LM Someco logo

Facebook Työpaikat -osio rantautumassa vihdoin Suomeen

Facebook julkaisi helmikuussa 2017 lähtevänsä haastamaan LinkedIniä rekrytoinnin saralla. Konkreettisia askelia otettiin vuoden 2017 aikana, jolloin näin ensimmäisillä suomalaisilla sivuilla mahdollisuuden julkaista työpaikkailmoituksia Facebookissa. Tänään keskiviikkona 28.2.2018 Facebook julkaisi tietoa työpaikkailmoittelun saapumisesta kunnolla 40 uuteen maahan. Suomi on hyvin todennäköisesti yksi näistä maista, joissa työpaikkailmoittelu tulee pian mahdolliseksi! Facebook tiedottaa myös vuoden aikana työpaikkailmoitteluun tulleista lisäyksistä. Tässä päivitetyssä blogiartikkelissa yhdistelen aiemmin maailmalta saatua tietoa sekä näitä uusimpia muutoksia.

Osa meistä pääsee jo katsomaan avoimesti listattuja työpaikkoja suuntamalla Facebook Työpaikat -osioon. Linkki tähän osioon on ilmaantunut osalle Facebook-käyttäjistä, ja se löytyy etusivun uutisvirran vasemman reunan valikosta, kun klikkailee auki valikon ”Näytä enemmän” -kohtaa. Tuosta osiosta löytyy mahdollisuus hakea sijainnin, toimialan ja työtehtävän tyypin pohjalta Facebookissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja. Tällä hetkellä, kun itse menen kyseiselle sivulle hakea tekemään, hyrrä pyörii tyhjää, joten tässä alla on kuvakaappauksena kesäkuussa 2017 kaappaamani kuva tästä osiosta löytyvästä ilmoituksesta.

 width=

Facebook Työpaikat -välilehti Facebook-sivulle

Niille Facebook-sivuille, joilla on jo mahdollisuus julkaista Facebook-sivuja, ilmestyy sivun asetuksiin, Muokkaa sivua -kohdan alle vaihtoehtoisena välilehtenä Työpaikat -välilehti. Tältä välilehdeltä löytyy mahdollisuus julkaista sivulle työpaikkajulkaisu. Facebook on kertonut, että välilehden kautta voi jakaa työpaikkoja, eikä se maksa mitään. Lisäksi jos haluat tavoittaa laajemmin ihmisiä, työpaikkajulkaisuja voi tietenkin mainostaa, kuten mitä tahansa muuta julkaisua Facebookissa.

Työnhakijan kannalta hakeminen on helppoa – kun haluat hakea tiettyyn tehtävään, klikkaat ja luot hakemuksen, johon siirtyy automaattisesti profiilistasi löytyvä ammatillinen tieto sinusta. Tätä hakemusta voi tietenkin muuttaa ennen hakemuksen lähettämistä. Kun hakemus on jätetty, hakijan ja työnantajan sivun välille aukeaa Messenger-keskustelu, jossa työnantaja voi vahvistaa vastaanottaneensa hakemuksen. Työnantajayhteisön edustajat voivat nähdä vain hakemuksesta löytyvän tiedon sekä kyseisen henkilön julkisesti jakaman tiedon, ei muuta henkilökohtaista hänen profiilistaan.

Hakemukset siis lähetetään lähtökohtaisesti Facebook-sivun viestit-osioon eli Facebook Messengeriin yhteiseen inboxiin, joten niihin vastaamisen pitäisi olla helppoa ja yksinkertaista. Sivun kautta voidaan siis suoraan viestiä hakijoiden kanssa, aikatauluttaa haastatteluja ja lähettää automoituja muistutuksia. Tämä Messenger-viestien hyödyntäminen hakuprosessissa voi kyllä mielestäni aiheuttaa hankaluuksia – Facebook-sivujen ylläpitäjä ei välttämättä aina ole organisaatiossa oikea henkilö työhakemusten käsittelijäksi. Voi siis olla, että tietyt toimijat päätyvät tämän takia luomaan erityisesti työnpaikkailmoitteluun keskittyvän sivun.

 width=

Työtehtävän julkaiseminen Facebook-sivulla

Pääsin testaamaan uuden työtehtävän julkaisemista Facebook-sivulla, jolla jo oli mahdollisuus julkaista työtehtävä. Alta näet kuvakaappauksena, miltä uuden työtehtävän julkaisun vaihtoehdot näyttävät eli millaisia vaihtoehtoja ilmoituksen toteutukseen on tarjolla. Ensinnäkin työnantajan sivu valitaan alasvetovalikosta. Työtehtävää voidaan esitellä, antaa kuva tai käyttää sivun olemassaolevaa kansikuvaa, antaa työnimike ja työn sijainti. Valinnaisena voi täyttää tiedon palkasta, alasvetovalikosta valiten joko tunnissa, päivässä, viikossa, kuukaudessa tai vuodessa. Työn tyypiksi voi alasvetovalikossa valita kokopäivätyön, osa-aikatyön, harjoittelun, vapaaehtoisen tai sopimuksen. Tietoja-kentässä voi kuvailla työtehtävää ja sen edellytyksiä. Lisäkysymyksiä voi esittää avoimina kysymyksinä, kyllä/ei-kysymyksinä tai monivalintakysymyksinä. Mainonnan hallinnasta tuttuun tapaan sitä mukaan, kun täytät tietoja vasemman reunan kenttiin, rakentuu julkaisu sivun oikeaan reunaan.

 width=

Kun työpaikkajulkaisu on luotu, se menee Facebookille hyväksyttäväksi. Facebook lupaa, että työpaikkajulkaisu tulee näkyville Facebookissa vuorokauden sisällä. Työpaikkajulkaisu tulee olemaan aktiivinen 30 päivän ajan. Facebook lupaa lähettää muistutuksen, ennen kuin työpaikkajulkaisu vanhenee.

Mitä uutta Facebook kertoi?

Keskiviikkona 28.2.2018 Facebook tiedotti, että aiempien toiminnallisuuksien lisäksi he ovat Yhdysvalloissa ja Kanadassa jo luoneet mahdollisuuden luoda työpaikkailmoituksia mobiilisovelluksella sekä tuoneet työkaluja hakemusten hallinnointiin sekä haastattelujen aikataulukseen. Työnhakijoille on myös tuotu mahdollisuus pyytää ilmoituksia heitä kiinnostavista työtehtävistä. Upotan tähän alle myös videon, jolla esitellään työpaikkailmoituksen tekoa Facebookissa.

 

Yhteenveto

Facebook lähti vuonna 2017 Amerikassa testaamaan työpaikkailmoittelun mahdollistamista palvelussaan. Ensimmäiset yritykset ja organisaatiot Suomestakin pääsivät työpaikkajulkaisuja tekemään kesällä 2017, mutta tämä jäi varsin marginaaliseksi, koska ominaisuus tuli käyttöön vain hyvin harvoille. Nyt Facebokin tiedotettua tästä laajentumisesta, uskomme ilmoittelun saapuvan pian myös Suomeen. Tällä Facebook oivasti haastaa niin LinkedIniä, joka on pitkään tunnettu työnhakuun profiloituneena kanavana, sekä perinteistä mediaa työpaikkailmoittelun kanavana. Uskon, että nämä uuden rekrytointiominaisuuden käyttömahdollisuudet tulevat varsin pian laajentumaan ja että tästä tulee tärkeä työkalu monelle rekrytoijalle niin B2C- kuin B2B-toimijoiden keskuudessa. Facebookia kun käyttää niin suuri osa tavallisista kansalaisista, 2,7 miljoonaa suomalaista, että moneen työpaikkaan voi olla helppo tavoittaa potentiaalisia hakijoita juuri Facebookin kautta.

Blogiartikkeli julkaistu alunperin 13.6.2017 ja päivitetty 28.2.2018 kun Facebook tiedotti aiheesta lisää.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta