Facebook on jo pitkään tehnyt tuloaan yritysten ja organisaatioiden sisäisen viestinnän kentälle Facebook At Work -palvelulla. Nyt tuotteistus on saatu jo niin pitkälle, että koko palvelun nimi uudistettiin ja palvelun maksullisuus on lanseerattu. Facebook at Workista tuli Workplace!
Facebookin tavoitteena on, mikäs muukaan, kuin Yammerin, Slackin ja Sharepointin kaltaisten palveluiden haastaminen sisäisen viestinnän kanavina. Facebookin tarjoaman Workplacen ehdoton etu on maailmassa miljoonille käyttäjille tuttu mobiilisovellus ja työpöytäversio. Uuden työpaikan ohjelmiston käyttöönottoa varten ei siis tarvita isoa koulutusprojektia, kun toiminnallisuudet ovat kaikille jo tuttuja.
Workplace tarjoaa ison potentiaalin
Tein syyskuussa vertailua sisäisen viestinnän kanavista, jotka toimivat sosiaalisesta mediasta tutuilla periaatteilla. Facebook on jo pitkään kehitellyt nyt uudelleenlanseerattua Workplace-palvelua toimimaan Facebookin julkisten henkilöprofiilien rinnalla. Workplacessa henkilökohtaisen Facebook-profiilin rinnalle rakentuu yrityksen sisäisessä somessa hyödynnettävä profiili, joka on vain kyseisen yrityksen työntekijöiden eli omien kollegoiden nähtävillä. Näin muodostuu niin sanottu yrityksen sisäinen Facebook, jossa henkilöt voivat tehdä julkaisuja joko omissa profiileissaan tai eri tiimien tai projektien ryhmissä.
Syyskuussa Workplace, joka silloin vielä kulki nimellä Facebook at Work, päivittyi useilla uusilla toiminnallisuuksilla, joista tärkein olivat yritysten sisäiset, suorat videolähetykset. Niissä on iso mahdollisuus sisäisen viestinnän helpottamiseksi – videon voi kuvata yksinkertaisesti tässä ja nyt sen sijaan, että tekstin kirjoitusasua tai painotuksia hinkataan tuntikausia. Myös sisäiset ääni- ja videopuhelut hoituvat Workplacen mobiilisovelluksen kautta sujuvasti, vaikkei tietäisi toisen puhelinnumeroa, ja eri yritysten välinen työskentelykin on nyt mahdollistettu. Meillä Somecossa on jo pitkään ollut testikäytössä Facebook at Work eli nykyinen Workplace ja uskomme, että moni iso organisaatio alkaa nyt nähdä kanavan varteenotettavana vaihtoehtona.
Tietoturvaan on panostettu – ja maksullisuuteen
Facebook on nyt tehnyt sisäisen viestinnän kanavalleen kauan kaivatun liikkeen – se on todella panostanut tietoturvaan. Workplacen sivustolle on koottu oma osionsa kanavan luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Uskon, että etenkin IT-osastot odottavat innolla lisätietoja tiedon turvaamisesta. Organisaatioiden sisäisessä viestinnässä kun usein käsitellään myös salassapidettävää informaatiota, jolloin palvelun luotettavuus ja tietoturvallisuus ovat tärkeitä seikkoja sisäisen viestinnän kanavaa valittaessa.
Samalla kanavasta on tehty maksullinen, vaikka toki käytön voi aloittaa myös ilmaisella testijaksolla. Hinnoittelu on houkutteleva – kolme dollaria kuussa per käyttäjä tuhanteen käyttäjään asti, ja siitä lähtien hinta halpenee. Lisäksi softaa tarjotaan ilmaiseksi voittoatavoittelemattomille järjestöille ja koulutuslaitoksille.