Meta-mainonta on yksi käytetyimmistä ja kustannustehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin kanavista. Siksi mainostajien on tärkeää ymmärtää, miksi kampanjat toisinaan eivät toimi ilman näkyvää teknistä virhettä. Viime aikoina on toistuvasti noussut esiin ongelma, joka liittyy yksittäisten suomalaisten Facebook-käyttäjien omiin mainosasetuksiin. Tämä artikkeli avaa, mistä Meta-mainonnan suoriutumisen ongelma johtuu ja miten markkinoinnin ammattilaiset voivat korjata tilanteen nopeasti.
Moni markkinoija yllättyy kuullessaan, että Facebook-sivun tai Meta Business Managerin käyttöoikeuksia hallinnoivan henkilön henkilökohtaiset mainosasetukset voivat vaikuttaa maksetun mainonnan kampanjoiden toimivuuteen.
Yksi Metan varsin uusista toiminnoista on jokaisen käyttäjän mahdollisuus piilottaa mainokset joko kokonaan tai tietyiltä mainostajilta. Kun tällaisen kiellon tekee henkilö, jolla on oikeus yrityksen tai organisaation Facebook-sivulle, joka hallinnoi yrityksen mainostiliä tai sen laskutusta tai vaikka toimii Meta Business Managerin pääkäyttäjänä, Meta saattaa tulkita asetuksen rajoitukseksi mainonnan jakelulle laajemminkin.
Piilotusasetus voi johtaa siihen, että Facebook-mainokset eivät näy, budjetit eivät kulu tai kampanjat jäävät rajattuun oppimistilaan.
Mistä ongelmassa on kyse ja miten se näkyy Facebook-mainonnan suorituskyvyssä?
Ongelma voi ilmetä monella eri tavalla: budjetti ei kulu päivittäin, vaikka kohdennus on laaja eli potentiaalista yleisöä pitäisi löytyä, mainosjoukot siirtyvät rajoitetun oppimisen (engl. learning limited) -tilaan ilman selkeää syytä, kampanjat eivät käynnisty tai jäävät jumiin tarkistustilaan (engl. review), Meta väittää, ettei kohderyhmää ole riittävästi tai mainonnan toimitus paranee välittömästi, kun yhden henkilön henkilökohtainen esto poistetaan. Mitään ilmoitusta toimimattomasta kampanjasta ei edes tule.
Metan ohjesivulta löytyy infoa, miten tietyt mainosvalinnat rajoittavat mahdollisuuksia mainostaa ja monetisoida, mutta mainonnan toteuttajalle ei tule mainostyökaluun tai Metalta muulla tapaa mitään ilmoitusta siitä, että mainonta ei toimi juuri tämän ongelman takia. Syy pitää siis itse keksiä. Kokosimme tähän artikkeliin parhaat vinkkimme ongelman ratkaisuun. Täydellinen ohje ei tämäkään ole, koska Metan mainosalustalle on hyvin tyypillistä, että toiminnot muuttuvat nopeastikin. Kommentoithan siis artikkelia tai laitathan vaikka sähköpostia, jos sinulta löytyy tähän teemaan joku vinkki tai kikkakolmonen, jota en ole maininnut, mutta jolla ongelman voisi ratkaista. Lisäämme sen mielellämme mukaan tähän artikkeliin kaikkien hyödyksi!
Miksi Meta toimii näin?
Meta haluaa tietenkin saada kaikki mainostajat myös itse katsomaan mainoksia alustoillaan. Näin ollen he rajoittavat mahdollisuutta ostaa mainoksia, ellei niitä suostu itse vastaanottamaan.
Jos siis henkilö, jolla on käyttöoikeudet Facebook-sivuun, mainostiliin tai niitä hallinnoivaan Business Manageriin, on estänyt räätälöityjen mainosten näytön, valinnut käyttää maksullista Metaa ilman mainoksia tai kieltänyt kyseisen sivun mainokset itseltään, Meta voi tulkita asetuksen rajoitteeksi mainonnan validoinnissa.
Miten ongelman voi ratkaista?
1. Tarkista kaikkien käyttöoikeuden haltijoiden henkilökohtaiset mainosasetukset
Pyydä kaikkia, joilla on joko Business Managerin pääkäyttäjäoikeudet, Facebook-sivun käyttöoikeudet tai mainostilin käyttöoikeudet tarkistamaan, ettei kenelläkään heillä ole Facebook-käyttäjätilillään yllä listattuja mainonnan estoja.
Polku, miten löydät asetuksen Facebookissa:
Asetukset ja yksityisyys → Asetukset → Tilikeskus → Mainosasetukset → Mainoskokemus.
Tarkasta, että käytössä ovat räätälöidyt mainokset, ks. kuvakaappaus.

2. Siirrä sivun omistajuus yrityksen viralliselle Business Managerille
Omistajuuden siirto Business Manageriin yrityksen tai organisaation nimiin on tärkeä varokeino, jotta Facebook-sivun tietoturva voidaan taata. Tämä on erityisen tärkeää, koska monissa yrityksissä Facebook-sivun omistaja on vuosien takaa työntekijän tai välillä jopa harjoittelijan henkilökohtainen tili. Joskus jopa entisen työntekijän. Business Managerin käyttöä ja hallinnointia voit opetella esimerkiksi Business Manager ja sosiaalisen median tietoturva -koulutuksessamme. On tärkeää tietää, kuka sivun omistaa ja sitä hallinnoi, jotta tällaisia ongelmia voidaan estää.
3. Minimoi turhien käyttöoikeuksien määrä
Ei kannata antaa sivujen täysiä oikeuksia tai edes kevyempiä käyttöoikeuksia henkilöille, jotka eivät käytä Metaa ammattimaisesti. Oikeuksia kannattaa olla vain niillä, jotka oikeudet aidosti tarvitsevat, jotta yllättävät asetukset eivät vaikeuta alustalla toimimista.
4. Dokumentoi prosessi sisäisesti
Suosittelen lisäämään kaikkien Facebook-käyttäjien mainosasetuksten tarkastamisen muistiin Meta-mainonnan ongelmanratkaisulistalle, jos teiltä sellainen löytyy.
5. Ota tarvittaessa yhteyttä Meta-tukeen
Metan oma tuki näkee usein taustalla olevat rajoitteet ja voi pystyä auttamaan epäselvissä tilanteissa.
Yhteenveto: pieni asetus, suuri vaikutus Facebook-mainonnan tuloksiin
Meta-mainonnan alisuoriutuminen ei aina johdu sisällöstä, kohdennuksesta tai kilpailusta markkinassa. Jos kampanjat eivät lähde käyntiin tai budjetti ei kulu, syynä voi tosiaankin olla myös yksittäisen tiimin jäsenen henkilökohtainen mainosasetus.
Ongelma korostuu, koska monilla markkinoijilla on pitkältä ajalta periytyviä käyttöoikeuksia eri sivuihin. Kun tarkistat ja yhtenäistät nämä asetukset, parannat Facebook-mainonnan näkyvyyttä, tavoittavuutta ja tuloksellisuutta merkittävästi.

#SomenHermolla-webinaarisarjan avulla pysyt aina ajan tasalla uusista tuulista ja kanavien muutoksista.



