rajoitettu pelkästään tunnisteiden hyödyntämiseen. Huutoomme on vihdoin vastattu ja löytäminen myös puhtaasti paikkojen kautta on mahdollistettu.

 

Muutokset Instagram-hakutoiminnallisuuksissa

Instagram hakuHaku- ja löytämistoiminnallisuuksia muutettiin kerralla vastaamaan palvelun hyödyntäjien tarpeita ja itse hakunäkymään on tullut kaksi selkeää muutosta — henkilö- ja tunnistehaun rinnalle lisätyt näkymät Parhaat ja Paikat.

Nimensä mukaisesti Paikat antaa vihdoin mahdollisuuden etsiä kuvia niihin liitettyjen paikkojen mukaan. Ennen muutostahan paikkoihin liitetyt kuvat oli mahdollista nähdä vain löytämällä kuva, jossa paikka oli liitettynä, ja täpätä tuota paikan nimeä kuvan yläpuolella.

Omalla tavallaan paikkoja mielenkiintoisempi tuttavuus on Parhaat-näkymä, joka listaa oletuksena viimeisimmät tilit, tunnisteet ja paikat, joihin olet hakujen perusteella siirtynyt. Hyödylliseksi tämän näkymän tekee se, että kun alat kirjoittamaan hakukenttään, listaa Instagram sinulle samaan näkymään hakusanalla löytyvät paikat, tilit ja tunnisteet.

Hakutuloksista eteenpäin siirtyessä tulevaa näkymää on myös päivitetty ja esimerkiksi tunnisteen kuvavirrassa näytetään alkuun muutamia nostoja suosituista kuvista, jonka jälkeen tulee perinteisempi listaus kuvista aikajärjestyksessä.

Ja se matkailumarkkinointi?

Matkailumarkkinointia ajatellen paikkapohjainen hakutoiminnallisuus avaa täysin uuden maailman, kun alueiden yritykset ja matkailutoimijat pääsevät entistä paremmin tutustumaan oman alueensa kuvavirtoihin ja siihen, miten ihmiset kokevat ja näkevät ympäristön, sen tapahtumat ja yritykset.

Mikä on sen arvokkaampaa yrittäjälle, kuin päästä katsomaan asiakkaiden tuottamaa suodattamatonta kuva- ja videotuotantoa liittyen juuri omaan brändiin, niin hyvässä kuin pahassa? Tämä materiaali on toisaalta tärkeää yleisen fiiliksen tutkimisen kannalta, mutta voi antaa myös osviittaa siitä, minkälainen kuvamateriaali kiehtoo aihealueen seuraajia ja minkälaisia tunnisteita kannattaa hyödyntää omissa Instagram-julkaisuissa.

Laajemmaltikin eri alueiden markkinointia miettiville paikkapohjainen hakutoiminnallisuus antaa mahdollisuuksia ymmärtää alueiden piilossa olevia hienouksia, joita ei osaa miettiä ympäristössä muuten paljon aikaa viettävänä. Ja mikä hienointa, markkinoijalle on entistä helpompaa tutkia vastaavien alueiden vetovoimaa ja tutkia millaiset asiat kiehtovat muualla.

Perinteiseen tunnistepohjaiseen hakutoimintoon verrattuna paikkalähtöinen ajattelu antaa enemmän kontekstiin sidottua ja hyödyllisempää kuvamateriaalia, sillä varsinkin kaupunkien ja alueiden nimillä hakiessa tunnisteet antavat aika laidasta laitaan kaikenlaista kuvaa selfieistä kotisohvalla isoihin tapahtumiin.

Miten Visit Helsinki hyödyntää Instagramia?

Elisabeth Heinrichs
Elisabeth Heinrichs
Visit Helsinki

Sain kunnian keskustella Instagramia hienosti hyödyntävän Visit Helsingin sosiaalisen median koordinaattorin Elisabeth Heinrichsin kanssa heidän fiiliksistään Instagramin suhteen. Keskustelu itsessään helmeili virikkeellisesti moniin eri sfääreihin, mutta myös itse aiheesta vaihdettiin muutama sana.

Visit Helsinki lähti itsessään käyttämään Instagramia aikanaan hyvinkin kokeilevasti ja etsi omaan käyttöönsä toimivaa mallia erilaisten kuvateemojen ja -tekstien kautta. Viimeisen vuoden aikana he ovat löytäneet selkeän linjauksen oman sisältönsä suhteen ja tiliä lähdetty viemään selkeästi suuntaan, jossa esitellään inspiroivaa, tapahtumarikasta ja elinvoimaista kaupunkia. Linjaus noudattelee hyvin Helsingin Markkinointi Oy:n sosiaalisen median strategiaa, jossa on lähdetty muun muassa siitä liikkeelle, että Visit Helsinki on siellä missä matkailijatkin, puhutellen heitä rennosti, mutta tietoisuutta lisäten ja entistä enemmän sitouttaen. Osana strategiaa HMOY on määritellyt eri kanavien rooleja vapaa-ajan matkailijan ostoprosessissa.

Siinä missä Visit Finland panostaa enemmän maisemallisiin hienouksiin, kertoo Elisabeth Visit Helsingin valinneen tyylin, jossa kaupunkikuvassa on paljon ihmisiä ja elämää, ja tämä kieltämättä on nähtävillä tilin sisältöä tutkiessa. Lähestymisen taustalla on ollut osana ihmisiltä kerätty palaute, jossa kaivattiin fiiliksiä kaupungin sykkeestä. Sen lisäksi, että Visit Helsinki tuottaa itse materiaalia tililleen, pyrkivät he nostamaan 50-50 suhteella myös muiden käyttäjien Helsinkiin liittyviä tunnelmapaloja.

Instagramia seuraamalla Visit Helsinki on Elisabethin mukaan löytänyt useita kaupunkia hienosti esille nostavia instagrammaajia ja Omar El Mrabtin kanssa edettiin niinkin pitkälle, että hänen kuviensa parhaimmistosta tehtiin mainosvideo Visit Helsingin Youtube-kanavalle.

https://www.youtube.com/watch?v=EjkLeU8huHI

Helsinkiin liittyvien kuvien ohella Elisabeth tutkii aktiivisesti varsinkin ulkomaisten kaupunkien ja matkailutoimijoiden tapoja käyttää verkkoa, niin oman toiminnan parantaminen edellä kuin myös erilaisia yhteistyömuotoja pohtien.

Instagramin uudet hakutoiminnot Elisabeth toivottaa ilolla tervetulleeksi, sillä hän kokee näiden olevan heille selkeä mahdollisuus seurata entistä paremmin Helsingin kannalta oleellisten paikkojen kuvasisältöjä.

Puhelun päätteeksi jäämme pohtimaan miten Instagramin mainonta tulee vaikuttamaan kanavan tulevaisuuteen. Liiallinen kaupallistuminen ja varsinkin huonolaatuiset mainoskuvat voivat ajaa käyttäjiä pois palvelusta, mutta tämän suhteen tulemme olemaan viisaampia, kunhan mainonta rantautuu syksyn aikana Suomeen.

Linkit

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta