Käsi ylös, jos et ole koskaan törmännyt Facebook-arvontaan. Näin arvelinkin. Joko näitä on oman työnsä puolesta tehnyt tai ainakin törmännyt siviilihahmona omassa virrassaan. Kenties jopa osallistunut. Facebook-arvonta on sisältömuotona erityisesti Suomessa hyvin suosittu ja sitä hyödynnetään useilla eri toimialoilla. Arvontajulkaisu voi sellaisenaan kuulostaa hyvin yksinkertaiselta sisältömuodolta – ja sellainenhan se oikeastaan on. On kuitenkin muutamia asioita, joita arvontoja tekevän kannattaa huomioida, jotta saa niistä parhaan mahdollisen hyödyn irti. Alla listattuna viisi tärppiä!
1. Muista säännöt
Kyllä, Facebook-arvonnoissa on säännöt. Yleisimmät sääntörikkeet liittyvät jakamis- ja merkitsemiskehotuksiin. Facebookin sääntöjen mukaan arvonnoissa ei saa velvoittaa osallistujaa jakamaan julkaisua omalla seinällään tai merkitsemään kaveriaan julkaisuun. Usein liikutaan hieman harmaalla alueella ja kysytään kenen kanssa osallistuja jakaisin palkinnon, mutta ei velvoiteta merkitsemään kyseistä henkilöä. Näin siis käytännössä saa tehdä. Voit myös arpoa sivusta tai julkaisusta tykänneiden kesken tai kommentoineiden kesken. Kommentoineiden kesken arpominen on usein helpoin tapa, sillä näin saadaan kerättyä hyödyllistä dataa ja lisättyä vuorovaikutusta (jota Facebookin algoritmi suosii). Lisäksi voittajan kontaktointi on helpompaa, kun voi vastata suoraan yksityisviestillä kommentin jättäneelle.
Lisäksi julkaisussa on hyvä mainita seuraavat asiat: arvonnan järjestäjä, osallistumisaika, osallistumisen muoto, palkinnon arvo sekä miten voittajaan ollaan yhteydessä. Lisäksi tulee vapauttaa Facebook vastuusta, eli käytännössä lisätä tekstiin ”Facebook ei ole osallisena arvonnassa”. Joskus voi olla hyödyllistä kirjoittaa myös ylös, miten toimitaan jos voittaja ei esimerkiksi viikon sisällä vastaan viestiin. Usein arvotaan toinen voittaja.
Facebookin säännöt pääset kertaamaan täältä. Kampanjasäännöt löytyvät kolmoskohdasta.
2. Mieti mitä kysyt
Facebook-arvonta on äärimmäisen herkullinen sisältömuoto asiakaspalautteen ja ideoiden keräämisen kannalta – olettaen että arvontaasi osallistutaan kommentoimalla. Arvonnassa voit kysyä esimerkiksi minkälaista sisältöä sivullesi toivotaan tai mahdollisesti tietyn tuotteesi tai palvelusi käyttömotiiveja. Ei siis kannata pyytää osallistujia kommentoimaan pelkästään ”mukana”, sillä näin hukkaa ainutlaatuisen mahdollisuuden saada infoa irti osallistujista. Jos kysymys on asetettu oikein, Facebook-arvonta voidaan nähdä jopa kevyenä kuluttajatutkimuksena.
Tarkkaan valittu arvonta-aktivointi, joka linkittyy yrityksesi liiketoimintaan, auttaa rajaamaan kohderyhmästä pois ”kisahaukkoja”. Kisahaukat osallistuvat mihin tahansa arvontaan, vailla minkäänlaista kiinnostusta itse arvonnan järjestäjään. Tämän joukon tavoittaminen ei vie ketään kohti liiketoiminnallisia tavoitteita. Toisin kuin sopivan haastava kysymys.
Kysymyksen ei kuitenkaan kannata olla liian haastava tai epämääräinen. Jos Facebookin käyttäjä joutuu hetkenkään miettimään, mitä kysymyksellä haetaan, on hän todennäköisesti jatkanut jo seuraavaan julkaisuun. On esimerkiksi aivan eri asia kysyä ”Mistä unelmoit?” kuin ”Jos saisit nyt käteesi 200€, mitä sillä tekisit?”. Joskus konkreettiset esimerkit vastauksista tai jopa valmis lista, josta valita, voivat helpottaa vastaamista.
3. Valitse oikeanlainen palkinto
Aktivoivan kysymyksen lisäksi kannattaa miettiä tarkoin mitä arvotaan palkinnoksi. Palkinnon kannattaa olla sekä kohderyhmää kiinnostava että liiketoimintaasi linkittyvä. Ajankohtaisuudesta saa myös aina plussaa.
Palkinnoksi ei siis kannata arpoa uusinta iPhonea, mikäli ei satu olemaan Apple-tuotteiden jälleenmyyjä. Kun arpomasi tuote linkittyy liiketoimintaasi, vältyt todennäköisemmin ahkerimmilta ämpärinmetsästäjiltä. Palkinnon ei välttämättä tarvitse edes olla kovinkaan arvokas, houkuttelevuus kohderyhmän silmissä on tärkeämpää.
Palkintoa valitessa kannattaa myös huomioida sen käyttömahdollisuudet eri kohderyhmissä. Kerrostalossa asuva ei todennäköisesti halua itselleen kaasugrilliä. Mahdollisimman laaja käyttäjäkunta takaa suurimman osallistujamäärän. Palkinnolla voi toki myös rajata osallistujia tai sitouttaa pidemmäksi aikaa. Sitouttavia palkintoja voivat olla esimerkiksi vuoden kampaajakäynnit, keittiöremontti tai sosiaalisen median koulutus.
4. Pidä huolta, että visuaalinen sisältö tukee arvontaa
Sosiaalisen median sisällön kultainen sääntö: kuva pysäyttää – teksti tukee, täydentää ja tarkentaa. Tämä pätee myös arvontajulkaisuissa: visuaalinen sisältö on se, joka naulitsee Facebook-skrollaajan kohdallesi. Tarkkaa ohjeistusta siihen, millainen on hyvä arvontajulkaisun kuva, minulla ei ole antaa, sillä kaikki riippuu kohderyhmästä sekä arvonnan aiheesta. Mikäli mahdollista, kuvassa kannattaa näkyä itse palkinto. Tai mikäli palkinto ei ole fyysinen esine tai asia, voi kuvassa olla tilanne, joka palkinnon voitettua on mahdollinen. Tämä konkretisoi kisan ja saa sen tuntumaan todellisemmalta.
Vaikka kuva on tärkeä, myös teksti on huomiosi arvoinen. Muista että julkaisuteksti katkeaa mobiilissa aika nopeasti. Jollei arvonta tule millään lailla ilmi kuvan kautta tai tekstin alussa, saattaa moni skrollata arvonnan ohi. Arvonta kannattaa siis varmuuden vuoksi mainita ensimmäisen 90 merkin sisällä. Vaihtoehtoisesti voi myös harkita kuvaan lisättävää toimintokutsua. En usein suosittele lisäämään Facebook-julkaisun kuvan päälle tekstiä, mutta arvonnoissa pienen osallistu- tai arvonta-palluran lisääminen voi joskus olla hyvä tehokeino. Mikäli arvontajulkaisua mainostetaan, on hyvä tarkistaa täältä kuvan tekstimäärä, sillä yli 20% tekstiä sisältävät kuvat saatetaan hylätä mainonnassa.
5. Pohdi liittyykö arvonnan sisältö liiketoiminnallisiin tavoitteisiinne
Törmään omassa Facebook-virrassani viikoittain, jopa päivittäin, monenlaisiin arvontoihin. Usein arvonnan nähtyäni jään pohtimaan mitäköhän kyseinen brändi tai organisaatio haluaa saavuttaa tällä julkaisulla. Miksi juuri tämä sisältö?
Mielestäni tärkein asia, joka Facebook-arvontoja tekevän tulee muistaa, on: älä tee arvontoja arvontojen vuoksi. Arvonnoilla saadaan usein kivasti uusia sivutykkääjiä ja reagointeja suhteessa muihin julkaisuihin, joten on helppo jäädä niihin ikäänkuin ”koukkuun”. Säännöllisesti tehtävät arvonnat voivat pitkällä aikavälillä tukea näkyvyyden ylläpitoa, mutta on äärimmäisen tärkeää tuottaa myös muunlaista sisältöä.
Kannattaa myös kysyä itseltä, onko arvonnan sisältö sellainen, jonka näkyvyys edesauttaa sosiaalisen median tavoitteiden saavuttamisessa? Koska arvonnat usein saavat suhteessa laajemman näkyvyyden, kannattaa miettiä mille teemalle tai konseptille haluatte tämän näkyvyyden. Arvontoihin on helposti linkitettävissä esimerkiksi uuden tuotteen tai palvelun lanseeraus, kiinnostavat referenssitarinat tai rekrytointiuutiset.
Kaiken kaikkiaan Facebook-arvonnoissa pätevät samat lainalaisuudet kuin minkä tahansa muun sisällön kanssa. Mitä haluan tällä julkaisulla sanoa ja ketä haluan tavoittaa? Ja miksi?
Artikkeli on kirjoitettu 29.01.2018 ja päivitetty viimeksi 28.1.2019.