Instagram ilman aihetunnisteita on kuin kala ilman polkupyörää. Kala ei tarvitse polkupyörää ja Instagram tulisi toimeen ilman aihetunnisteita. Mutta jotta arkeen saadaan iloa ja säpinää, aihetunnisteita tarvitaan Instagramissa ja kalankin viihdearvo nousisi seuraavalle tasolle, jos se opettelisi fillarin käyttöä.
Aihetunnisteet ovat Instagramin filosofiassa tärkeässä asemassa, sillä niiden avulla löydetään ja tullaan löydetyksi. Hakutoiminnot eivät vielä ole ihan sillä tasolla, että kuvat kissoista löytyisivät haulla siten, että palvelu analysoisi jaettujen kuvien sisällön. Sisältöanalyysin puutteellisuudesta kumpuaa tarve hyödyntää aihetunnisteita, jolla kuvaillaan niin kuvan sisältöä kuin sen potentiaalisia merkityksiä, ja mahdollistetaan kuvien löydettävyys.
Aihetunnisteet ovat Instagramin filosofiassa tärkeitä, sillä niiden avulla löydetään ja tullaan löydetyksi.
Koulutettuani Instagramia kymmeniä kertoja eri organisaatioiden viestijöille ja markkinoijille olen uhrannut omaa tiliäni mekanismien opettelulle ja käyttänyt aihetunnisteita mekaanisesti, luovasti ja välillä en ollenkaan. Osana tätä olen kokeillut kahta muutamien viikkojen pituista matkaa kokonaan ilman aihetunnisteita, joista tuoreimman joulukuussa 2015.
Rakkaudesta sydämiin se grammaajakin jakaa
Ensimmäinen kuva ilman aihetunnisteita. Ei se aihetunnisteiden lisäämättä jättäminen niin pahalta tuntunut. Tykkäämisiä tippuu hiljalleen, kämmeniä hikoiluttaa. Onhan tuo kuva toki vähän tylsä. Joulu- ja sisustuaiheisilla tunnisteilla olisi todennäköisesti alku ollut vauhdikkaampi. Puhelimen notifikaatiot on hiljaa. Eikö kukaan rakasta minua?
Konkretian tasolla oli heti alkuun nähtävissä, että valtaosa tykkäämisistä tulee kuviini ihmisiltä, jotka jo tiedän ennestään minua seuraavan. Muutamien kymmenien tykkäämisten jälkeen Instagramin algoritmit alkavat selkeästi purra, sillä tykkäämisiä tippuu myös ennestään minulle tuntemattomilta.
Instagramin Explore-toiminnallisuus (se näkymä, kun täppäät appsukassa hakutoimintoon) on todennäköisesti alkanut näyttämään kuvaa ihmisille sen perusteella, että se on saanut tykkäämisiä heidän tuntemiltaan ihmisiltä.
Kaikki tykkäämiset ovat siitä arvokkaita, että ne nostavat kuvan löytämismahdollisuuksia Explore-toiminnon kautta. Siksi aihetunnisteiden laaja-alainen käyttö on välillä suositeltavaa, vaikka tykkäykset eivät tulisikaan aina kohderyhmiltä.
Tilastojen perusteella normaalina kuukautena noin 30% kuvieni tykkäyksistä tulee käyttäjiltä, jotka eivät seuraa minua. Missä aihetunnisteiden käyttämättömyys näkyi kokeilujen aikana oli juurikin tämä, sillä tykkäämisten määrä seuraajilta oli testijakson aikana lähellä 90%. Uusien seuraajien kasvussa oli havaittavissa myös pientä notkahdusta normaaleihin kuukausiin verrattuna.
Mitä tästä kaikesta opittiin?
Kokonaisuutta ajatellessa on hyvä toki huomioida se, että itse en aloittanut testaamista tyhjästä vaan tililläni oli jo ennestään 1500+ seuraajaa. Useamman sadan seuraajan tilillä on jo sen verran niin sanottua kriittistä massaa taustalla, että nämä tuovat Explore-näkymälle nopeasti nousemista ajatellen tarvittavan määrän tykkäämisiä.
Testikerrat ja tuoreiden asiakkaille luotujen Instagram-tilien analysoinnit ovat konkreatian tasolla lähinnä vahvistaneet hyväksi havaittuja ”sääntöjä”
- Kontekstiin istuvien aihetunnisteiden lisäksi geneerisempien tunnisteiden käyttäminen kannattaa varsinkin uusien seuraajien saamisen mahdollistamiseksi
- Tarpeeksi suuren seuraajapohjan kerryttämisen jälkeen geneeristen aihetunnisteiden käyttämisen hyödyllisyys alkaa laskemaan, kun Instagram joka tapauksessa nostaa kuvia Explore-näkymässä esille
- Oma seuraamis- ja tykkäämisaktiivisuus on suuressa osassa huomion saamisessa, sillä moni tarkastelee kuvistansa tykänneiden tilejä
- Julkaisuaktiivisuus ei vaikuttanut tykkäämisten määrään – jos ei ole asiaa, pysy hiljaa
- Iltaa kohti tehdyt julkaisut keräsivät enemmän tykkäämisiä kuin aamupäivällä tai iltapäivällä julkaistut
Mutta se kala polkupyörän selässä… Olisiko jollain vinkata hyviä videoita tähän liittyen?