LM Someco logo

Sosiaalinen media osana markkinointia vai irrallisena palana?

Onko sosiaalinen media teillä osana kokonaisvaltaista markkinointia? Vai elävätkö Facebook, Instagram ja muut kanavat omaa elämäänsä markkinointiviestinnän vuosisuunnitelman ulkopuolella? Ideaalitilanteessa sosiaalisen median kanavat ja siellä julkaistavat sisällöt ovat aina linjassa muun viestinnän kanssa. Mutta miten tunnistaa, jos näin ei ole?

Tunnistatko itsesi jostain seuraavista tilanteista?

  • Alat tehdä julkaisua LinkedIniin. Kirjoitat julkaisukenttään aiemmin miettimäsi tekstin ja mietit: mikäköhän tähän sopisi kuvaksi?
  • Keräät kuukausirutiinin mukaisesti Facebookin lukuja Exceliin ja huomaat miettiväsi: vievätkö nämä ylös kirjaamani luvut yrityksemme liiketoiminnallisia tavoitteita eteenpäin?
  • Olet jakamassa muutama kuukausi sitten kuvattua brändivideota Instagramiin ja huomaat, että siinä ei ole lainkaan tekstityksiä – eli näin ollen se ei todennäköisesti toimi kanavassa, jota usein selataan äänet mykistettyinä.
  • Kirjaudut sisään organisaationne Twitter-tilille ja huomaat, että sinne on edellisenä iltana julkaistu twiitti, jonka tarkoituksesta tai tekijästä sinulla ei ole hajuakaan.

Mikäli nyökkäilet jonkin tilanteen kohdalla, uskon, että sosiaalinen media voisi olla teillä paremmin linkitetty markkinoinnin kokonaiskuvaan ja suunnitelmaan.

Miksi näin? Sosiaalisen median linkittäminen markkinoinnin kokonaiskuvaan antaa lukuisia hyötyjä niin organisaation sisällä kuin viestin vastaanottajan silmissä. Laatumielikuva kasvaa, viestien muistijälki paranee, materiaalit ja resurssit käytetään kaikki hyödyksi ja ennen kaikkea – jokaisella julkaisulla tehdään tuloksellista markkinointiviestintää. 

Sosiaalinen media on yksi osa viestien palapeliä

Jokaisen sisältöpalasen tulisi edistää liiketoimintaa ja rakentaa brändiä. Tämän väitteen varmasti jokainen viestinnän tai markkinoinnin tekijä allekirjoittaa, mutta haaste on usein siinä, että näitä niin sanottuja sisältöpalasia on aivan valtava määrä.

On kadunvarsimainokset, automatisoidut uutiskirjeet, tiedotteet, Instagram Stories -tarinat, Facebook- ja LinkedIn-julkaisut, blogitekstit, ladattavat oppaat, ajankohtaisartikkelit, display-mainokset. Eikä tässä ole todellakaan vielä kaikki.

Jotta tämä kokonaisuus saadaan pelaamaan yhteen, vaatii suunnittelu todellisia palapelin kokoamistaitoja.

Sosiaalisen median sisällöt ovat usein ne palapelin palat, jotka jäävät kokonaisuudessa irrallisiksi. Sosiaalisen median julkaisut ovat kuin ne siniset taivaspalat, jotka siirretään sivuun ja laitetaan paikoilleen vasta lopuksi. Se on melko nurinkurista, erityisesti koska nimenomaan sosiaalinen media on kanava pitkäjänteiseen brändin rakentamiseen.

Sosiaalinen media – jakelukanava vai sisältöjen koti?

Näen usein työssäni kahdenlaista tapaa hyödyntää sosiaalista mediaa osana markkinointiviestintää, näin karkeasti jaoteltuna. Joko sosiaalinen media on täysin irrallinen sisältöalusta muista markkinointitoimenpiteistä tai automatisoitu jakelukanava, josta ohjataan lähes aina muualle. Molemmissa tavoissa on puolensa, mutta nämä yhdistämällä löytyy usein paras lopputulos.

Ideaalitilanteessa käytössä olevat sosiaalisen median kanavat ja siellä julkaistavat sisällöt ovat linjassa muun viestinnän kanssa, mutta tarjoavat myös eksklusiivista sisältöä ja kyseisiin kanaviin sopivia osallistumisen muotoja.

Vedin taannoin tämän artikkelin teemoihin liittyvää webinaaria, ja eräs osallistuja teki koko porukkaa herättelevän havainnon. Suunnitellessaan sosiaalisen median julkaisuja käyttivät he lähestulkoon aina kysymyksenasettelua ”mitä jaetaan someen?”. Tässä kysymyksenasettelussa oli paino verbissä jakaa, joka viittaa nimenomaan siihen, että sosiaaliseen mediaan jaetaan lähtökohtaisesti muille alustoille suunniteltua sisältöä. Tämä oivallus herätti osallistujat miettimään sosiaalisen median sisältöjen ainutlaatuisuutta ja kontekstisidonnaisuutta. Mietimme yhdessä parempaa kysymystä ja päädyimme seuraavaan: ”mitä luomme someen?”

Kolme askelta sosiaalisen median kokonaisvaltaiseen suunnitteluun

Mikäli olet päässyt tänne asti, uskallan epäillä, että sosiaalisen median linkitys osaksi markkinointiviestinnän kokonaiskuvaa soittaa sinulle jonkinlaisia kelloja. Alla kolme vinkkiä tuleviin askeliin.

1. Tiedosta, onko sosiaalinen media teillä osa kokonaisvaltaista markkinointisuunnittelua

Tiedostaminen on kaiken kehityksen alku. Kysy siis itseltäsi ja tiimiltäsi:

suunnitellaanko ja ideoidaanko meillä sosiaalisen median sisällöt samanaikaisesti, kun mietitään markkinointiviestintää kokonaisvaltaisesti? Kyseessä voi olla esimerkiksi yksittäisen kampanjan suunnittelu tai tietyn teeman ympärille liittyvä viestintä. Onko sosiaalinen media kirjattuna palaveriagendalle heti alusta lähtien?

2. Varmista, että organisaatiostanne löytyy sosiaalisen median osaamista

Sisältöjen kanavakohtainen räätälöinti. Kuulostaa hienolta, mutta onko tähän taitoa ja resursseja? Jotta sisällöt saadaan todella jaoteltua kanaviin siten, että ne sopivat kontekstiin ja kanavalle ominaisiin toimintatapoihin, tarvitaan ajan tasalla olevaa sosiaalisen median tietämystä.

3. Hio yhteinen prosessi kuntoon

Prosessi ei ehkä terminä ole se luovaan suunnitteluun innostavin, mutta kun tarkemmin ajattelee, se on sen tärkein edellyttävä tekijä. Millaisia suunnittelukäytäntöjä teillä jo on? Ketkä osallistuvat mihinkin palavereihin? Olemassa olevien toimintatapojen listaaminen auttaa tunnistamaan jo toimivat prosessit, joiden päälle/sijaan/lisäksi voidaan luoda uutta kokonaisvaltaista suunnittelua tukevaa toimintaa.

Kaipaatko apua sosiaalisen median kokonaisvaltaisessa suunnittelussa ja toteutuksessa? Lukaise näkemyksiämme sosiaalisen median strategiasta ja ole rohkeasti yhteydessä meihin, niin mietitään yhdessä sinulle paras ratkaisu.


Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta