Varmaan jo huomasit, että julkistimme kantavamme Somecon ja Lahtinen & Mantereen kahvikupit samaan kaappiin. Miksi koemme, että meille kamalan suuri, mutta samalla niin luonteva askel on ennen kaikkea asiakkaamme palvelua?
Olimme toisistamme tietämättä muodostaneet alan kehityksestä saman näkemyksen: kaikki markkinointi ja viestintä integroituu. Samalla kaikki mikä voi digitalisoitua, digitalisoituu. Ja mitä meidän asiakkaamme tässä tilanteessa eniten tarvitsee? Tuloksia synnyttävää luovaa ajattelua, kokonaisuuksien hallintaa sekä tarinankerrontaa, joka pysyy yhtenäisenä jokaiseen mikrosisältöön saakka.
LM Someco syntyi, koska haluamme helpottaa asiakkaamme elämää sekä luoda kokonaisvaltaisia brändikokemuksia ja vaikuttavaa viestintää. Sellaisia syntyy vain, jos viestikapula ei tipu missään vaiheessa. Me tarvitsimme toisiamme, jotta pystymme auttamaan asiakastamme saamaan parempia tuloksia.
Näimme ja koimme, että luova ja kanavarajat ylittävä suunnittelu menee aivan liian usein rikki.
Markkinointi & Mainonnan jutussa Emilia Kullas kuvaili, miten kimurantiksi markkinoinnin ostajan maailma on mennyt. Ostajat haluaisivat, että toimisto ymmärtäisi, ketä asiakas haluaa tavoittaa ja osaisi myös auttaa viestiä osumaan maaliin. Uskallan väittää, ettei osumatarkkuutta ainakaan kasvata se, jos yksi taho suunnittelee brändimarkkinointia, toinen hoitaa viestintää, kolmas mediaostoja ja neljäs sosiaalista mediaa.
Tyhmä tupladuunia tekee
Olemme nähneet erilaisia tapoja siinä, miten usean eri toimiston orkesteri saadaan soimaan. Joskus sävel on synkassa, roolit ovat selkeät ja kaikki tekevät parhaansa yhteiseen pottiin, asiakkaan eduksi. Tällöin vaaditaan vahvaa, näkemyksellistä kapellimestaria. Olemme törmänneet myös siihen, että samassa yrityksessä ostetaan palveluita useilta toimistoilta, jotka toimivat täysin erillään tai hyvin heikon tiedonvaihdon varassa. Tyypillistä, joskin onneksi yhä harvinaisempaa, on myös markkinoinnin ja viestinnän palveluiden ostaminen siiloissa. Tämä johtaa toimistot soittamaan omaa säveltään niissä samoissa siiloissa. Herkullinen kasvualusta jos jonkinlaiselle viritelmälle, mutta harvemmin tuloksia luovalle tekemiselle.
Viime vuodet olen katsellut asiakkaidemme arkea erikoistuneen toimiston linssien läpi. Pieni, mutta tyypillinen esimerkki kuvaa mielestäni hyvin viestin sirpaloitumisen problematiikkaa. Toimeksiantona on luoda sosiaalisen median sisältöjä tai tiettyä tavoitetta ajava kampanja. Asiakkaalta käyttöön saamamme, erilaiseen käyttötarkoitukseen alunperin otettu kuva- tai videomateriaali on kuitenkin käyttökelvotonta sosiaaliseen mediaan. Päädymme tuottamaan uutta materiaalia – sellaista, jonka olisi yhtenäisellä suunnittelulla pystynyt tuottamaan samaan aikaan muun markkinointimateriaalin kanssa. Tuhisemme, miksi se mainostoimisto ei tajua!
Paitsi että kaikenlainen selän takana tuhina on turhaa, tuplatyö maksaa ja saattaa kohdeyleisön näkökulmasta johtaa irrallisiin viesteihin, luoden sekavan kuvan brändistä.
Meillä on näytön paikka saada tuo yhteys toimimaan. Niistä samoista kupeista kahviaan juovat nyt 52 mainonnan, designin, viestinnän, teknologian, palvelumuotoilun, sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median huippuosaajaa. Toimintaamme ohjaa vahvasti ajatus siitä, että asiakkaamme pääsee helpommalla, resursseja käytetään järkevästi ja ennen kaikkea, tekomme ovat entistä vaikuttavampia ja tuloksellisempia. Otamme haasteen vastaan.
Jatkuvan kehityksen kehässä
Kun aloitimme keskustelut, silloin pöydässä istuivat vielä Somecon ja Lahtinen & Mantereen ihmiset. Melko pian oli selvää, että menemme yhteen isosti tai emme ollenkaan. Erilaisia kumppanuuksia nähneenä tiesimme, että vain näin pystymme aidosti palvelemaan asiakastamme.
Nyt olen suurella ilolla saanut seurata, miten uteliaasti tutustuminen uusiin kollegoihin ja tekemisen tapoihin on alkanut. Kun yhteinen Slack on välittömästi alkanut pulputa tiedon vaihtamisesta, avunpyynnöistä ja random-kamasta, tiedän että olemme juuri sillä tiellä millä kuuluukin. Tottakai meillä on myös paljon erilaisia kulttuuriin ja toimintatapoihin liittyviä asioita. Yksimielisiä olemme siitä, että jatkuvasta kehittymisen ilmapiiristä ei anneta piiruakaan periksi. Muuten emme pysty synnyttämään erottuvia ja muutosvoimaisia tekoja.
Jos mietit kannattaako tällaista sakkia kutsua kylään, laita käsi sydämelle ja pohdiskele:
Tuntuuko joskus siltä, että brändinne ydin uhkaa hajota irrallisiksi roiskaisuiksi siellä täällä – sellaisiksi, jotka parhaimmillaankin tuottavat vain pieniä aaltoja?
Entä miltä se tuntuisi, jos kaikki markkinointiviestintänne organisoitaisiin yhdeksi hyökyaalloksi – sellaiseksi, joka aiheuttaa halutun tunteen ja reaktion, eikä voi jäädä kohdeyleisöltä huomaamatta?
Hyvältähän se tuntuisi, eikö vain?