Sosiaalinen media on siitä mahtava paikka, että sieltä löytää jatkuvasti jotain uutta. Markkinoijat saavat todistaa myös tämän piirteen kääntöpuolta – jotta sosiaalisen median markkinointi on tuloksellista, tulee sisältöä julkaista säännöllisin väliajoin. Kuluttajat arvostavat brändejä, jotka ovat läsnä juhlapyhinä, arjen ilmiöissä ja trendeissä. Tämä vaatii brändimarkkinoijilta näkemystä ja sisältöjä. Poissa ovat ajat, jolloin joulu- ja juhannuskampanjat riittivät.
Omaan työhöni kuuluu uuden ideointi päivittäin. Välillä suunnitellaan kuukauden tai vuoden päähän, välillä tartutaan nopeammin trendaavaan ilmiöön. Yhtä kaikki, ideoita tarvitaan ja paljon. Niin paljon, että on myös varaa siihen, että osa putoaa matkasta. Mistä keksiä ideoita, kun pää humisee tyhjyyttään? Keräsin alle viisi vinkkiä, joilla lähteä liikkeelle.
1. Ammenna ideoita omista sisältökonsepteistanne
Tämä tapa on se, jota suosittelen aina ensimmäisenä ja jota itse käytän eniten. Omiin, juuri omalle brändille suunniteltuihin, konsepteihin nojaaminen on strategisesti järkevää ja pitkässä juoksussa tuloksellisinta. Konseptien mukainen ideointi varmistaa, että sisältökokonaisuus on eheä ja tavoitteita tukeva.
Tämä ideointikeino toki vaatii sen, että konsepteja on olemassa. Tyhjästä konseptit eivät synny, vaan vaativat tavoitteiden, kohderyhmien, kanavavalikon, pääviestien ja äänensävyn perkaamista sekä rutkasti luovaa ajattelua. Uskallan kuitenkin sanoa, että huolellinen sosiaalisen median sisältökonseptointi on yksi parhaiten itsensä takaisin maksavia markkinointiviestinnän projekteja. Tärkeintä on luoda konseptit siten, että ne ovat selkeitä sekä inspiroivia. Näin niiden pohjalta ideointi on helppoa ja mielekästä.
Mikäli sisältökonseptit kiinnostavat, voit käydä lukemassa aiemman tekstini, miten tunnistaa hyvä sisältökonsepti.
2. Kysy apua tekoälyltä
Kuten niin monessa muussa asiassa, myös tässä tekoälystä on meille apua. Vaikka tekoäly ei anna valmiita ideoita, on se hyödyllinen ”palloseinä”, jolta kysyä näkemystä. Kuin työkaveri, jolta saada ne ensimmäiset idean aihiot tyhjälle paperille.
Alla listattuna muutama esimerkki käskyistä, eli niin sanotuista ”prompteista”, jotka voit syöttää tekoälylle työstettäviäksi. Näiden kehotteiden toteuttamiseen tekoälytyökaluista riittää hyvin maksuton ChatGPT 3.5 -versio.
- Muodosta minulle taulukko, jossa on jokaiselle kuukaudelle yksi informoiva, yksi viihdyttävä, yksi opastava ja yksi vakuuttava sosiaalisen median sisältöidea <lisää tähän oma toimialanne>.
- Muodosta minulle lista sosiaalisen median sisältöideoista <lisää tähän oma toimialanne>. Haluan ideoita infografiikkaan, videoon ja asiantuntijabloggaukseen.
- Tavoitteenamme on innostaa sosiaalisen median käyttäjiä kommentoimaan julkaisujamme, jotka liittyvät <lisää tähän oma toimialanne>. Listaa tämän tavoitteen mukaisia julkaisuideoita Instagramiin.
Tekoälyn antamat ideat eivät ole missään nimessä valmiita. Esimerkiksi huumorin ja kontekstin ymmärtäminen ei ole tekoälyn vahvinta osaamista. Tekoälyssä on parasta se, että se auttaa saamaan oman ajattelun liikkeelle. Keskustelua voi myös jatkaa ja ohjata tekoälyä haluamaansa suuntaan.
Psst. Mikäli sinua kiinnostaa enemmän tekoälyn hyödyntäminen markkinointiviestinnän tukena, kannattaa kurkata Tekoälyn Hermolla -webinaarisarjamme!
3. Tutki, mistä mediassa ja sosiaalisessa mediassa puhutaan – ja mitä tietoa haetaan
Sosiaalinen media ei ole tyhjiö, jossa itse kukin suoltaa vain omia julkaisujaan. Sosiaalinen media on ennen kaikkea sosiaalista, niin hyvässä kuin pahassa. Siksi suosittelen ideoita kerryttäessä menemään sinne, missä näitä ideoituja sisältöjä aiotaan jakaa.
Tutki, mitä muut sosiaalisessa mediassa tekevät ja mistä he puhuvat. Voit tutustua kilpaileviin brändeihin, vaikuttajiin, ylipäätään kiinnostaviin brändeihin tai ihan tavistallaajiin. Minkälaiset teemat nousevat esille? Minkälaisiin haasteisiin etsitään ratkaisuja? Mikä ilahduttaa ja innostaa? Näitä kysymyksiä analysoimalla alkaa ideoita usein ropista.
Itselleni yksi arvokkaimmista ideoinnin tukityökaluista on Google-hakujen analyysi. Jos sitä haetaan Googlesta, siitä kannattaa tehdä sisältöä sosiaaliseen mediaan. Myös media- ja someseurantatyökalut ovat hyödyllinen apu – niin brändimainintojen kuin aihesanojen seuraamiseen. Tutkimalla, mistä teemoista omaan toimialaan liittyen puhutaan, saadaan arvokasta tietoa ideoinnin tueksi. Tarkastelun pohjalta voi joko tarttua valmiiksi puhuttelevaan teemaan tai parhaassa tapauksessa tunnistaa teeman, josta kukaan ei vielä puhu.
4. Kerää näkemystä talon sisältä
Sosiaalisen median sisältöideoiden kehittäminen on usein markkinoinnin ja viestinnän vastuulla. Kuitenkin lähes aina oman talon sisältä löytyy tietoa, joka on suoraan muokattavissa sosiaalisen median julkaisuksi.
Mitä asiakaspalvelustanne on kysytty lähikuukausina? Mitkä asiat ovat johtaneet kaupan vahvistumiseen tai sen kaatumiseen? Minkälaiset alan trendit tuotekehitystänne inspiroi tällä hetkellä? Oikeastaan miltä tahansa tiimiltänne löytyy varmasti näkemystä, jota voi jatkojalostaa sisällöiksi.
Suosittelen säännöllisin väliajoin osallistamaan yrityksenne omaa porukkaa ideointiin. Tapa voi olla yhteinen puolen päivän workshop tai ketjutettu keskustelu sisäisessä kanavassa – ihan miten teidän tiimillenne parhaiten sopii. Muistakaa, että ideoiden ei tarvitse olla valmiita, vaan ne tarvitsevat aina hieman viestijän raesokeria pinnalle. Eli ei paineita ideoille!
5. Selaa kalenteria
Disclaimer heti alkuun – tätä vinkkiä en aina edes suosittele.
Sosiaalisen median sisältökalenterin suunnittelu juhlapyhien ja erilaisten teemapäivien mukaan on usein päälle liimattua, eikä tuo esille brändin ainutlaatuisuutta. Toimintatapa tekee helposti sisällöstä sillisalaattia, joka poukkoilee yhdestä viestistä toiseen. Teemapäiviä hyödyntäessä hukkuu usein brändin oma ääni. Kuka tahansa voi toivottaa hyvää juhannusta tai herkullista kansainvälistä korvapuustipäivää.
Tämän sanottuani totean kuitenkin, että juhlapyhiin ja ajankohtaisuuksiin tarttuminen usein toimii. Käyn itse kuukausittain läpi erilaisten brändien sosiaalisen median dataa ja kyllähän ne juhlapyhäpostaukset sieltä erottuvat edukseen. Mutta eivät aina! Tärkeintä on linkittää oma brändi osuvasti mukaan valittuun päivään tai ajankohtaan. Miksi me puhumme tästä? Mitä tavoitteitamme tästä puhuminen tukee? Mitä ainutlaatuista meillä on sanottavana? Miksi tämän pitäisi kiinnostaa yhtään ketään?
Kun saadaan yhdistettyä brändin ääni ja ajankohtaisuus, on tällöin lopputulos usein plussan puolella.
Mikäli yllä listatut keinot jo kokeiltu ja/tai kaipaatte ideointinne tueksi 60-päisen luovan tiimin, ole rohkeasti yhteydessä! Katsotaan yhdessä, millaisilla ideoilla voimme lähteä kehittämään teidän sosiaalisen median läsnäoloanne.