Facebook tiedotti viime torstaina uutisvirran algoritmin uusimmasta päivityksestä, joka toimitusjohtaja Mark Zuckerbergin mukaan on ”a major change to how we build Facebook”. Päivityksen taustalla on Facebookin kehittäminen merkityksellisempään ja sosiaalisempaan suuntaan – ihmisten kerääminen yhteen. Tavoitteena on nostaa uutisvirrassa esille oikeasti merkityksellisiä sisältöjä ja sellaisia, jotka herättävät aitoa vuorovaikutusta.
Oma ensimmäinen reaktioni tähän uutiseen oli: ”mikä tässä on uutta?”. Facebook on jo pidemmän aikaa kehittänyt uutisvirran algoritmia siten, että se suosii perheenjäsenten ja kavereiden päivityksiä yrityssivujen julkaisujen sijaan. Yrityssivujen on ollut lähes pakollista käyttää jonkin verran mainoseuroja näkyvyyden ylläpitämiseen ja kasvattamiseen. No, mikä tässä nyt sitten on uutta ja yritysivuja päivittävien huomion arvoisia asioita?
Yrityssivun orgaaninen näkyvyys laskee entisestään
Käytännössähän tämä uudistus tarkoittaa, että ystävien, perheenjäsenten ja ryhmien julkaisut nousevat uutisvirran kärkeen ja yrityssivujen julkaisut jäävät hännille. Tämä ei varmasti tule kellekään yllätyksenä. Kaverien sisältöjen noustessa yhä enemmän laskee yrityssivujen näkyvyys automaattisesti. Luonnollisesti tämä tarkoittaa myös useampien mainoseurojen kilahtamista Facebookin kassaan. Tämä trendi on ollut havaittavissa jo vuodesta 2016 ja erityisen kovan romahduksen yrityssivut kokivat syksyllä 2017.
Uskon, että uudistuksen myötä kommentit nousevat reaktioista merkittävimpään asemaan ja erityisesti julkaisun kommenteissa tapahtuva keskustelu. Mikäli siis saat kaksi Facebook-kaverusta keskustelemaan keskenään sivusi julkaisun alla, voit kokea onnistuneesi. Toki tykkäysten merkityskin on varmasti edelleen vahva. On kuitenkin pidettävä huolta siitä, ettei reaktioita pyritä saamaan niinsanotuin kepulikonstein, eli esimerkiksi reaktioäänestyksiä hyödyntäen, sillä tämänkaltaiset julkaisut eivät nouse uutisvirrassa.
Algoritmin suosikit: ryhmät, livelähetykset ja vaikuttajayhteistyöt
Uusin päivitys on kiinnostava siksi, että se on tietääkseni ensimmäinen algoritmipäivitys, jonka myötä videot eivät lähtökohtaisesti saa etumatkaa näkyvyyskisassa. Livevideot Facebook tosin nostaa tiedotteessaan, sillä tämän sisältömuodon on huomattu herättävän enemmän vuorovaikutusta kuin muiden. Facebook mainitsee tiedotteessaan ohimennen myös, että julkisuuden henkilöiden kanssa tehtävät yhteistyöt herättävät usein vuorovaikutusta. Tämä sivulauseessa mainittu yksityiskohta on huomionarvoinen ja linjassa vaikuttajayhteistöiden merkityksen kasvun kanssa.
Uuden algoritmipäivityksen myötä myös ryhmät tulevat nousemaan entistä näkyvämpään rooliin. Yritysten onkin syytä huomioida ryhmien mahdollisuudet omassa Facebook-viestinnässään: minkä aiheen ympärille voisimme luoda ryhmän? Mitä eksklusiivista voimme tarjota? Olisiko Facebook-ryhmä ratkaisu B2B-markkinoinnin haasteisiin? Ryhmissä tapahtuva vuorovaikutus on mielestäni tällä hetkellä Facebookin antoisinta sisältöä. Uusien ryhmien määrä ja olemassa olevien aktiivinen käyttö osoittavat, etten ole ainoa tätä mieltä oleva. Ja myös Facebook näyttää huomanneen tämän.
Analysoi omaa uutisvirtaasi ja opi sisällöistä
Oma Facebook-feedini vastaa jo tällä hetkellä vahvasti tätä tuoreinta uudistusta. Tätä kirjoittaessani uutisvirtani kymmenen ensimmäistä postausta sisältävät kolme mainosta, kaksi ryhmän päivitystä, kolme kaverin linkkijakoa sekä kaksi kaverin päivitystä. Reagoin näistä yhteen: suljetussa ryhmässä tehtyyn gallup-kyselyyn.
Suosittelenkin jokaista tarkastelemaan ajatuksella omaa feediään ja analysoimaan mitä siellä näkyy ja miksi. Omaa feediä analysoimalla ja vertaamalla tämän hetkistä tilannetta vaikkapa kolmen kuukauden päästä olevaan voi oppia paljon uutisvirran kehityksestä ja toimivasta sisällöstä. Minkälainen sisältö minulle näkyy ja kiinnostaako se? Mitä itse klikkaan? Ja ennen kaikkea mihin koen tarpeen kommentoida.
Yritysten pitkän tähtäimen tekemistä peilatessa algoritmin muutos painottaa entisestään meidänkin sanomaamme keskittymistä suunnitelmallisempaan tekemiseen, jossa laadulla korvataan määrää. Mikon blogikirjoituksessaan esille nostama dialogiloikka nousee uuteen arvoon, kun mielikuville halutaan myös vastakaikua.
Kaiken kaikkiaan tällä(kin) uutisvirran päivityksellä on hyvä tarkoitus: tehdä Facebookista jälleen oikeasti sosiaalinen media. Muutos kannustaa yrityksiä tuottamaan omille kohderyhmilleen relevanttia sisältöä, joka aiheuttaa reaktioita ja vuorovaikutusta. Kysymys kuuluukin – miksi tarvitsemme Facebookin algoritmimuutoksen muistuttamaan meitä tästä?