Monet organisaatiot toteuttavat Facebook-mainontaa jo monipuolisesti, mutta Facebook-pikseli tuntuu edelleen olevan tuntemattomampi ja vähemmän hyödynnetty mainonnan ratkaisu. Esimerkiksi Facebook-mainontaa edistyneille –koulutukseemme osallistujat ovat usein vasta harkitsemassa pikselin käyttöönottoa ja tulevat hakemaan apua sen käyttöön. Avaan tässä blogiartikkelissa Facebook-pikselin mahdollisuuksia ja hyötyjä.
Käytännössä Facebook-pikseli on koodinpätkä, jonka avulla voi seurata verkkosivujen konversioita ja optimoida niihin sekä luoda verkkosivukävijöistä yleisöjä uudelleenmarkkinointiin.
Koodin upottaminen verkkosivulle on itsessään yksinkertaista: Facebook antaa Mainosten hallinta-työkalussa tähän selkeät ohjeet. Ja mikä parasta, voit joko asentaa koodin itse tai lähettää ohjeet sähköpostitse toiselle henkilölle, esimerkiksi sille organisaation IT-gurulle. Kun Facebook näyttää pikselille vihreää valoa, olet valmis hyödyntämään sitä.
Mainosta Facebook-pikselin avulla sisällöistäsi jo kiinnostuneille
Mainonnan ja myynnin iänikuinen fakta: lämmin liidi on aina parempi kuin kylmä. Facebook-mainonta antaa mahdollisuudet sekä uusien asiakkaiden löytämiseen, että jo olemassa olevien aktivoimiseen. Jälkimmäisessä Facebook-pikselillä on merkittävä rooli.
Kun Facebookin pikselikoodi on upotettu verkkosivuille, voi liikenteen avulla rakentaa monipuolisesti erilaisia kohderyhmiä erilaisiin tarpeisiin. Yksinkertaisimmillaan mainostat ihmisille, jotka ovat käyneet tietyn ajanjakson aikana verkkosivuillasi. Toisaalta voit esimerkiksi mainostaa tietyllä aikavälillä tietyllä yksittäisellä sivulla käyneille tai vaihtoehtoisesti niille, jotka eivät ole käyneet tällä sivulla. Voit myös muodostaa kohderyhmän ihmisistä, jotka ovat käyneet yhdellä sivulla, mutta eivät toisella. Suhteellisen uusi ominaisuus taas on mainonnan kohdentaminen sivustolla vietetyn ajan perusteella. Voit myös herätellä sellaisten henkilöiden muistia, jotka ovat esimerkiksi kaksi kuukautta sitten käyneet sivullasi, mutta eivät viimeiseen kuukauteen. Näin voit pitää huolta, etteivät toiminnastasi kiinnostuneet unohda sinua, tuotettasi tai palveluasi!
Muista myös mahdollisuus poissulkea tiettyjä kohderyhmiä Facebookin mainosten hallinnassa joko listojen tai Facebook-pikselin avulla. Jos tavoitteenasi on saada blogillesi tai uutiskirjeellesi lisää tilaajia, et todennäköisesti halua mainostaa niille, jotka ovat jo tilaajia. Nämä kohderyhmät voit helposti poissulkea esimerkiksi sulkemalla kiitos-sivun URL-osoitteessa vierailleet pois mainonnasta tai käyttämällä räätälöityjä listoja, joilla voit sulkea mainonnasta pois tiettyjä henkilöitä.
Pikselin avulla luodut kohderyhmät tarjoavat ratkaisun myös sellaisille aloille, joille Facebookin valmiiksi antamat kohdennuksen mahdollisuudet eivät riitä. Mikäli halutaan mainostaa esimerkiksi hyvin spesifiä B2B-palvelua, voivat Facebookin kohderyhmät usein olla liian laajoja. Kun sen sijaan mainostetaan verkkosivuliikenteen avulla, voidaan olla varmoja, että sisällön vastaanottaja on jossain määrin palvelusta kiinnostunut.
Seuraa konversioita – ja optimoi niihin
Mukautettujen kohderyhmien luominen on varmasti yleisin ja useimmille aloille sopiva tapa aloittaa pikselin hyödyntäminen. Pikselistä on kuitenkin myös muuhun. Pikselin avulla voi seurata Facebook-kävijäliikenteen kautta tulevia verkkosivutapahtumia, kuten ostoa tai rekisteröinnin viimeistelyä. Mikäli yritykselläsi on verkkokauppa, on konversioseuranta siis vähintäänkin yhtä tarpeellista kuin mukautettujen kohderyhmien hyödyntäminen. Pikselin avulla voi myös optimoida mainontaa haluttuun toimenpiteeseen verkkosivulla ja luoda dynaamisia tuotemainoksia verkkokaupan kävijöille sen pohjalta, mitä tuotteita he ovat katselleet.
Aiemmin Facebookissa oli pikselistä kaksi eri muotoa: Facebook-pikseli ja konversioseurantapikseli. Facebook-pikseli seurasi yleistä kävijäliikennettä ja konversioseurantapikseli tiettyjä toimintoja. Nykyisessä pikselissä nämä kaksi toimintoa on yhdistetty yhteen ja samaan pikseliin, mikä helpottaa seurantaa ja käytännön toteutusta. Jotta konversioseuranta saadaan pyörimään, tulee peruskoodia täydentää tapahtumaseurantakoodeilla. Konversiotapahtumia voi seurata missä tahansa mainonnassa, vaikka kyse olisikin pelkästä näkyvyyden hakemisesta eli ns. julkaisun boostauksesta. Näin voi analysoida, minkälainen mainonta on tehokkainta ja tuottaa haluttuja tuloksia.
Facebookin konversiomittaus perustuu 24 tunnin aikana näkemiseen ja 28 päivän aikana klikkaamiseen. Tätä aikaväliä voi myös halutessaan muuttaa, mikäli esimerkiksi on tavoitteiden kannalta tärkeää tietää, moniko mainoksen nähnyt suoritti halutun toimenpiteen yhden päivän sisällä.
Kun Facebook-pikseli on käytössä, näkyvät konversiot ja niiden mainoskustannukset suoraan Facebookin mainosraportista. Konversioiden avulla pystytään tunnistamaan paljon enemmän toimintoja, kuin pelkästään tykkäykset, kommentit ja jaot. Vaikka näilläkin on toki roolinsa, etenkin brändin rakennuksessa, auttaa konversioseuranta kehittämään liiketoiminnalle ja myynnille todella relevantteja mittareita.