Facebook ja Instagram ovat vakiinnuttaneet asemansa sosiaalisen median kanavien kärjessä ja ovat käytössä maksetussakin mainonnassa jo laajalti niin brändeillä, vaikuttajilla kuin yrityksillä ja organisaatioilla. Instagram onkin tänä vuonna mennyt käyttäjämäärässä vanhemman toverinsa Facebookin ohi Suomessa, ja mainonta Instagramin, etenkin tarinoiden (storyjen) puolella, on kasvanut räjähdysmäisesti. YouTube, LinkedIn ja Twitter ovat myös tuttuja juttuja, mutta sosiaalisen median kentässä on valtavasti muitakin mahdollisuuksia, joita et välttämättä vielä tunne tai ole ajatellut omassa mediavalikossasi.
Sosiaalisen median kenttä elää jatkuvasti, ja ennen kuin yritys tai organisaatio sukeltaa uusiin kanaviin kannattaa yleensä tarkastella sosiaalisen median strategiaa ja oman organisaation tavoitteita. Haluammeko olla edelläkävijänä kokeilemassa uudempia alustoja vai seuraammeko ensin, miten muut alan toimijat kanavia hyödyntävät ja mahdollisesti lähdemme vasta seuraavassa aallossa mukaan? Vaikka oman organisaation brändiin ei sopisi kyseisen kanavan tapa toimia, tai sen kohderyhmä ei ole se mitä tavoittelette, kannattaa pyrkiä ymmärtämään uusien kanavien lainalaisuuksia ja sisältömuotoja, sillä ne ja niistä nousevat ilmiöt usein rantautuvat perinteisempiin kanaviin. ”Uuden” titteliä tässä blogitekstissä esittelemäni kanavat eivät suoranaisesti enää ansaitse, mutta kerron seuraavaksi pääperiaatteet kustakin.
SnapChat – nopeatempoista sisältöä ja pikaviestintää
Snapchat eli tuttavallisemmin Snap, on pääasiassa alle kolmikymppisten temmellyskenttä, jossa ensi sijassa pikaviestitään kavereiden kanssa, rikastetaan reaaliaikaista sisältöä filttereillä ja hassutellaan 3D-linsseillä. Suomessa on Snapin mukaan 1,4 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää, ja mainonta siellä on erittäin kustannustehokasta. Haasteensa tosin tuo se, että mikä tahansa valju tai ylikiillotettu sisältö sellaisenaan ei ole sinne omiaan, vaan sisällön tulee puhutella, olla kiinnostavaa ja kanavan näköistä. Linssien ja filtterien parissa vietetty aika voi olla minuutteja, ja niitä jaetaan ahkerasti ystäville. Pikselin voi myös asentaa ja käyttää kanavaa taktisempaankin mainontaan, esim. kokoelmamainosten eli collection adien muodossa. Snap-mainontaa voit tehdä ilman omaa yritysprofiilia Snapin oman mainonnan hallinnan kautta.
Pinterest – pinni unelmistasi
Pinterest on tuttu sosiaalisen median kanava, jossa selataan kauniita kuvia, luodaan niistä tauluja, unelmoidaan ja inspiroidutaan. Suomessa on noin miljoona kuukausittaista Pinterest-käyttäjää, joista valtaosa on naisia. Pinterest eroaa monesta muusta kanavasta siinä, että sinne tullaan suunnittelemaan ja etsimään tuotteita sekä ideoita useita kuukausia ennen ostoaietta, jolloin mainonnan näkökulmasta kannattaa tavoitella näitä henkilöitä etupainotteisesti. Tauluihin palataan ja niitä täydennetään kun on nähnyt vaikkapa kauniin tapetin, herkullisen reseptin, täydellisen käsilaukun ja puolison toivoman lahjaidean, ja sitä kautta päädytään ostoksille.
Pinterest peittoaakin jopa hakukoneet etenkin sesonkeina kuten tulevaa joulua, juhla- ja sisustusideoita etsiessä, matkaa, hääkoristeluja tai keittiöremonttia suunnitellessa, ja se toimii myös taktisena kanavana näkyvyyden lisäksi. Niin kuin muuallakin, kanavaan sopiva visuaalinen luova sisältö on tärkeää. Mainontaa varten brändisi tarvitsee yritystilin. Pinterest on viime aikoina myös kehittänyt kovasti yrityksille ja organisaatioille suunnattua mainonnan työkalupakkia.
Jodel – lokaali anonyymi keskustelualusta
Berliiniläislähtöinen, alunperin korkeakouluopiskelijoiden käyttämä Jodel perustuu sijaintiisi ja näyttää viestit eli jodlaukset n. 10 km säteellä sijainnistasi. Jodelin ydin on yhteisöllisyys ja anonyymi, nopea ja aito viestintä ilman profiilikuvia ja nimimerkkejä. Jodelissa on myös omanlaisensa tunnisteet, lyhenteet ja tapa viestiä, kuten OJ, karma, lanka ja #asiallinen. Pääkanavan (main) lisäksi voit liittyä erilaisille omille aihetunnisteiden kanaville kuten @ravintolavinkit, @loveislandsuomi, @kallio tai @naamaltanäyttävätasiat. Jodelin käyttäjämäärä kävi huipussaan koronavuoden aikana, ja kuukausikäyttäjät ovat pysyneet noin 320 000 tasolla, joista valtaosa on 18–34-vuotiaita, mutta osa myös siitä ylöspäin. Mainostaa voidaan display- ja boosted post -formaateilla, jossa display-näkyvyys tarkoittaa vertikaalimuotoista kuva- tai videomainosta, ja boosted post tekstimuotoista mainosta, jonka alla brändi voi 24 tunnin ajan olla vuorovaikutuksessa jodlaajien kanssa ja vastata heidän kysymyksiinsä. Oma vahvistettu asiakaspalvelutili on myös mahdollista saada tiettyjen vaatimusten jälkeen. Juorukanavat Jodel sulki viime vuonna.
TikTok – tanssia, piloja, haasteita ja vinkkejä
TikTok on ollut yksi suurimman kasvun saavuttaneista alustoista maailmanlaajuisesti. Alun perin musical.ly-nimellä tunnettu sovellus, Kiinassa Douyin, perustuu viihteeseen ja viraaleihin ilmiöihin, jotka lähtevät leviämään erilaisten haasteiden, tanssien, duettojen sekä vitsien myötä ja jotka on usein paketoitu sovelluksesta löytyvin erikoistehostein. Suomalaiset käyttävät kanavaa pohjoismaalaisia vertaisiaan enemmän, peräti 78 minuuttia päivässä, ja vaikka TikTok on teinien suosiossa, suurin osa käyttäjistä Suomessa on täysi-ikäisiä.
TikTokissa jos jossain aidon näköinen sisältö toimii parhaiten. Mainostamista ajatellen kannattaa todella tutustua kanavan lainalaisuuksiin ja ns. kiinteisiin elementteihin, jotka tulee ottaa huomioon suunnittelussa. Musiikki on lisäksi äärimmäisen oleellista TikTokissa. Kanavaa on kritisoitu jopa hengenvaarallisten haasteiden ja traumatisoivien videoiden levittämisestä, joiden taklaamiseen se pyrkiikiin tarttumaan entistä hanakammin. Jos TikTok kiinnostaa, käy lukemassa Kristiinan blogiartikkeli, jossa hän avaa TikTokia ja tapoja mainostaa TikTokissa.
Twitch – pelaajien ja nuorten miesten mekka
Jos olet täysin ulkona pelimaailmasta, et välttämättä ole kuullut Twitchistä, mutta se on eritoten tietokone- ja konsolipelaajien (tai lähipiirinsä) tuntema alusta, joka keskittyy reaaliaikaiseen livestriimaukseen ja jonne kuka tahansa voi tuottaa sisältöä. Vaikka e-urheilu ja e-gaming ovat kanavan pääantia, siellä on myös kokkaamiseen, musiikkiin ja matkusteluun liittyvää sisältöä. Suomessa keskivertokäyttäjä on 30-vuotias mies, jonka päivittäinen katseluaika on lähes neljä tuntia. Yhteensä käyttäjiä on Suomessa noin miljoona. Globaalisti luvut ovat massiivisia ja yhteisö niin sitoutunutta, että sen pelitapahtumat päihittävät jopa YouTuben ja Netflixin. Brändi voi ostaa Twitchiin suoraostona videomainontaa, joka näytetään YouTuben tapaan ennen suoratoistoa tai sen välissä.
Tinder – parinhausta brändimatchiin
Kaikkihan sen varmasti ainakin nimeltä tuntevat: menneen vuosikymmenen suosituin deittisovellus Tinder. Siinä missä käyttäjät hakevat sovelluksesta seuraa ja kumppania, yritys voi yhtä lailla hyödyntää näkyvyysmahdollisuutta alustalla. Display- ja poll-formaattien ohella brändätty profiili on se mainosmuoto, joita sovelluksessa on pääasiassa nähty, tosin niitäkin vielä vähänlaisesti. Tinder-mainonta vaatii sisällöltä aivan omanlaista luovaa suunnittelua, jossa koko kaari on mietitty siihen asti kun ”match”, eli osuma, lopulta tulee. Omaa mainossisältöä voi toki saada näkymään niin Tinderissä kuin TikTokissa, jos käyttää Facebook-mainonnassa apps and sites -mainossijoittelua, mutta brändätyt profiilit, natiivimainokset ja pollit tehdään suoraostona, ja ne käyvät läpi tarkan hyväksymisprosessin copy-käännöksineen. Tällainen Tinder-mainonta vaatii jo yli kymppitonnin budjetin, mutta on hyvin tehtynä varteenotettavaa, kun tuote tai palvelu, viesti ja ympäristö kohtaavat kanavassa.
Sosiaalisen median strategia
Kun suunnittelet brändin tai organisaation uusia lähtöjä sosiaalisessa mediassa, on oikea hetki palata tarkistamaan aiemmin luotua sosiaalisen median strategiaa. Olemmeko linjanneet toimintatapamme uusiin kanaviin reagointiin? Mikä uusien kanavien rooli on strategiassamme? Yksi vaihtoehto on myös kokeilla ensin kanavan toimivuutta maksetun mainonnan kanavana ennen kuin ryntäämme suunnittelemaan, millaista orgaanista sisältöä alkaisimme viikko- tai kuukausitasolla tuottaa vaikka TikTokiin. Joka tapauksessa näin vuodenvaihteen lähestyessä voi olla hyvä hetki tarkistaa, että sosiaalisen median strategianne todella ohjaa tapaa reagoida uudenlaisiin mahdollisuuksiin, joita sosiaalisen median jatkuva muutos tuo tullessaan.
Kiinnostaako sinua jokin yllämainituista kanavista tai haluaisitko sparria, lisätietoa tai koulutusta sosiaaliseen median liittyen? Autan mielelläni!
Myös vuonna 2023 kannattaa pitää osaaminen ajan tasalla. #SomenHermolla-webinaarisarjan avulla pysyt aina ajan tasalla uusista tuulista ja kanavien muutoksista.