Mielipidekirjoitukset tarjoavat journalististen medioiden lukijoille, organisaatioille ja asiantuntijoille hyvän kanavan ottaa kantaa, nostaa esiin ongelmia, vastata ajankohtaiseen keskusteluun tai tuoda aiheisiin uutta näkökulmaa.
Useat journalistiset mediat, niin paikallislehdet kuin valtakunnallisetkin julkaisut, tarjoavat omat palstansa lukijoiden teksteille ja mielipiteille. Näillä vinkeillä pääset alkuun aidosti vaikuttavan mielipidetekstin suunnittelussa.
1. Kirkasta kantasi tai mielipiteesi
Mielipidekirjoituksen suunnittelu lähtee – luonnollisesti – liikkeelle mielipiteestä, joka halutaan saada lehden lukijoiden tietoisuuteen. Haluatko ottaa kantaa johonkin itsellesi tärkeään ajankohtaiseen keskustelunaiheeseen tai ilmiöön? Haluatko vastata toiseen mielipidetekstiin? Haluatko tuoda uutta tietoa tai näkökulmaa jostain laajemmasta aiheesta, johon toimitukset eivät kenties ole tarttuneet?
Muistathan, että esimerkiksi yksittäinen teemapäivä ei ole yhtä kuin mielipide: teidän organisaationne tuskin on ainoa, joka haluaa juuri naistenpäivänä julistaa naisten tärkeyttä ihan missä vain ja kaikkialla.
Perusta mielipiteesi johonkin lehden lukijoille aidosti merkitykselliseen aiheeseen – ei vain sinulle kirjoittajana tai edustamallesi yritykselle tärkeään teemaan. Ja kuten journalistinen media yleensä, myöskään medioiden mielipidepalstat eivät ole maksuttomia mainospaikkoja – säästäthän siis markkinointiviestit suosiolla muille alustoille.
2. Valitse media huolella
Eri medioilla on erilaisia ohjeistuksia ja suosituksia mielipideteksteille. Esimerkiksi Helsingin Sanomissa julkaistaan sekä tiiviimpiä, lukijoiden mielipidekirjoituksia että laajempia asiantuntijatekstejä, Vieraskyniä. Molempien sisällölle ja esimerkiksi pituudelle on omat suosituksensa, joihin kannattaa tutustua huolella.
Kun noudatat medioiden antamia ohjeita, tekstisi todennäköisemmin julkaistaan ja se mahtuu myös printtilehden sivuille, joilla tila on digimaailmaa rajallisempaa. Myös esimerkiksi tekstin allekirjoittajien määrässä on mediakohtaisia eroja. (Joskus vaikuttavin mielipidekirjoitus syntyy yhdessä!)
Valittu media ja sen lukijakunta kannattaa pitää mielessä myös tekstiä työstäessäsi. Esimerkiksi paikallislehden lukijoita kiinnostavat erityisesti paikalliset aiheet, ongelmat ja ratkaisut. Toisaalta oman kylän kaupunkisuunnittelun haasteet tai lakkautettavan pikkukoulun puolustaminen eivät todennäköisesti ylitä valtakunnallisten medioiden julkaisukynnystä.
Mediat vastaanottavat vaihtelevia määriä lukijoiden tekstejä, ja selkeän ajankohtaiset tekstit ja vastineet julkaistaan tyypillisesti nopeasti, kun taas laajempia, ajattomampia aiheita käsittelevät kirjoitukset saatetaan julkaista vasta myöhemmin.
3. Ole selkeä ja napakka
Vaikka mediat määrittelevät mielipidekirjoituksille usein suosituspituudet, pätee sama vinkki jokaiseen tekstiin: ole napakka ja konkreettinen, äläkä jaarittele. Selkeys on avain vaikuttavaan viestintään. Vältä jargonia, ellet sitten suuntaa tekstiäsi tiiviisti oman alasi medialle. (Okei, vältä jargonia myös silloin!)
Sijoita mielipiteesi tai väitteesi heti tekstin alkuun, ja tämän jälkeen perustele se. Tekstin aloitus otsikkoineen ja ingresseineen määrittelee sen, tarttuuko lukija tekstiisi. Jos vastaat tai viittaat kirjoituksessasi aiemmin julkaistuun mielipidetekstiin tai artikkeliin, kerro se selkeästi.
Rakentava kritiikki tekee mielipideteksteistä usein kiinnostavia, mutta muista kuitenkin olla aina kohtelias ja asiallinen. Mielipidekirjoituksessa kannattaa ongelmien ohessa kertoa myös ratkaisuehdotuksia. Älä kritisoi yksittäisiä ihmisiä tai jaa kirjoituksessasi arkaluonteisia tietoja – tällainen teksti jää takuuvarmasti toimituksen pöytälaatikkoon.
Perusta mielipiteesi tosiseikoille ja ole tarkkana, että faktasi ovat oikein. Esimerkiksi tutkimukset ja muut datanostot tuovat näkemyksellesi selkänojaa ja uskottavuutta.
4. Kunnioita journalistin ohjeita
Vaikka julkaistu mielipidekirjoitus olisi sinun, minun tai kenen tahansa muun peruspulliaisen allekirjoittama, siitä on loppukädessä vastuussa kyseisen median toimitus. Myös mielipidekirjoituksia sitovat journalistin ohjeet, ja tekstien valinnasta, mahdollisesta editoinnista ja julkaisupäätöksistä vastaakin mediassa tyypillisesti työhön nimetty toimittaja tai toimitus.
Journalistin ohjeet määrittelevät muun muassa sen, että journalistinen sisältö ja piilomainonta on pidettävä selkeästi erillään sekä sen, että journalististen juttujen tulee pyrkiä totuudenmukaisuuteen.
Mielipidetekstien valinnasta vastaava toimittaja voi tarvittaessa tehdä tekstiin muutoksia esimerkiksi tiivistämisen tai muiden pienten muokkausten tai otsikoinnin osalta. Mitä tarkemmin olet noudattanut median ohjeita jo tekstiä työstäessäsi, sitä todennäköisemmin ja pienemmillä muutoksilla se tulee julkaistua.
Ei siis ole lainkaan huono ajatus antaa omaa mielipidekirjoitusta esimerkiksi kollegan, kaverin tai konsultin luettavaksi ennen sen lähetystä. Näin varmistat, että mielipiteesi on kirkas ja sopivan terävä, hyvin perusteltu, oikeakielinen, helposti luettava ja kaikin puolin ymmärrettävä. Kuten monesti, myös tässä tapauksessa paras lopputulos saadaan aikaan yhteistyöllä!
Kaipaatko tukea yrityksenne tai organisaationne viestien kirkastamiseen tai viestinnän toimenpiteidenne arviointiin ja toteutukseen? Me LM Somecon viestinnän asiantuntijat olemme apunasi!