Aikaisemmin # oli meille vain risuaita, mutta sittemmin merkistä on tullut hashtag eli aihetunniste – keskeinen tapa jäsentää keskusteluita ja aiheita sosiaalisen median palveluissa. Lähdin päivittämään muutama vuosi sitten kirjoitettua blogiartikkelia ajan tasalle. Tässä blogiartikkelissa saat vastauksen kysymykseen: Mikä on hashtag ja mitä sen käytöstä on hyvä tietää?
Hashtag eli aihetunniste kokoaa tiettyä aihetta koskevan keskustelun samaan paikkaan. Teet palveluksen muille kanavan käyttäjille merkitsemällä omat julkaisusi osuvilla hashtageilla. Tällöin samasta aiheesta kiinnostuneet käyttäjät löytävät julkaisusi. Samalla tavoin voit myös itse hyötyä aihetunnisteiden käytöstä – niiden avulla voit nimittäin hakea palveluista juuri sinua kiinnostavia keskustelunavauksia, mielipiteitä tai linkkejä mielenkiintoisiin artikkeleihin. Esimerkiksi suomenkielistä keskustelua sosiaalisesta mediasta löydät esimerkiksi Twitteristä tunnisteella #somefi.
Ei vain Twitterin etuoikeus
Vaikka aihetunnisteista keskustellaan eniten puhuttaessa Twitteristä, hyödyntävät lähes kaikki sosiaalisen median palvelut aihetunnisteita. Esimerkiksi Facebook, Instagram ja LinkedIn tukevat aihetunnisteiden käyttöä. Vaikka toimintaperiaate on jokaisessa palvelussa sama, löytyy silti hashtagien käytössä myös palvelukohtaisia eroja. Siksi kannattaa selvittää, miten muut hashtageja käyttävät, mikäli aihetunnisteiden käyttö alkuun mietityttää. Esimerkiksi Facebookissa aihetunnisteiden käyttö ei ole samalla tavalla ratkaisevassa roolissa kuin Twitterissä ja Instagramissa, koska palvelussa pääsääntöisesti julkaistaan julkaisuja omille kavereille. Tällöin aihetunnisteiden tarjoama mahdollisuus löytää tuntemattomienkin julkaisemia avauksia tietyistä keskustelunaiheista ei ole niin käytännöllistä. Toki Facebookissa niin yritysten kuin muidenkin organisaatioiden sivut voivat hyödyntää aihetunnisteita esimerkiksi brändäämisessä, toiseksi julkaisun yhdistämisessä tiettyyn aihekokonaisuuteen.
LinkedInissä aihetunnisteet olivat aikanaan käytössä, sitten niiden käyttö loppui ja nyt ne ovat taas tulleen uudelleen käyttöön, mutta niiden rooli ei vielä ole noussut merkittäväksi. Instagramissa aihetunnisteet taas ovat erittäin tärkeässä roolissa julkaisujen löytymisen ja kategorisoinnin kannalta, koska monet käyttäjät seuraavat kanavassa luontaisesti tiettyjen aiheiden tunnisteilla merkittyjä kuvia.
Hyödynnä aihetunnistetta tapahtumissasi
Hashtag on erinomainen tapa kerätä esimerkiksi tapahtumasta käytävä keskustelu yhden tunnisteen alle. Monet jakavat herkästi esimerkiksi erilaisissa tapahtumissa kuulemiaan ajatuksia, keskusteluja ja puheenvuoroja sosiaalisessa mediassa, jotta myös ne, jotka eivät päässeet paikalle, saisivat nauttia tuoreista ajatuksista ja ideoista. Toki toiset kokevat samojen ajatusten jakamisen kymmeniä kertoja yksittäisestä ajatuksesta olevan turhaa ja kyseenalaistavat, onko jakamisessa järkeä, mutta kannustan esimerkiksi siihen, että omia muistiinpanojaan ja puheenvuoroista herääviä ajatuksia kannattaa kyllä jakaa – tällöin auttaa omia seuraajiaan löytämään mielenkiintoisia ajatuksia.
Erityisesti tapahtumajärjestän kannalta aihetunnisteen käyttöön rohkaisu on tärkeää, koska sen avulla voidaan saada tapahtuman osallistujat jakamaan aktiivisesti sisältöjä ja tietoutta tapahtumasta. Tämä kannattaa huomioida jo ajoissa tapahtumaa suunniteltaessa ja järjestäessä. Vinkkejä tapahtumanjärjestäjän some-ohjeistukseen löydät bloggauksestani Tapahtumajärjestäjän some-muistilista.
Älä tee näin – vältä tyypilliset mokat
1. Älä tee jokaisesta sanasta aihetunnistetta
Jokaisen sanan merkitseminen aihetunnisteeksi osoittaa, ettet pysty erottamaan oleellista epäoleellisesta. Monet saattavat myös ärsyyntyä, #jos #tunget #jatkuvasti #risuaitaa #jokaisen #sanan #eteen, sillä luot merkityksettömiä kytköksiä, mikä tuskin hyödyttää ketään. Ole mielummin hyödyksi, älä ärsytä!
2. Hashtagaa kokonaisia lauseita
Alunperin englanniksi levinneet kokonaisten lauseiden merkitsemiset toimivat suomeksi valitettavan harvoin toivotulla tavalla. Koko lauseiden mittaiset aihetunnisteet ovat usein niin pitkiä, että niiden lukeminen on epäselvää, etkä tällöin herätä kiinnostusta toivotulla tavalla. Lyhyet tiivistykset kuten #twittaajunasta saattavat kiteyttää ajatuksesi onnistuneesti ja tuoda lyhyeen tekstipätkään vaikkapa kokonaan uuden ulottuvuuden, mutta #minäistunjunassajajuonkahvia tuskin kykenee samaan. Turhan pitkät tunnisteet vievät myös arvokasta tilaa esimerkiksi twiiteistä, joiden pituus on rajattua.
3. Aihetunnisteen käyttö yksityisissä julkaisuissa
Jos haluat, että muutkin näkevät käyttämäsi aihetunnisteet, muista valita kunkin palvelun käyttöasetukset niin, että ne palvelevat parhaiten tarkoitustasi. Jos esimerkiksi Facebook-asetuksesi ovat niin tiukat, ettei itsesi tai kaveriesi lisäksi kukaan muu näe kirjoittamaasi viestiä, on aihetunnisteen käyttö melko turhaa. Muokkaa siis julkisiksi sellaiset julkaisut, joita toivot myös muiden huomaavan Facebookissa tai Instagramissa. Epätarkoituksenmukaiset asetukset eivät luo uutta keskustelua.
4. Keskusteluaiheesta poikkeaminen
Vaikka kukaan ei omista ainuttakaan hashtagia, saattaa tiettyjen aihetunnisteiden alla käytävä keskustelu olla hyvin strukturoitua. Tutustu siis käyttämiesi hashtagien aikaisempiin julkaisuihin ja keskusteluihin, jotta tiedät, mihin olet lähdössä mukaan. Suomen kielessä monet sanat saattavat merkitä useampaa asiaa, jolloin on tärkeää tietää kirjoittavansa oikeasta aiheesta oikeassa paikassa. Aihetunnisteiden trollaus harvemmin herättää arvostusta.
Artikkeli on kirjoitettu alun perin 8.1.2014 ja päivitetty viimeksi 16.10.2017.