Felix
Uusi mainonnan konsepti muuttaa mauttoman maukkaaksi
Felix halusi uudistaa brändikommunikaatiotaan uudella oivaltavasti maukkautta ja helppoutta korostavalla konseptilla. Monikanavainen Melko mautonta -konsepti leikittelee arjen pienillä mauttomuuksilla muistuttaen, että Felix tuo hyvän maun tilanteessa kuin tilanteessa.
Tavoitteena erottuvuus, muistettavuus ja haluttavuus
Felix-brändin tunnettuus on omaa luokkaansa. Tämä suomalaisten maun tunteva ikisuosikki tietää, että brändin kehittämiseen kannattaa panostaa. Lähtökohtana kehitystyölle oli vahva kuluttajainsight: asiakas haluaa lisätä ruokaansa helposti hyvää makua.
Uuden konseptin suunnittelu käynnistyi pohtimalla erilaisia lähestymistapoja brändikommunikaation kehittämiseen. Strategisena perustana suunnittelussa toimivat brändin kehitykselle asetetut tavoitteet, toivotut pääviestit sekä tavoitellut kohderyhmät. Näihin peilaten lähdimme ideoimaan mainonnan konseptia, joka vahvistaa entisestään Felix-brändiattribuutteja ja brändipreferenssiä asiakkaiden keskuudessa.
Näin syntyi oivaltamisen ilolla ja Felix-tuotteilla herkutteleva Melko mautonta -konsepti. Siinä Felix toimii ratkaisijana, joka saa hetkessä melko mauttoman ruoan maistumaan. Luovassa ratkaisussa haluttiin rakentaa pääviestin ympärille tarinallisuutta ja tuoda mukaan hienovaraista, jopa lakonista huumoria ja inhimillistä lähestyttävyyttä.
Melko mautonta? Ei oo enää!
Melko mautonta -konseptin ytimessä on mauttomuudella ja maustamisella leikittely. Huumori perustuu monimerkityksisyyteen, tarkasti rytmitettyyn kommunikaatiotyyliin sekä jaettuun loppuoivallukseen, joka saa hymähtämään. Näkemystämme lähtivät toteuttamaan tuotantoyhtiö Long Story Short ja ohjaaja Juho Konstig.
Kolmen brändifilmin sarjassa nähdään nuorehko pariskunta erilaisissa samastuttavissa tilanteissa. Ensin katsoja voi tulkita, että pariskunta keskustelee tilanteen – TV-ohjelman, juorulehden tai taideteoksen – mauttomuudesta, mutta sitten paljastuukin, että heidän ruokansa kaipaa lisää makua. Ja tottahan se on, melko mauttomia ne ranskalaiset tai salaatti ovatkin ilman kastikkeita!
Lisää makua kaikkiin kanaviin
Brändifilmien rinnalle tehtiin niiden tarinaa jatkavaa audiomainontaa, taktisempia kastikkeilla heruttelevia videoita digitaalisiin kanaviin sekä erilaisia sosiaalisen median sisältöjä. Mauttomuudella voi todellakin mainonnassa herkutella – ainakin jos käden ulottuvilla on Felix pelastamassa tilanteen! Uutta mainonnan konseptia on myös helppo jatkaa ja kehittää.
Herkuttelua hyvällä huomioarvolla
Felix-brändimainonnan kokonaishuomioarvo on Dagmarin tutkimuksessa (03/2025) ollut mediaania merkittävästi korkeampi. Mainonnasta pidettiin, koska se on ytimekästä, selkeää ja humoristista.
- Kokonaishuomioarvon lisäksi filmien, sosiaalisen median ja radion huomioarvo on ollut mediaania korkeampi.
- Mainonta on herättänyt eniten kiinnostusta ja aktivoinut 18–34-vuotiaita sekä lapsiperheitä.
- Erityisen hyvin mainonta on jäänyt nuorimman kohderyhmän mieleen.
- Uusi mainonnan konsepti on koettu brändille sopivaksi ja sen pääviesti ”Felix saa ruoan maistumaan” on välittynyt hyvin.
Odotamme jatkoa innolla, sillä maailma on mauttomuuksia täynnä ja siihen auttaa Felix – sekä tietysti onnistunut brändin kehittäminen yhdessä LM Somecon kanssa!
Felix oli mainonnallaan yksi Suomen huomatuimmista brändeistä.
(YouGov BrandIndex 4/2025).

”Melko mautonta -konsepti taipuu moneen. Sen huomioarvo on ollut hyvä ja viesti osuva. Felix saa ruoan maistumaan tekemällä melko mauttomastakin maukasta.”
Paula Pöntynen
Markkinointipäällikkö
Orkla Suomi