Facebook tiedotti viime viikolla, että se poistaa mahdollisuuden muokata linkkijulkaisujen esikatselua. Aiemmin yksittäiset käyttäjät ja yrityssivujen ylläpitäjät ovat pystyneet muokkaamaan esikatselun kuvaa, otsikkoa ja kuvausta suoraan julkaisun kohdalta, mutta päivityksen jälkeen tämä ei ole enää mahdollista.
Tällä muutoksella Facebook pyrkii vähentämään valheellisten uutisten ja huijaukseen perustuvien linkkien jakoa ja näin parantamaan Facebookin käyttökokemusta ja sisältöjen totuudenmukaisuutta. Mutta mitä muutos tarkoittaa yrityksille? Miten se vaikuttaa sisällöntuotantoon ja -jakeluun?
Miten muutos vaikuttaa sisällöntuotantoon ja -jakeluun?
Käytännössä muutos vaikuttaa sisällöntuotantoon siis siten, että jakaessa linkkiä Facebook-julkaisussa tulee käyttää esikatselusisältöä, jonka Facebook automaattisesti verkkosivuilta hakee. Mikäli esikatselua haluaa muokata, tulee se tehdä verkkosivun puolella lisäten sivun tietoihin Open Graph-tunnisteita. Kun verkkosivuilla on tunnisteet kunnossa, voi esikatselun tarkistaa Facebookin Sharing Debugger-työkalulla. Verkkosivusisältöjen jakelu ja jakojen räätälöinti tulee siis olemaan monimutkaisempaa, mutta edelleen mahdollista.
Yksi poikkeus muutoksessa kuitenkin on. Mediat ja julkaisijat voivat edelleen muokata jakamiaan linkkejä suoraan Facebookissa, mutta tämän tehdäkseen heidän täytyy erikseen hakea Facebookilta lupa julkaisutyökaluista nyt löytyvän Link Ownership -ominaisuuden kohdalta. Tämä työkalu on toistaiseksi käytössä vain mediataloilla ja julkaisijoilla.
Muutos hankaloittaa käytännön julkaisutyötä siten, että mikäli verkkosivuilta automaattisesti tuleva kuva ei ole sopivan kokoinen tai se ei muuten sovi julkaisuun, ei kuvaa voi julkaisuvaiheessa enää vaihtaa. Sama koskee otsikkotekstiä ja linkin kuvausta. Mikäli esikatselun otsikoksi tulee siis esimerkiksi Tietoja, Ajankohtaista tai jokin muu yleisluontoinen eikä lainkaan sisältöä kuvaava tai sen luokse houkutteleva teksti, sitä ei voi enää muokata Facebookissa. Tai jos kuvauksen tekstiksi tulee epämääräisiä julkaisuajankohtaan liittyviä lukuja tai se jää ikävästi kesken, ei sitäkään saa muokattua tai poistettua. Kuvassa saattaa myös esiintyä kaulan kohtaa katkeavat kollegat tai auringonlasku ilman aurinkoa.
Mikäli haluaisi esimerkiksi jakaa aikaisemmin tehdyn blogiartikkelin uudella ajankohtaisella kuvalla tai esimerkiksi tuoda otsikkotasolle lisäinfon (kuten ajankohtaisen alennuksen tai tarjouksen), ei tämä uudistuksen myötä enää onnistu ilman lisäyksiä verkkosivuille. Mikäli verkkosivuilta ei tule esikatseluun ollenkaan kuvaa, voi sen toistaiseksi vielä lisätä suoraan Facebookissa. Lisäksi uuden kuvan lisääminen onnistuu karuselllilisäyksenä (jolloin se tulee alkuperäisen rinnalle), mutta alkuperäistä ei ole mahdollista poistaa.
Vinkkilisäys! Linkin esikatselun muokkauksen pystyy kiertämään yhdellä tavalla. Toimi näin: tee julkaisusi normaalisti ja tallenna se luonnoksena. Tämän jälkeen mene julkaisutyökalujen kautta muokkaamaan luonnostasi. Tällöin pystyt muokkaamaan linkin otsikkoa sekä sen alla olevaa kuvaustekstiä. Itse kuvaa ei tälläkään konstilla valitettavasti voi muokata.
Sosiaalinen media paremmin osaksi verkkosivujen sisältöjä – ja päinvastoin
Ensireaktio muutokseen on monilla, kuten myös allekirjoittaneella, ollut skeptinen. Linkkien esikatselulla on merkittävä rooli liikenteen ohjaamisessa verkkosivuille. Se että viestiä on voinut julkaisutekstin lisäksi myös kuva- ja otsikkotasolla räätälöidä ajankohtaiseksi, persoonalliseksi ja tarkentavaksi, on ollut hieno mahdollisuus. Myös Facebookin analytiikka on osoittanut, että linkin esikatselulla on väliä näkyvyyden, reaktioiden ja klikkausten kannalta.
Onko tässä muutoksessa yrityksen oman sisällöntuotannon näkökulmasta siis mitään positiivista?
Itse näen, että muutos voi olla tärkeä askel siinä, että sosiaalisen median sisällöt nähdään entistä vahvemmin osana verkkosivusisältöjen suunnittelua ja toteutusta. Kun sosiaalisen median linkkiohjausten sisältö määräytyy verkkosivulla tehtyjen asetusten pohjalta, on verkkosivusisältöjä tehtäessä ajateltava myös sosiaalisen median jaettavuutta. Tämä taas toivottavasti johtaa siihen, ettei sosiaalista mediaa unohdeta vaan se nähdään erottamattomana osana verkkosivusisältöjen luomista. Myös verkkosivujen rakenteeseen on panostettava, jotta julkaistavien linkkien tekstiä pystyy muuttamaan jo verkkosivujen puolella. Tämä tarkoittaa hieman erilaista panostusta jokaisen verkkosivujen sisältöpalasen kohdalla.
Kaiken kaikkiaan toivon, että tämä muutos saa yritykset ajattelemaan sosiaalisen median merkitystä liikenteen ohjaajana ja miettimään, kuinka laadukkaan liikenteen saaminen tulee aina huomioida julkaisusisällöissä – myös niissä pienissä yksityiskohdissa.
Päivitys: Joulukuussa 2017 Facebook toi Business Manageriin mahdollisuuden vahvistaa tietyn domainin eli verkkotunnuksen omistajuus. Tehtyäsi tämän voit taas muokata kyseiseltä sivulta jaettavia linkkejä Facebookissa! Jatkossa voit myös antaa oikeuksia kyseiseltä sivustolta jaettavien linkkien muokkaamiseen tietyille Facebook-sivuille tai kumppaneille. Lue ohje omistajuuden vahvistamiseen täällä!