LM Someco logo

Mikä on hashtag eli aihetunniste?

Aikaisemmin # oli meille vain risuaita, mutta sittemmin merkistä on tullut hashtag eli aihetunniste – keskeinen tapa jäsentää keskusteluita ja aiheita sosiaalisen median palveluissa. Päivitin tämän yli kymmenen vuotta sitten kirjoittamani blogiartikkelin ajan tasalle. Lukemalla saat vastauksen kysymykseen: Mikä on hashtag ja mitä sen käytöstä on hyvä tietää vuonna 2025.

Hashtag eli aihetunniste kokoaa tiettyä aihetta koskevan sisällön samaan virtaan sosiaalisen median kanavissa. Teet palveluksen muille kanavan käyttäjille merkitsemällä omat julkaisusi osuvilla aihetunnisteilla. Tällöin samasta aiheesta kiinnostuneet käyttäjät löytävät sisältösi myös paremmin. Samalla tavoin voit myös itse hyötyä aihetunnisteiden käytöstä – niiden avulla voit nimittäin hakea eri kanavista juuri sinua kiinnostavia keskustelunavauksia, mielipiteitä tai linkkejä mielenkiintoisiin artikkeleihin. Esimerkiksi suomenkielistä keskustelua sosiaalisesta mediasta olet jo pitkään löytänyt sosiaalisen median kanavista tunnisteella #somefi. Brändinrakennuksessa myös omat, brändätyt aihetunnisteet ovat hyödyllisiä.

Aihetunnisteen käyttö eri kanavissa

Suurin osa sosiaalisen median kanavista hyödyntää aihetunnisteita. Esimerkiksi LinkedIn, Instagram, Facebook, TikTok, Threads, Bluesky ja X tukevat aihetunnisteiden käyttöä. Vaikka toimintaperiaate on jokaisessa palvelussa lähtökohtaisesti samankaltainen, löytyy silti tunnisteiden käytössä myös palvelukohtaisia eroja. Siksi kannattaa selvittää, miten muut käyttäjät hashtageja käyttävät, mikäli aihetunnisteiden käyttö mietityttää. Seuraavassa käyn läpi kanavakohtaisia eroja.

LinkedInissä aihetunnisteiden käyttö on vakiintunutta ja niitä käytetään aktiivisesti julkaisuissa. Tunnisteita voi seurata, ja niiden avulla sisällöt saavat näkyvyyttä myös oman verkoston ulkopuolelta. Julkaisua kohden kahdesta neljään relevanttia aihetunnistetta riittää.

X:ssä ja Blueskyssa aihetunnisteet elävät vahvasti ajankohtaisten aiheiden, tapahtumien ja uutisten ympärillä. Hashtag on perinteisesti ollut tärkein tapa seurata reaaliaikaisia keskusteluja. Threads on pyrkinyt pitkälti kilpailemaan X:n kanssa ajankohtaisten asioiden seurannassa, ja kanavaan tuotiinkin kategorisointia mukaan aihetunnisteiden muodossa, mutta niitä voi teknisesti olla käytössä vain yksi per julkaisu. Vaikka siis lisäisit Threads-julkaisuusi useamman tunnisteen, ne eivät toimi.

Instagramissa ja TikTokissa aihetunnisteilla on ollut varsin relevantti rooli sisällön löytymisessä, ja niiden käyttö auttaa yhä algoritmia sisällön kategorisoinnissa. Instagram on vihjannut, että tunnisteiden rooli on heikentynyt, mutta toisaalta julkiset Instagram-julkaisut näkyvät nykyään myös Google-hauissa, ja siellä niiden löytymistä aihetunnisteet taas tukevat. Käytä siis tunnisteita harkiten, strategisesti ja rajatusti.

Facebookissa taas aihetunnisteiden käyttö ei ole samalla tavalla ratkaisevassa roolissa, koska palvelussa pääsääntöisesti julkaistaan julkaisuja omille kavereille, ei kenen tahansa löydettäväksi. Tällöin aihetunnisteiden tarjoama mahdollisuus löytää tuntemattomienkin julkaisemia avauksia tietyistä keskustelunaiheista ei ole kovin toimiva. Toki Facebookissa niin yritysten kuin muidenkin organisaatioiden sivut voivat hyödyntää aihetunnisteita esimerkiksi sisällön brändäämisessä tai julkaisun yhdistämisessä tiettyyn aihekokonaisuuteen. Myös Facebook-ryhmissä aihetunnisteita käytetään viestien kategorisoinnissa.

Hyödynnä aihetunnistetta tapahtumissa ja kampanjoinnissa

Hashtag on erinomainen tapa kerätä esimerkiksi tapahtumakokemukset ja osallistujien julkaisut yhden tunnisteen alle. Monet jakavat herkästi erilaisissa tapahtumissa kuulemiaan ajatuksia, keskusteluja ja puheenvuoroja sosiaalisessa mediassa, jotta myös ne, jotka eivät päässeet paikalle, saisivat nauttia tuoreista ajatuksista ja ideoista. Kun tapahtumalla on oma virallinen hashtag, osallistujat voivat jakaa sisältöjä helposti, ja tapahtuman järjestäjä saa arvokasta näkyvyyttä ja käyttäjien tuottamaa sisältöä. Tämä kannattaa huomioida jo tapahtumaa suunniteltaessa – ja ohjeistaa osallistujia aktiivisesti.

Vältä tyypillisimmät mokat

1. Liiallinen määrä aihetunnisteita

Älä spämmää käyttämällä kymmeniä tunnisteita, muutama riittää. Jokaisen sanan merkitseminen aihetunnisteeksi osoittaa, ettet pysty erottamaan oleellista epäoleellisesta. Monet saattavat myös ärsyyntyä, #jos #tunget #jatkuvasti #risuaitaa #jokaisen #sanan #eteen, sillä luot merkityksettömiä kytköksiä, mikä tuskin hyödyttää ketään. Ole mieluummin hyödyksi, älä ärsytä!

2. Liian pitkät hashtagit

Pidä hashtag ymmärrettävänä ja selkeänä. Koko lauseen mittaiset aihetunnisteet ovat usein niin pitkiä, että niiden lukeminen on epäselvää, etkä tällöin herätä kiinnostusta toivotulla tavalla. Lyhyet tiivistykset saattavat kiteyttää ajatuksesi onnistuneesti ja tuoda lyhyeen tekstipätkään vaikkapa kokonaan uuden ulottuvuuden. Turhan pitkät tunnisteet vievät myös arvokasta tilaa esimerkiksi julkaisuissa, joiden pituus on rajattua.

3. Epäolennaiset aihetunnisteet

Käytä sellaisia tunnisteita, jotka liittyvät oikeasti aihetunnisteen sisältöön. Tutustu siis käyttämiesi hashtagien aikaisempiin julkaisuihin ja keskusteluihin, jotta tiedät, mihin olet lähdössä mukaan. Suomen kielessä monet sanat saattavat merkitä useampaa asiaa, jolloin on tärkeää tietää kirjoittavansa oikeasta aiheesta oikeassa paikassa. Aihetunnisteiden trollaus harvemmin herättää arvostusta.

4. Aihetunnisteen käyttö yksityisissä julkaisuissa

Muista, että aihetunnisteet toimivat vain, jos julkaisusi on julkinen tai vähintään verkostosi nähtävillä. Muokkaa siis julkisiksi sellaiset julkaisut, joita toivot myös muiden huomaavan. Epätarkoituksenmukaiset asetukset eivät luo uutta keskustelua.

Aihetunnisteiden tulevaisuus

Vaikka algoritmit ja tekoälypohjainen sisällön kohdentaminen saavat sosiaalisen median kanavissa yhä suurempaa roolia, aihetunnisteilla on edelleen merkitystä. Niiden avulla ihmiset osallistuvat yhteisiin keskusteluihin, rakentavat yhteisöjä ja tekevät sisällöstä löydettävää. Etenkin kampanjoissa ja tapahtumissa oma brändätty hashtag voi olla erittäin arvokas.

Haluatko pysyä #SomenHermolla ja seurata aktiivisesti kanavissa tapahtuvia muutoksia? Ilmoittaudu webinaarisarjaamme, niin pidämme sinut kärryillä sosiaalisen median uudistuksista ja muutoksista!

Artikkeli on kirjoitettu alun perin 8.1.2014 ja päivitetty viimeksi 19.11.2025.

#SomenHermolla-webinaarit

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta