Business Manager, Business Suite, Creator Studio ja Ads Manager… Meta tarjoaa useita maksuttomia työkaluja, joiden avulla Facebook- ja Instagram-markkinoinnin hallinnointi on ammattimaista ja tietoturvallista. Tunnetko työkalut vai menevätkö ne välillä sekaisin? Tässä blogiartikkelissa käyn läpi nämä neljä tärkeää työkalua ja avaan kunkin käyttötarkoitusta.
Business Managerin avulla voi hallinnoida Facebook-sivujen, -mainostilien ja muiden yrityksen tai organisaation omistamien toiminallisuuksien käyttöoikeuksia ja pääsyjä, sekä jakaa oikeuksia kumppaneille. Meta Business Suite ja Creator Studio ovat osittain päällekkäiset, julkaisujen ja ajastuksen mahdollistavat työkalut, ja Ads Manager taas on mainosten hallinnan työkalu.
Mikä on Business Manager ja miksi käyttää sitä?
Business Manager on taustalla toimiva hallinnointityökalu, joka helpottaa Facebook- ja Instagram-markkinoinnin hallinnointia yrityksenä tai organisaationa. Kaikki Facebook- ja Instagram-sivut, -mainostilit ja -pikselit löytyvät yhdestä ja samasta paikasta, ja niiden omistajana on yritys tai organisaatio, ei kukaan yksityishenkilö ja hänen henkilökohtainen käyttäjätilinsä. On tärkeää, että kukin organisaatio ottaa Business Managerin käyttöön.
Käytännössä Business Manager on tietoturvallinen tapa hallinnoida sivuja, mainostilejä ja niiden käyttöoikeuksia. Sen kautta voi esimerkiksi pakottaa kaikki yrityksen Business Manager-käyttäjät käyttämään tileillään kaksivaiheista tunnistautumista. Business Managerin avulla yksityishenkilöiden näkökulmasta Facebookin ja Instagramin henkilö- ja työkäyttö pysyvät paremmin erillään: sivujen ilmoitukset tulevat Business Manageriin, eivät henkilökohtaiseen Facebook-sovellukseen. Samoin Metalta tulevat sähköpostiviestit tulevat työsähköpostiin, kunhan Business Manager on otettu käyttöön työsähköpostiosoitteella.
Business Manager myös selkeyttää toimintaa, jos työskentelet kumppanin tai mainostoimiston kanssa. Oma työnantajasi tällöin omistaa omat sivunsa, mutta voit kätevästi antaa kumppanille sivuihin oikeuksia, jakaa yleisöjä ja pikselin sekä antaa näkymän mainostilillenne suoraan Business Managerin kautta. Tai toisin päin: voit pyytää näkymän kumppanitoimiston mainostiliin ja seurata mainonnan tuloksia.
Meta Business Suite -julkaisutyökalu
Business Manager-hallinnointityökalun alta löytyy useita työkaluja, joilla voi tehdä markkinointitoimenpiteitä jollain tietyllä osa-alueella. Meta Business Suite on käytännöllinen työkalu yrityssivujen julkaisujen tekoon ja ajastamiseen, niin Facebookin kuin Instagramin osalta. Lisäksi Business Suitessa voi myös julkaista ja ajastaa tarinoita eli storyja molempiin kanaviin. Myös yksityisviesteihin vastaaminen onnistuu. Business Suitea voi käyttää selainversiona tai iOS- ja Android-yhteensopivilla älypuhelinsovelluksilla.
Osalla käyttäjistä näkyy osoitteessa: business.facebook.com aina Meta Business Suite, osalla Business Manager. Tämä sekoittaa monia. Siksi laita muistiin osoite: business.facebook.com/settings, jos haluat päästä helposti suoraan Business Manageriin hallinnoimaan käyttäjäoikeuksia!
Nykyisin suosittelisin yrityksen tai organisaatioiden julkaisujen ajastustyökaluksi Meta Business Suitea. Toinen vaihtoehto on käyttää erillistä, usein maksullista sosiaalisen median julkaisu- ja hallinnointityökalua kuten Sprout Social. Tällöin on mahdollisuus hallinnoida kaikkien kanavien sisältöjä yhdellä näkymällä, kun Business Suite mahdollistaa vain Facebook- ja Instagram-markkinoinnin.
Creator Studio
Creator Studio on selkeästi vaikuttajille ja Facebookia sisällön monetisointiin käyttäville suunnattu työkalu. Se oli aiemmin Metan ainoa maksuton työkalu, jolla pystyi julkaisemaan sekä Facebookiin että Instagramiin, ja siksi moni myös oppi aiemmin käyttämään sitä. Creator Studiossa onnistuu toki yhä kaikilta julkaisujen teko ja niiden ajastus Facebookiin ja Instagramiin, mutta tarinoiden osalta vain Facebookissa julkaisu onnistuu. Yksityisviesteihin pystyy Creator Studiossakin vastaamaan. Lisäksi siellä on lukuisia työkaluja sisällön kaupallistamiseen: mm. instream-mainokset videoissa, fanitilaukset ja Brand Collaps Manager. Myös videosisältöjen tekijänoikeuksia voi hallinnoida täällä.
Ads Manager
Moni sekoittaa yhä myös Business Managerin ja Ads Managerin toisiinsa. Ads Manager, kuten Meta Business Suite ja Creator Studiokin, ovat ns. Business Managerin alaisuudessa olevia työkaluja. Näistä saa kevyemmät versiot käyttöönsä myös ilman Business Suitea, mutta parhaan hyödyn yrityskäytössä saa, kun hallinnointi on tehty tietoturvallisesti Business Managerin kautta. Ads Manager on siis mainosten hallinnoinnin ja ostamisen työkalu, jossa mainonnan sijoittelulukohteina ovat mahdollisia Facebook, Instagram, Messenger ja Audience Network. On suositeltavaa tehdä kaikki mainokset aina suoraan Ads Managerissa eli Mainosten hallinnassa, ei julkaisun alareunasta boostaten. Ads Manageria on mahdollista käyttää niin tietokoneen selainversiolla kuin myös iOS- ja Android-sovelluksilla.
Toivottavasti onnistuin hieman helpottamaan tuskaasi näiden eri työkalujen välillä seikkaillessasi. Jos haluat jatkossakin pitää osaamisesi #SomenHermolla, suosittelen ilmoittautumaan mukaan #SomenHermolla-webinaareihin, jossa tätäkin aihetta vastikään käsittelimme. Tai jos kaipaat konkreettista apua työkaluviidakon keskellä, voit toki aina olla yhteydessä!
Myös vuonna 2023 kannattaa pitää osaaminen ajan tasalla. #SomenHermolla-webinaarisarjan avulla pysyt aina ajan tasalla uusista tuulista ja kanavien muutoksista.